Značka Hyundai představila zcela nový model IONIQ 9, elektrické SUV se třemi řadami sedadel ve velkorysém vnitřním prostoru, kombinující nejmodernější design s inovativní technikou pro elektromobily.
Plochá podlaha umožňuje šestimístné nebo sedmimístné uspořádání. U relaxačních sedadel v první a druhé řadě lze v širokém rozsahu měnit sklon opěradla a pro optimální komfort mají cestující k dispozici také opěrky nohou. V závislosti na konfiguraci tak mohou při nabíjení až čtyři osoby odpočívat v maximálním pohodlí. Celkový prostor pro nohy ve druhé a třetí řadě činí působivých 205 cm a příjemné pocity posiluje také nadprůměrná výška stropu.
Relaxační sedadla v první i druhé řadě modelu IONIQ 9 disponují jako první v nabídce značky Hyundai systémem dynamické péče o tělo včetně funkce dotykové masáže. Tento systém stimuluje prokrvení tkání a krevní oběh pomocí tlaku a vibrací, a snižuje tak únavu při dlouhých jízdách. IONIQ 9 také přichází s otočnými sedadly ve druhé řadě, která umožňují cestujícím ve druhé a třetí řadě sedět naproti sobě, pokud vůz stojí.
Posuvná středová konzola v interiéru poskytuje velký odkládací prostor, současně však umožňuje i volný průchod mezi sedadly v první řadě. Výsledkem je ještě větší praktičnost a snadný pohyb uvnitř vozu. Konzolu lze posouvat v rozsahu až 190 mm a ve dvou směrech nastavitelnou loketní opěrku je možné odklopit zepředu i zezadu, což umožňuje snadný přístup i cestujícím ve druhé řadě. Konzola poskytuje v horní schránce 5,6 litru odkládacího prostoru, ve spodní výsuvné přihrádce pak 12,6 litru.
Se zcela sklopenými sedadly ve třetí řadě má zavazadlový prostor objem až 1323 litrů, i se všemi třemi řadami sedadel ve vzpřímené poloze však IONIQ 9 stále nabídne až 620 litrů nákladového prostoru. V přídi je navíc umístěn menší odkládací prostor s maximálním objemem 88 litrů u verzí s pohonem zadních kol a 52 litrů u variant s pohonem všech kol.
Při výběru materiálů pro IONIQ 9 byl kladen důraz na udržitelnost. Patří mezi ně ekologicky zpracovaná kůže, tkaniny z recyklovaného plastu PET, vlněná tkanina, povrchové úpravy z bio TPO/PU, tkanina z bio PET/semiše a bio lak.
Mohutná elegance a progresivní technika
Design přídě se vyznačuje parametrickými pixely integrovanými do LED světlometů i spodní části přední partie, čímž vzniká dojem jedinečnosti a sofistikovanosti. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu činí pouhých cx = 0,259 u verzí vybavených digitálními vnějšími zpětnými zrcátky. Přispěl k němu systém aktivních klapek, aerodynamická kola, kryt podvozku a skrytá anténa. IONIQ 9 je dodáván v 16 barvách s 19 až 21 palcovými koly.
Základem modelu IONIQ 9 je inovativní platforma E-GMP značky Hyundai, která zahrnuje vylepšený systém výkonové elektroniky, optimalizovaný převod pro zdolávání strmých stoupání a použití dvoustupňového invertoru, který zvyšuje hospodárnost.
Robustní skelet karoserie byl optimalizován z hlediska pohlcování a rozptylu nárazové energie tak, aby byla zajištěna nejvyšší možná úroveň odolnosti a pasivní bezpečnosti. IONIQ 9 je prvním modelem značky vybaveným hliníkovými blatníky a zadními bočními panely, které přispívají k lehké konstrukci karoserie, a tím k vyšší úspornosti.
Velké SUV také zavádí nový systém zavírání dveří, využívající speciální závěsy s mechanismem umožňujícím jejich mírné přizvednutí, což přispívá k přesnějším pohybům a minimalizaci spár v karoserii. Nově vyvinuté je rovněž elektrické odjišťování přední kapoty, které nejenže vylepšuje design, ale také zvyšuje bezpečnost a produktovou kvalitu.
Dlouhý dojezd navzdory velikosti
Vysokonapěťová sada lithium-iontových akumulátorů je uložena pod podlahou a nabízí kapacitu 110,3 kWh. IONIQ 9 dosáhne podle předběžných údajů dle metodiky WLTP vynikajícího dojezdu až 620 km na jedno nabití a spotřeby elektrické energie 19,4 kWh/100 km.
IONIQ 9 lze nabít z 10 na 80 % kapacity za pouhých 24 minut pomocí nabíječky s výkonem 350 kW. Charakteristická funkce dvousměrného nabíjení V2L (Vehicle-to-Load) snižuje spolu s nabíjecím systémem pro různé úrovně napětí 400 V/800 V bariéry pro adopci elektromobilů.
Verze s dlouhým dojezdem a pohonem zadních kol je vybavena zadním elektromotorem o výkonu 160 kW. Varianta s dlouhým dojezdem a pohonem všech kol navíc disponuje předním elektromotorem o výkonu 70 kW, zatímco verze Performance s pohonem všech kol se může pochlubit elektromotory o výkonu 160 kW jak na přední, tak na zadní nápravě.
Verze Performance dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 5,2 sekundy, zatímco standardní verze pohonem všech kol zvládne tento sprint za 6,7 sekundy a varianta s pohonem zadních kol za 9,4 sekundy. Pokud jde o pružné zrychlení, například při předjíždění pomalejších vozidel, verze Performance se rozjede z 80 na 120 km/h za 3,4 sekundy, standardní varianta s pohonem všech kol za 4,8 sekundy a verze s pohonem zadní nápravy za stále výborných 6,8 sekundy.
Služby budoucnosti už nyní
IONIQ 9 zobrazuje stav nabití zelenými body na volantu které řidiče nepřetržitě informují o zbývající zásobě elektrické energie. Nový model je vybaven systémem hlasového ovládání s umělou inteligencí Hyundai AI Assistant, který se podobá domácím virtuálním asistentům.
Hyundai zavádí i novou službu, která slouží k aktivaci doplňkových funkcí na vyžádání. Tato funkce umožňuje zákazníkům další individualizaci vozu digitálními vylepšeními, která si mohou pořídit v online obchodě.
Hyundai nabízí se zcela novým modelem IONIQ 9 nejnovější verzi svých vylepšených služeb Bluelink pro online propojený automobil. Široké portfolio funkcí a služeb umožňuje zákazníkům ovládat jejich vůz pomocí chytrého telefonu nebo hlasových povelů. IONIQ 9 je též vybaven funkcí digitálního klíče nebo rychlou bezdrátovou nabíječkou s pryžovým povrchem, který zabraňuje pohybu zařízení za jízdy, a chladicím ventilátorem, který snižuje teplotu nabíjeného přístroje.
Vysokovýkonné 100W vstupy USB-C jsou k dispozici cestujícím v první, druhé i třetí řadě sedadel. Na rozdíl od tradičních USB vstupů napájených z 12V akumulátoru přivádí IONIQ 9 elektrickou energii přímo z vysokonapěťové sady akumulátorů pro nepřetržité používání. Tento inovativní koncept byl rozšířen i na funkci oboustranného nabíjení V2L (Vehicle-to-Load). Ze zásuvky V2L v zavazadlovém prostoru mohou uživatelé napájet či nabíjet elektrická zařízení a spotřebiče jako ze standardní zásuvky.
Klimatizační soustava modelu IONIQ 9 nabízí funkci nezávislé klimatizace zadní části interiéru, která byla optimalizována pro rekreační aktivity, například kempování. Nové elektrické SUV se třemi řadami sedadel je v několika schránkách vybaveno také sterilizačním zařízením UV-C, které dezinfikuje drobné předměty, jakými jsou mobilní telefony, peněženky nebo ochranné roušky. Funkce byla vyvinuta s ohledem na požadavky zákazníků, jejichž prioritou je zdraví a hygiena uvnitř vozu.
Informační a zábavní systém zahrnuje 12,3“ přístrojový panel a 12,3“ integrovaný displej, které jsou součástí panoramatického zakřiveného displeje. Standardní audiosystém má osm reproduktorů, na přání se dodává prémiový systém BOSE se 14 reproduktory, který podporuje 5.1kanálový prostorový zvuk, bezdrátové aktualizace a vyspělé funkce BOSE. Systém zahrnuje také funkci e-ASD (e-Active Sound Design), která prostřednictvím audiosystému vytváří zvukový doprovod jízdy.
Vyspělé bezpečnostní funkce poskytují pocit jistoty
Vyztužený skelet karoserie zajišťuje maximální bezpečnost sady akumulátorů účinným rozváděním nárazové energie a zachováním neporušené nosné konstrukce i při těžkých dopravních nehodách. Ochranu cestujících ve třetí řadě v případě kolize významně zvyšují také standardně dodávané bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači síly, které zabraňují nárazu hlavy do sedadel druhé řady a minimalizují riziko poranění hlavy a krku. Vůz je také vybaven 10 airbagy, které posouvají bezpečnost na ještě vyšší úroveň.
IONIQ 9 disponuje nejmodernějšími vyspělými asistenčními systémy Hyundai ADAS. Mezi tyto systémy patří mimo jiné Autonomní nouzové brzdění, Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích , Aktivní sledování mrtvého úhlu, asistent upozorňující na nebezpečí při vystupování, Asistent pro bezpečné opuštění vozu SEA, Upozornění na cestující vzadu, Inteligentní omezovač rychlosti, asistent pro rozpoznávání únavy řidiče, Kamerové sledování mrtvého úhlu, asistent pro přepínání dálkových světel, Aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání a senzory vzdálenosti od překážek.
Do prodeje příští rok
Prodej modelu IONIQ 9 v Koreji a USA bude zahájen v první polovině roku 2025 a postupně budou následovat další trhy v Evropě a ostatních regionech. Český ceník bude oznámen na konci prvního kvartálu roku 2025, první vozy si budou čeští zákazníci přebírat zhruba v polovině roku.
IONIQ 9 se bude moci pochlubit rozsáhlou standardní výbavou a nejmodernějšími technologiemi, na přání pak nabídne také vylepšené praktické, komfortní a designové prvky. Podrobné specifikace budou zveřejněny v době uvedení modelu na trh.