12. června 2024
Novinky

BMW řady 1 se dočkalo nové generace. Kůže je minulostí, interiér, elektrifikované motory a špičkový podvozek jsou výplodem budoucnosti

>Redakce Redakce
07 června, 2024

Čtvrtá generace BMW řady 1 se bude vyrábět v továrně BMW Group v Lipsku a její uvedení na trh je naplánováno na říjen 2024. Nejdůležitějším odbytištěm je Evropa, která se na celkových prodejích podílí přibližně z 80 %. Po Německu, Itálii, Velké Británii a Španělsku patří mezi pětici nejdůležitějších trhů pro BMW řady 1 také Japonsko.

Sportovní charakter BMW řady 1 podtrhují v nové generaci typické proporce BMW. Dlouhá kapota, krátké převisy, široký rozchod kol a výrazně dozadu posunutá kabina pro cestující s charakteristickým Hofmeisterovým záhybem v zadní části bočních oken jsou nezaměnitelné rysy, které se v nové generaci snoubí s mimořádně dynamicky tvarovanou přídí a mohutnou zádí.

Nové BMW řady 1 je standardně vybaveno leskle černými lištami BMW Individual Shadow Line. Paleta odstínů zahrnuje dvě pastelové a sedm metalických barev. BMW řady 1 je prvním modelem značky s volitelně nabízenou kontrastní barvou střechy v lesklé černé.

Rozměry pětidveřového modelu se oproti jeho předchůdci změnily jen nepatrně. Délka nového BMW řady 1 se prodloužila o 42 milimetrů na 4361 mm, rozvor náprav činí 2670 mm. Šířka vozu dosahuje 1800 milimetrů, zatímco výška se zvětšila o 25 milimetrů na 1459 milimetrů. 

Důraz na digitalizaci i pohodlí

Hlavním prvkem progresivně pojaté palubní desky je BMW Prohnutý displej. Slouží jako platforma nového ovládacího systému BMW iDrive založeného na BMW Operačním systému 9. Funkce QuickSelect umožňuje přímý přístup k různým funkcím bez nutnosti přechodu do submenu.

Nově navržená sedadla nabízejí lepší boční oporu a vysoký komfort na dlouhých cestách. Volitelná M sportovní sedadla řidiče a spolujezdce mají výrazně tvarované bočnice a nastavitelnou délku sedáku. Pro všechny verze sedadel je volitelně k dispozici vyhřívání a široká škála elektrického nastavení, včetně funkce paměti pro sedadlo řidiče. Čalounění kůží už není dostupné, na vývěr jsou tkaniny nebo umělá kůže. Pro ochranu cestujících v případě bočního nárazu se aktivuje středový airbag mezi sedadlem řidiče a sedadlem spolujezdce.

Na evropských trzích jsou do krajních sedadel integrovány úchyty ISOFIX pro dětské sedačky. Opěradla zadních sedadel jsou standardně dělená a sklopná v poměru 60:40 nebo volitelně v poměru 40:20:40, čímž se zavazadlový prostor ještě lépe přizpůsobí potřebám zákazníka. Díky tomu lze objem zavazadlového prostoru pod výklopným víkem zvětšit z 380 litrů (BMW 120, BMW 120d: 300 litrů) až na 1200 litrů (BMW 120, BMW 120d: 1135 litrů). Akustický komfort uvnitř vozu zlepšuje nový mechanismus dovírání. Automatické ovládání víka zavazadlového prostoru je k dispozici jako volitelná výbava.

Standardně dodávaná automatická klimatizace nového BMW řady 1 je plně
integrovaná do ovládacího systému BMW iDrive. Je zcela digitalizovaná a ovládá se dotykově přes kontrolní displej nebo hlasem. Zde je možné nastavit požadovanou teplotu a cirkulaci vzduchu, stejně jako vyhřívání sedadel a volantu.

Posílená základní výbava

Stejně jako automatická klimatizace, parkovací asistent, alarm a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka je součástí standardní výbavy nového BMW řady 1 také BMW Live Cockpit Plus s cloudovým navigačním systémem BMW Maps. V kombinaci s výbavou BMW Live Cockpit Professional, jejíž součástí je v novém paketu Innovation také BMW Head-Up Displej a parkovací asistent Plus, je na kontrolním displeji k dispozici rovněž pohled s rozšířenou realitou Augmented View.

Volitelná panoramatická prosklená střecha je 83,5 cm dlouhá a 84,5 cm široká, nabízí průhlednou plochu přibližně 0,5 m2 a její krycí roleta je vyvedena ve stejné barvě jako čalounění stropu. Její přední část se ovládá elektricky. Připlatit si lze i za prémiovou audiosoustavu Harman Kardon.

Elektrifikované pohony a modernizovaný podvozek

Po představení nové generace BMW řady 1 se varianty se zážehovými motory budou jmenovat BMW 120 a BMW M135 xDrive. Z názvu zmizelo “i”, které bude vyhrazeno pouze elektrické verzi. Srdcem 48voltové mild hybridní techniky nového BMW 120 a BMW 120d je elektromotor integrovaný do nové 7stupňové převodovky Steptronic. Funguje jako startér-generátor a dosahuje jmenovitého výkonu 15 kW/20 k a jmenovitého točivého momentu 55 Nm.

Motor nového BMW 120 tak dosahuje výkonu 125 kW/170 k (společně spalovací motor o výkonu 115 kW/156 k při 4700–6500 1/min a integrovaný elektromotor s výkonem 15 kW/20 k) a maximálního točivého momentu 280 Nm (spalovací motor až 240 Nm při 1500–4400 1/min a elektromotor až 55 Nm). Zrychlení z nuly na 100 km/h trvá 7,8 s. Kombinovaná spotřeba paliva a emise CO2 nového BMW 120 v testovacím cyklu WLTP činí 6,0 až 5,3 litru na 100 kilometrů a 135 až 121 gramů na kilometr.

Nové BMW 120d kombinuje nejnovější generaci 2,0litrového vznětového motoru se 48voltovou mild hybridní technikou. Výsledkem je maximální výkon 120 kW/163 k (spalovací motor o výkonu 110 kW/150 k při 3750–4000 1/min a elektromotor 15 kW/20 k) a maximální točivý moment 400 Nm (spalovací motor až 360 Nm při 1500–2500 1/min a elektromotor až 55 Nm). Nové BMW 120d zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Jeho dále zlepšená účinnost se odráží v kombinované spotřebě paliva a hodnotách CO2 4,8 až 4,3 litru na 100 kilometrů a 125 až 112 gramů na kilometr podle WLTP. Vylepšená 7stupňová dvouspojková převodovka Steptronic, která je standardem pro všechny modelové varianty.

K lepšímu jízdnímu komfortu a sportovním jízdním vlastnostem výrazně přispívají pneumatiky s větším průměrem s o 20 % větším odklonem na přední nápravě, nové tlumiče a individuálně naladěné prvky náprav. Řídící systémy a elektronika je umístěna blízko daných komponentů kvůli zkrácení reakční doby. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit