4. prosince 2025

Leasingová společnost Drivalia zkompletovala produktové portfolio, které nyní zahrnuje všechny možné varianty doby užívání aut. Plánuje řadu novinek a představila výsledky analýzy srovnávající TCO elektromobilů s konvenčními auty. Hlavním tématem našeho rozhovoru však byly dopady inflace na vývoj nákladů na provoz flotil. Na otázky odpovídá Martin Brix, generální ředitel společnosti Drivalia Lease Czech Republic.

Martin Brix, generální ředitel společnosti Drivalia Lease Czech Republic

Jaké hlavní tendence ve správě firemních autoparků v současné době vidíte?

Hlavní pozornost se soustředí na dosažení co nejvyšší efektivity. Hlavním tématem je zmírnění dopadů inflace, která v uplynulých letech poznamenala celý automobilový sektor. Podražila nejen nová vozidla, ale také související služby včetně servisu, pojištění i pneumatik. To se logicky promítlo do nákladů na firemní flotily. Naší snahou je tyto inflační dopady eliminovat. Důraz klademe na hospodárné řízení nákladů a na prevenci nečekaných výdajů. Mimo jiné se snažíme předcházet poruchám pomocí telematiky.

Jak to v praxi funguje?

Většina našich vozidel je vybavena jednotkou, díky které dokážeme odečítat chybová hlášení. Zjednodušeně řečeno, máme přehled o technickém stavu, o tom, které kontrolky nebo hlášení se na přístrojové desce objeví. Díky tomu můžeme informovat řidiče, že je čas navštívit servis. Naše zkušenosti říkají, že právě oddalování servisu může vést ke zbytečným a často i nemalým vícenákladům. Aby naše snaha o aktivní komunikaci s řidiči byla co nejefektivnější, vyvinuli jsme moderní nástroje, které nám to umožňují.

Typickým příkladem je Driver- Pass, digitální karta, kterou si každý řidič našeho automobilu může nahrát do mobilního telefonu podobně jako například platební karty, vstupenky či letenky. My pak řidičům na DriverPass posíláme důležitá hlášení včetně upozornění na nutnost navštívit servis. Pomocí notifikací je také dokážeme varovat i před aktuálním nebezpečím, třeba když hrozí krupobití.

Co dalšího může telematika odhalit?

Umí identifikovat vozidlo s problematickým stylem jízdy. Porušování rychlostních limitů anebo způsob jízdy brzda–plyn jsou faktory, které mají neblahý vliv na opotřebení dílů, na spotřebu vozu i na počet pojistných událostí. Když takový automobil odhalíme, můžeme upozornit příslušného fleet manažera a ve spolupráci s ním pracovat s konkrétním řidičem. Zprostředkujeme mu třeba kurz bezpečné a hospodárné jízdy.

Úspory řeší i uživatelé elektromobilů. Dokážete jim pomoci s výběrem levného nabíjení?

Je pravda, že ceny nabíjení velmi kolísají, zejména na veřejných dobíjecích stanicích. Když se neorientujete v různorodých systémech jednotlivých provozovatelů nabíjecích stanic, můžete hodně prodělat, ceny se liší i o více než dvojnásobek. Naše digitální nástroje umožňují řidičům naplánovat logistiku nabíjení tak, aby se stanicím s nepřiměřeně vysokými cenami vyhnuli.

Jak rychle vůbec postupuje elektrifikace tuzemských flotil?

Nástup elektromobility je v České republice pomalejší než na západ od nás. V naší zákaznické flotile teď máme přibližně 32 tisíc vozidel a z toho 1500 jich má elektrický pohon. Důležitý je ale trend a ten ukazuje na postupný nárůst zájmu o elektrická vozidla. Aktuálně už jezdí na elektřinu více než desetina nových aut, která objednáváme pro naše zákazníky. Předpokládáme, že jejich podíl bude nadále stoupat.

Jaké služby v oblasti elektromobility nabízíte?

Zákazníkům dodáváme chytré nabíjecí kabely nebo telematické jednotky, které dokážou vést reporting dobíjení na domácí stanici. Součástí služeb je komplexní poradenství, pomoc s výběrem vozidel i při výstavbě wallboxů, a to nejen v sídle klienta, ale také v domovech jednotlivých řidičů, pokud je to
možné. V rámci expertních služeb se zaměřujeme na analýzy celkových nákladů na vlastnictví elektromobilů (TCO), které připravujeme klientům na míru. Nabízíme jim nabíjecí karty, které mohou využít na více než 27 tisících stanic ve 25 zemích. Připravili jsme i on-line mapu nabíjecích stanic, kterou často a rádi využívají. Neexistuje totiž žádná jednotná databáze nabíjecích míst a přitom nabídka dobíjení je velmi roztříštěná.

Cena spotřebované energie má podstatný podíl na TCO vozidel. Drivalia pravidelně zveřejňuje analýzu, ve které srovnává náklady na provoz elektromobilů a adekvátních konvenčních modelů. Co ukazují vaše aktuální propočty?

Nejčerstvější data jsme zveřejnili letos v květnu. Ukazují, že celkové náklady na vlastnictví a provoz elektromobilů už jsou ve většině automobilových segmentů nižší než u srovnatelných vozů se spalovacím motorem. Podle naší studie Drivalia TCO Index 2025 je elektromobil nejekonomičtější volbou v devíti z dvanácti tříd, které sledujeme. V roce 2024 to přitom platilo pro pět segmentů a v roce 2022 pouze pro jeden. Ve všech dvanácti kategoriích zaznamenal průzkum meziroční snížení TCO elektrických aut ve vztahu k TCO konvenčních vozidel.

Nutno podotknout, že naše výpočty vycházejí z modelových příkladů. V případě elektromobilů jsou TCO velmi závislé na konkrétních podmínkách provozu daného vozu. Týká se to hlavně ceny elektřiny využívané pro nabíjení, která, jak už bylo řečeno, se může výrazně lišit. Nejvíce ušetří řidiči, kteří mohou nabíjet doma nebo v práci. Připlatí si naopak ti, kdo jsou odkázáni na rychlé veřejné nabíjecí stanice.

Jaké další tendence studie potvrdila?

Je patrné, že výhodnost elektromobilu roste s počtem najetých kilometrů. V porovnání s adekvátními konvenčními vozy vycházejí elektrické modely nejvýhodněji v luxusních kategoriích. Stále platí, že elektromobily mají vyšší pořizovací cenu, ale nižší provozní náklady. Zároveň dochází k postupnému přibližování cen elektrických a konvenčních nových osobních automobilů. Podle nás bude tato tendence pokračovat, proto bude elektrických aut na silnicích přibývat.

Připravujete v nejbližší době nějaké produktové novinky?

Poté, co jsme se před dvěma lety stali součástí rodiny Drivalia, která náleží do skupiny jedné z největších evropských bank Crédit Agricole, jsme postupně zkompletovali produktové portfolio. Zahrnuje teď všechny možné varianty doby užívání aut. Nabízíme klasický operativní leasing na tři až pět let, střednědobé pronájmy vozidel řádově na měsíce a nově i krátkodobé zápůjčky na jeden nebo několik dní. První kancelář poskytující
krátké pronájmy jsme otevřeli na Letišti Václava Havla v Praze a nyní budujeme síť regionálních půjčoven po celé republice. Velmi úspěšní jsme v oblasti prodeje zánovních vozidel vrácených po operativním leasingu. Ta nejlepší z nich nabízíme i retailovým zájemcům v našem moderním centru
Future Store Drivalia ve Vestci u Prahy.

Současně pracujeme na rozšíření naší nabídky o bankovní služby. Náš vlastník Crédit Agricole Auto Bank se specializuje na financování jak retailových zákazníků, tak dealerů. Od léta letošního roku bychom chtěli
tyto služby zpřístupnit i v České republice. Primární cílovou skupinou budou korporátní zákazníci. Financování ale bude k dispozici také dealerům jako doplněk k poskytování operativního leasingu. Pracujeme i na řadě dalších novinek.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit