Subaru představuje své pojetí hybridního pohonu. Zatímco většina automobilek nabízí zcela nové pohonné systémy, které se předhánějí v co nejnižší spotřebě, ale občas trpí i dětskými nemocemi, Subaru nechce jít s davem (s hlavním proudem). Preferencí značky je stále nabízet to nejlepší ze stávajících charakteristik, tedy vysoké bezpečnosti, jedinečných zážitků z jízdy, vysoké spolehlivosti a rozumného poměru ceny a užitné hodnoty.

Subaru tedy v Evropě začíná s elektrifikací ve formě hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. To znamená, že se do e-boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je to potřeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě, jako další výhodu lze uvést významné zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých otáčkách a samozřejmě díky vzadu uloženému lithium-iontovému akumulátoru došlo k lepšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy. Jeho umístění navíc nezasahuje do interiéru, a tak je objem zavazadlového prostoru stejný.

Hybrid má samozřejmě i své stinné stránky. Systém pohonu zvýšil pohotovostní hmotnost o 110 kg a prostor pro rezervu částečně vyplňuje akumulátor, takže nelze použít dojezdové kolo. Původní dvoulitrové XV také utáhlo brzděné přívěsy o hmotnosti až 1400 kg. Nyní je to o 130 kg méně.

Jak e-boxer funguje a kolik ušetří?

Ještě před oficiální premiérou jsme měli možnost vyzkoušet hybridní model XV, který se u nás začíná prodávat v únoru. V rámci testu jsme se zaměřili především na srovnání s původní verzí poháněnou konvenčním zážehovým boxerem.

Hybridní pohon je shodný jak pro model Forester, tak i XV a Impreza. Kombinuje tradiční zážehový dvoulitrový boxer (110 kW) s elektromotorem (12 kW/66 Nm) umístěným v bezestupňové samočinné převodovce Lineartronic. Spalovací motor má přes 80 % nových komponentů, které mají kromě snížení emisí zajistit nadprůměrnou spolehlivost a životnost.

Motor se do rychlosti 80 km/h v praxi velmi často vypíná. Nejčastěji se tak děje při zpomalování nebo krátkodobě při jízdě ustálenou rychlostí. Při sebemenším sešlápnutí plynového pedálu se velmi rychle nastartuje. Tento ustavičně se opakující cyklus klade vysoké nároky na mazání. Aby se životnost motoru nezkracovala, je vyšší mazací tlak vyvíjen nezávislým elektrickým čerpadlem napájeným z vysokonapěťového akumulátoru.

Další zajímavostí je, že účinnost rekuperace nezávisí na otáčkách spalovacího motoru. K dobíjení akumulátoru tak dochází, i když je spalovací motor v klidu, protože systém elektrického pohonu a tedy i rekuperace je součástí samočinné převodovky. Elektromotor pomáhá spalovacímu motoru výkonem 12,3 kW a silou 66 Nm hlavně při rozjezdech.

Celý systém může nezávisle na vůli řidiče fungovat ve třech režimech pohonu. Pouze na spalovací motor, jen na elektřinu nebo společně, o čemž podle aktuální provozní situace rozhoduje elektronika. Automobilka tvrdí, že e-boxer je řidičsky přívětivější a v městském provozu dokáže ušetřit přes 10 % paliva. To víceméně potvrzují i naše výsledky měření, které jsme srovnávali s předchozím modelem XV 2.0 115 kW. Novému e-boxeru jsme po městě na shodném testovacím okruhu naměřili spotřebu 8,6 l/100 km, což je o 0,8 l/100 km méně. Na automobil s trvalým pohonem všech kol a samočinnou převodovkou je to solidní výsledek. Při jízdě po dálnici je spotřeba naopak shodná, na okresní silnici jsme naměřili jen minimální úsporu (0,2 l/100 km). V rámci dlouhodobé spotřeby nám v kombinovaném režimu spotřeba u modelu XV mezigeneračně klesla o 0,4 l/ 100 km. Měření jsme prováděli s oběma verzemi na rovinatém úseku dálnice D11 mezi Prahou a Poděbrady a také na okresní silnici první třídy č. 12 mezi Úvaly a Prahou. V této souvislosti jsme navíc zjistili, že palubní počítač hybridní verze měří téměř přesně. Proměřoval jen o 0,1 l/100 km, zatímco předchozí verze XV 2.0/115 kW byla optimističtější o 0,4 l/100 km. Výsledky měření jsou uvedeny v příslušné tabulce a jsou samozřejmě očištěny od zjištěných odchylek palubního počítače.

Čistě na elektřinu?

Smyslem malého akumulátoru je pomoci především s rozjezdy. S jízdou v elektrickém režimu se na delší vzdálenosti nepočítá. Výkon 118voltového akumulátoru je 13,5 kW, jmenovitá kapacita pak 4,8 Ah. S plně nabitým akumulátorem jsme zvládli ujet čistě na elektřinu jeden kilometr. Podle výrobce lze teoreticky ujet až 1,6 km, nám se to ale nepodařilo. Při běžných rychlostech je síla zážehového i elektrického motoru kombinována, takže nabízí citlivou, lineární a hospodárnou akceleraci, zatímco ve vysokých rychlostech je vůz poháněn pouze spalovacím motorem.

Akumulátor je u foresteru i modelu XV uložen pod dnem zavazadlového prostoru, a tak ho nikterak neomezuje.

Božský podvozek

Jízdním vlastnostem věnuje Subaru maximální péči. Obecně se auta této značky řadí ke špičce toho, co dnes můžete koupit. Ne jinak je tomu i u hybridního modelu XV nebo Forester. Nabízejí výjimečně zdařilý kompromis. Podvozku je úplně jedno, po jakém povrchu jede. Nezklame na šotolině ani na vyžehleném asfaltu. Na všech površích má snadno předvídatelné jízdní vlastnosti, a i přes vyšší světlou výšku 220 mm se v zatáčkách naklání jen minimálně.

Nárůst pohotovostní hmotnosti o 110 kg není patrný. Model XV je mimořádně agilní, v zatáčkách dokonce těžší akumulátor v zavazadlovém prostoru pomohl k lepšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy. Podvozek by s přehledem zvládl i výkonnější motory. Ty ale díky emisnímu šílenství pro evropské trhy chybí. Musíme se obejít i bez plug-inu, který Subaru nabízí v USA. Jeho vysoká cena je hlavním důvodem, proč se v Evropě nenabízí.

E-boxer zvládne i těžké přívěsy

Subaru karavanisty nezklame. Díky dostatečně dimenzovanému hybridnímu pohonu si model XV poradí s brzděnými přívěsy o hmotnosti až 1270 kg. Je to sice o 130 kg méně než u předchozí verze s konvenčním pohonem, stačí to ale na většinu obytných přívěsů „nižší střední třídy“.

Podobně je na tom také Forester e-Boxer. I jeho tažné schopnosti klesly o 130 kg, brzděný přívěs tak nesmí překročit celkovou hmotnost 1870 kg. I tak lze připřáhnout i některé velké dvounápravové obytné přívěsy. Mezi hybridními automobily tedy Subaru v daném segmentu nabízí jedny z nejvyšších hodnot.

Neobvykle prostorné

Nová generace modelu XV a Impreza na nás zapůsobila svým vnitřním prostorem. Šířka interiéru je v segmentu nižší střední třídy vůbec největší. Například oproti Volkswagenu Golf jsme v úrovni loktů naměřili o znatelných 62 mm více, v úrovni ramen je to obdobné. Šířka je natolik štědrá, že konkuruje automobilům střední třídy, a to dokonce tak, že i oproti Škodě Superb má o 7 mm navrch. Podobně velkorysý je prostor i pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Například oproti Škodě Octavia je na zadních sedadlech o 50 mm více místa. Naopak objem zavazadlového prostoru je 385 l, což je pouze průměrná hodnota.

Kratší servisní intervaly prodražují servis

Stalo se tradicí, že japonské značky ctí pro Evropu kratší servisní intervaly výměny motorových olejů. Dominují časté studené starty, jízdy na kratší vzdálenosti a náhlé výkyvy teplot. Možná právě proto patří tyto značky mezi nejspolehlivější a jsou pověstné dlouhou životností. Na druhou stranu tím stoupají náklady za servis. Subaru má předepsány intervaly pro výměnu motorového oleje po 15 000 km, servisní prohlídka je pak každých 30 000 km. Díky tomu je možné výměnu oleje domluvit v servisu na počkání. Majitel subaru pak po ujetí 210 000 km zaplatí 82 300 korun. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 5880 Kč. Na oplátku subaru nabízí pětiletou záruku nebo 100 000 km a vysoké zůstatkové hodnoty.

Ceny dílů nejsou nikterak přemrštěné, tradičně drahé je jen čelní sklo (24 950 Kč) nebo vnější zpětná zrcátka, kde se ukrývají kamery nebo snímač SRVD.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE

(Subaru XV e-Boxer)

Motor, převodovka Vpředu podélně uložený zážehový boxer společně s elektromotorem pohání všechna kola. Zdvihový objem 1995 cm3, výkon 110 kW při 5600–6000 1/min, točivý moment 194 Nm při 4000 1/min. Výkon elektromotoru 12,3 kW, točvý moment 66 Nm. Bezstupňová samočinná převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4625/1815/1730 mm, rozvor 2670 mm. Zavazadlový prostor 0,520/1,179 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1628/512 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1270/650 kg.
Výkony Největší rychlost 193 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,3 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 7,2 l/00 km.
CENA V době uzávěrky nebyla známa, předpoklad 810 000 Kč s DPH.

VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM

Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1540/1450/1540
vzadu / b 1500/1420/1510
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1110/650
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 800/1090/440 a 1390/1090/440
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 990/930
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 300/340

NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)

Subaru XV e-Boxer
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
8,6/6,6 6,4/8,6 8,1


ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S

Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 50,85 %
90 000 km 3 roky 46,07 %
150 000 km 3 roky 40,62 %
210 000 km 3 roky 35,17 %

NÁKLADY NA PROVOZ

Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 810 000 810 000 810 000 810 000

JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY

Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 26 000 26 000 26 000 26 000
Havarijní pojištění2) (Kč) 72 900 72 900 72 900 72 900
Servisní prohlídky3) (Kč) 15 854 33 600 57 000 82 300
Pneuservis4) (Kč) 17 500 17 500 36 500 49 900
Pohonné hmoty5) (Kč) 77 100 231 300 385 500 539 700
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 398 000 436 800 481 000 525 100

NÁKLADY CELKEM 

Celkové náklady za 3 roky (Kč) 611 854 822 600 1 063 400 1 300 400
Náklady na 1 km (Kč/km) 20,40 9,14 7,09 6,19
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (8,1 l/100 km) a aktuální ceny benzinu (31,70 Kč/l) či nafty (31,30 Kč/l).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.

 

 

 

Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 5324
Brzdové desky – přední (sada) 4064
Čelní sklo 24 950
Přední levý světlomet LED – kompletní 27 970
Zadní skupinová svítilna – kompletní 7750
Přední nárazník – kompletní  8980
Zadní nárazník – kompletní 6750
Pravé zpětné zrcátko, sklopné včetně SRVD 15 500
Levý přední blatník 6200

CELKOVÉ HODNOCENÍ

KLADY ZÁPORY
Jízdní vlastnosti Pouze jedna motorizace
Spotřeba benzinu ve městě Vyšší cena je částečně kompenzována bohatou výbavou
Reakce na plynový pedál Kvůli akumulátoru nelze XV dovybavit rezervou
Vnitřní prostor  
Hmotnost brzděného přívěsu

 

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit