Poskytovatelé operativního leasingu se museli vypořádat s celou řadou překážek, které koronavirová pandemie přinesla. Jednotlivá nařízení vlády zasáhla i do jejich oboru podnikání.

Tomáš Bursík, Marketing manager ve společnosti Business Lease.

Tomáš Bursík, marketing manager ve společnosti Business Lease.

Řada věcí už nebude jako dřív. Firmy jsou nuceny šetřit. Lze předpokládat, že skladba vozového parku projde v následujícím období výraznými změnami. To nám potvrdil také Tomáš Bursík ze společnosti Business Lease. „Konzultační a poradenskou činnost považujeme za velmi důležitý prvek naší komunikace s klienty. V dnešní době ještě nabyla na významu. Z prvních reakcí je zřejmé, že firmy budou hledat úspory i v mobilitě zaměstnanců. Dražší, lépe vybavené modely budou v řadě firem zapovězeny. V rámci obnovy vozových parků můžeme očekávat pozměněnou modelovou skladbu.

Jak moc jste museli omezovat vaše služby v rámci dvouměsíčního Nouzového stavu?

Servis, pneuservis a další služby, které byly důležité pro zachování mobility našich zákazníků se nám dařilo zachovat. Tímto bych rád poděkoval všem našim smluvním servisům i dodavatelům, kteří nám v době Nouzového stavu vycházeli maximálně vstříc. Situace ale nebyla vůbec jednoduchá a mnohé informace byly velmi zmatečné. Zastavení dodávek nových automobilů zkomplikovalo plánované obměny vozových parků. Pozastavit jsme také museli prodeje ojetých automobilů vrácených z operativního leasingu.

Při komunikaci s našimi zákazníky nám v době Nouzového stavu výrazně pomohly nové služby i online aplikace. Jmenoval bych především naši Linku služeb. Jde o unikátní, jednotný způsob telefonického objednávání vozidel do servisu. Díky tomu dochází k výraznému zkrácení čekací doby. Navíc auto lze po domluvě zákazníkovi odvézt i převézt, případně nabídnout náhradní vozidlo. Není bez zajímavosti, že Linka služeb po dobu Nouzového stavu, tedy od 12. března do konce května zprostředkovala přes 2000 servisních zásahů.

Pokles servisních zakázek byl zřejmě extrémní. Jak dlouho trval?

Zaznamenali jsme přibližně 40% pokles pouze v prvních dvou týdnech Nouzového stavu. Pak se situace začala postupně zlepšovat. Řidiči začali v dubnu přezouvat na letní pneumatiky a počet zakázek se začal poměrně rychle zvedat. Co týden, to asi o 10 %. Nyní jsme dlouhodobě na 100 % i díky běžným servisním úkonům, které nijak výrazně odkládat nelze.

Váznou dodávky nových aut, ani ekonomická situace není ve firmách příznivá. Prodlužování smluv operativního leasingu je jednou z možností pomoci. Existují i další?

Drtivé většině firem poklesly obraty. Finanční ztráty jsou výrazné, a tak všichni začali hledat úspory i ve vozových parcích. Prodlužování smluv operativního leasingu je jednou z možností, jak pomoci firmám i nadále udržet mobilitu zaměstnanců bez navyšování nákladů souvisejících s obnovou vozového parku. Pokud jsou auta v dobrém technickém stavu a nemají extrémní kilometrové nájezdy, nejčastěji je snaha prodloužit smlouvy o půl roku až rok. Pro zajímavost jsme v prvních dvou měsících, tedy od půlky března do půlky května prodloužili našim zákazníkům operativní leasing u 400 automobilů.

Další možností, jak řešit současné problémy s mobilitou zaměstnanců je využít služeb naší autopůjčovny Business Rent. Při výpůjčce nad jeden měsíc se cena od klasického operativního leasingu liší jen asi o 20 %. Vozový park naší půjčovny čítá přes 300 automobilů. Převažují škodovky, k dispozici jsou ale i automobily prémiového segmentu, v nabídce nechybí ani užitkové vozy. Žádné z vozidel není starší 3 let, nemá ujeto více než 100 000 km a na všechna auta se vztahují služby, na které jsou zákazníci zvyklí z klasického operativního leasingu. Hlavním benefitem autopůjčovny je flexibilita výpůjčky. Auto můžete mít k dispozici téměř okamžitě a vrátit ho, až když ho přestanete potřebovat. Navíc nikdo dnes netuší, zda se na podzim nevrátí další vlna pandemie. V takovém případě by byly nové závazky splácet automobily v rámci operativního leasingu nevýhodné. Auto z půjčovny může být v této nejisté době pro některé pozice zaměstnanců výhodnější.

Vidíte možnost výrazných úspor v rámci sdílení automobilů?

Je to pouze jedna z celé řady možností, jak náklady snižovat. Poolem nebo sharingem ale nelze pokrýt všechny potřeby zaměstnanců například už proto, že automobil má rezervovaný někdo jiný. V rámci tohoto na první pohled ekonomicky výhodného řešení mobility ani není často možné sdílet auta pro déletrvající výpůjčky.

Myslíte, že koronavirová pandemie nějak výrazně změní poměrně konzervativní přístup k mobilitě?

Zcela určitě. Společnosti vynakládají na mobilitu svých zaměstnanců významné finanční částky. Snaha šetřit i v této oblasti je už nyní znatelná.

V rámci konzultační činnosti jsme schopni navrhnout řadu efektivních řešení včetně nové, výhodnější modelové skladby z pohledu TCO.

V Business Lease navíc pracujeme na vývoji dvou nových produktů operativního leasingu, které budou finančně výhodnější. Firmám už brzy budeme schopni nabídnout služby na míru, které budou zároveň reflektovat současnou složitější finanční situaci.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit