Náklady na elektřinu v aktuální sazbě 6,20 Kč/kWh | 1,49 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 27,2 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +10 °C | 370 km |
Kia EV9, nová vlajková loď značky, se díky své výjimečnosti probojovala do finále evropského i českého auta roku. Základní cena 1,8 milionu korun může odradit. Na druhou stranu, když kiu vidíte na vlastní oči a svezete se s ní, mrknete na základní výbavu, použité technologie a přihlédnete k její velikosti i kapacitě akumulátoru, cenu lze odůvodnit.
Polemika kolem výběru pohonu je jednoduchá. Levnější varianta je vybavena jedním elektromotorem o výkonu 150 kW s 350 Nm točivého momentu. V této specifikaci vůz zrychlí na stovku za 9,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 185 km/h.
Alternativou je dvoumotorová sestava s pohonem všech kol a výkonem 283 kW s točivým momentem 700 Nm. Tím se sprint na stovku zkracuje na 5,3 sekundy, což je u auta vážícího přes 2,6 tuny úctyhodná hodnota. Nejvyšší rychlost je zvýšena na 200 km/h. Značnému potenciálu odpovídá i schopnost táhnout brzděný přívěs do hmotnosti 2500 kg. Za slabší verzi zapřáhnete jen 900 kg.
Dojezd výrazně ovlivňuje topení
I když Kia EV9 ztělesňuje velmi vyspělou techniku, dojezd negativně ovlivňuje velká čelní plocha, hmotnost, která přesahuje 2,6 tuny, a velikost interiéru, který je potřeba temperovat. I přes řadu fines, jako je nízký koeficient aerodynamického odporu Cx 0,28, odpojitelný pohon všech kol prostřednictvím spojky, inteligentní rekuperaci elektrické energie, tepelné čerpadlo s mimořádnou účinností a nadprůměrný akumulátor s využitelnou kapacitou 99,8 kWh, je dojezd stále jen průměrný.
V jarních měsících jsme v kombinovaném režimu naměřili spotřebu 25,7 kWh/100 km, což na dvoumotorovou verzi s pohonem všech kol není špatné. Dojezd byl necelých 380 km. Když ale začne teplota klesat, projeví se nevýhoda velkého interiéru náročného na vyhřátí, a tak spotřeba letí do výšin a ve větších mrazech snadno atakuje 30 kWh/100 km, a to i s předehřátým interiérem před startem. Při teplotě 6 °C jsme už naměřili 28,8 kWh/100 km. Dojezd se pak pohybuje kolem 340 km. Vyplatí se tedy uskromnit a zapnout si vyhřívání sedadel, a tím výrazně šetřit energii v akumulátoru.
Mimořádně rychlé nabíjení
Velký akumulátor je možné nabíjet až 240 kW. Této hodnoty jsme sice nedosáhli, ale přes 200 kW se akumulátor nabíjel v nezvykle širokém rozsahu – od 19 do 63 %! Po dosažení 80 % pak nabíjecí výkon výrazně klesal – z 93 kW na 60 kW a při 85 % byl jen 40 kW. Výrobce udává nabití z 10 na 80 % za 24 minut, my jsme tuto disciplínu zvládli za 29 minut bez aktivované tepelné přípravy akumulátoru před samotným nabíjením. To je u tak velkého akumulátoru vynikající hodnota.
Není bez zajímavosti, že auto může externím spotřebičům nebo domu dodávat výkon až 11 kW!
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Kia EV9 4×4 |
|
Motor, převodovka | Dva elektromotory pohánějí všechna kola, výkon 283 kW, točivý moment 700 Nm. Stálý redukční převod. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5010/1980/1750 mm, rozvor 3100 mm. Zavazadlový prostor 0,308/0,707/2,318 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2648/592 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2500/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 200 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,3 s. Spotřeba kombinovaná WLTP 22,8 kWh/100 km, maximální dojezd 505 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátoru 99,8 kWh. |
CENA s DPH | 1 909 980 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU Kia EV9 4×4 (kWh/100 km). | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
24,6/23,9 | 18,9/33,3 | 27,2 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
90 000 km | 3 roky | 57,10 % |
150 000 km | 3 roky | 49,96 % |
210 000 km | 3 roky | 42,80 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Solidní dojezd, výkon a zrychlení | Pořizovací cena a tedy i vyšší ztráta hodnoty a vyšší cena pojištění |
Přívěs až 2,5 t | Vyšší pohotovostní hmotnost 2,6 t |
Velký vnitřní prostor | Spotřeba a dojezd při nízkých teplotách |
Schopnost napájet externí spotřebice až 11 kW |