Manažer testuje

MANAŽER TESTUJE: Škoda Octavia G-TEC

>Mario Rychtera Mario Rychtera
13 prosince, 2020

Rubriku Manažer testuje využil také Antonín Šafránek ze společnosti Olympus Czech Group. Testoval novou generaci Škody Octavie na zemní plyn.

Novou Octavii G-TEC vyzkoušel Antonín Šafránek ze společnosti Olympus. Zemní plyn byl zajímavou zkušeností, nicméně firma Olympus by raději upřednostnila diesel.

Čtvrtou generaci mladoboleslavského služebního bestseleru poháněl zážehový přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI (96 kW) ve verzi G-TEC, která kromě benzinu dokáže spalovat také stlačený zemní plyn. I když je toto alternativní palivo nabízeno v tichosti a v pozadí věhlasné elektromobility, z ekologického i ekonomického hlediska se jedná o mimořádně efektivní variantu, která může najít optimální uplatnění právě ve firemních vozových parcích.

„Byl jsem rád, že mohu využít nabídky časopisu Business Car, protože nová octavia se mi moc zamlouvá,“ řekl nám na úvod Antonín Šafránek a jedním dechem dodal, že ho nadchnul nejen exteriér, ale také interiér vozidla. „Také její zpracování je perfektní a vůbec se mi celkově líbí pojetí palubní desky s velkým dotykovým displejem uprostřed. Na středovém tunelu mě zaujal volič samočinné převodovky, který lze ovládat pouze jedním prstem.“ (Pozn.: varianta G-TEC se dodává jak se šestistupňovou manuální převodovkou, tak se samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.)

Plynový pohon jako první zkušenost

Pro Antonína Šafránka byla testovaná octavia také výjimečnou příležitostí vyzkoušet automobil s pohonem na stlačený zemní plyn. „Nemám moc zkušeností s tímto alternativním pohonem, ve flotile ostatně nemáme žádná auta na CNG. Před několika lety jsem si jen krátce vyzkoušel předchozí generaci modelu Golf s motorem 1,4 TSI. Nová octavia hlavně na dálnici jede hezky a svižně, motor je kultivovaný a líbil se mi jeho jadrný zvuk ve vyšších otáčkách. Také ekonomika provozu je skvělá, ale když to srovnám s mým passatem, který pohání dvoulitrový turbodiesel, moc mě nenadchnulo zrychlení.“ Dodejme, že Octavia G-TEC dosahuje nejvyšší rychlosti 212 km/h, z klidu na 100 km/h se dostane za 9,6 s.

Do octavie lze natankovat přes 17 kg plynu, což v praxi vystačí na asi 460 km. Jenže plnicí stanice pracují s rozdílnými tlaky a tak někde natankujete jen 15 kg, někde 16 nebo 17 kg. „Právě to vidím jako problém. U nás mají uživatelé služebních vozů velké nájezdy a vyhovuje jim, že nemusí tak často tankovat. Zatímco s dieselovým passatem lze ujet 900–1000 km, plynová octavia ujede sotva polovinu. K dispozici je sice ještě malá devítilitrová nádrž na benzin, ale na ni lze ujet lehce přes 100 km, aby v ní ještě nějaká menší rezerva zůstala. Octavia sice dokáže jezdit za 1 Kč/km, ale rozdíl v nákladech na palivo není až tak velký. Je to samozřejmě dáno současnou extrémně nízkou cenou nafty, která jistě časem opět překročí hranici 30 korun. Pro naši firmu se tak v současné době jeví zajímavější dieselová varianta. Nová octavia je příjemně prostorná i vzadu, kufr má nadprůměrný. Také jízdní vlastnosti jsou bezproblémové a komfort odpružení je i na 18palcových kolech velmi dobrý.“ A my dodejme, že základní verze plynové Octavie Combi s výbavou Ambiente přijde na 653 900 Kč, testované provedení Style pak stojí minimálně 719 900 Kč.

O flotile společnosti

Japonská společnost Olympus má více než stoletou tradici ve výrobě optických a digitálních technologií. V současnosti vyvíjí a prodává inovativní lékařskou techniku, zařízení pro vědu a průmysl a donedávna také fotoaparáty. Její české zastoupení najdete v pražských Vokovicích na Evropské třídě. Firemní flotila čítá v současnosti 125 automobilů financovaných pomocí operativního leasingu na 3,5 až 4,5 roku. Dvacet let byla partnerem společnosti firma Eurocar Zlín, v současnosti využívá služeb firmy Samohýl Motor Zlín. Ve firemní flotile najdete především Volkswageny (Golf, Passat, Transporter, Tiguan, Touareg nebo Touran), nejvyšší management pak má k dispozici také audi a volva. Mimochodem, přibližně devadesát procent firemních automobilů českého zastoupení firmy Olympus pohání vznětový motor, zbytek jezdí na benzin.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit