Leasing osobních automobilů patří v Česku k nejrozšířenějším způsobům financování. Od roku 2020 si ale prochází mimořádnou zatěžkávací zkouškou. O nelehké době jsme si povídali s Vratislavem Strašilem, jednatelem Volkswagen Financial Services, vedoucí leasingové společnosti v oblasti automotive u nás.

Vratislav Strašil je od roku 2019 jednatel a generální ředitel Volkswagen Financial Services. V koncernu Volkswagen pracuje od roku 1994. Působil na řadě manažerských pozic v rámci Škoda Auto, vedl importéra značky SEAT ve Švédsku, v Praze řídil značku Volkswagen osobní vozy a stejnou značku vedl i v Rusku. Od roku 2014 byl jednatelem Porsche Česká republika, největšího dovozce osobních a užitkových vozů do ČR.
Akutní nedostatek nových automobilů stále přetrvává. Jaká nabízíte řešení? Lze část zákazníků uspokojit skladovými auty? Můžete nabídnout krátkodobé výpůjčky náhradních vozidel do doby dodání objednaných vozů?
Nejdřív covid, poté nedostatek čipů, nyní válka na Ukrajině – to vše se negativně podepsalo na výrobních i dodavatelských řetězcích nejen v odvětví automotive. Situaci s našimi klienty řešíme individuálně a přímo na míru jejich potřebám. Klientům například prodlužujeme smlouvy do doby, než se jejich nový vůz vyrobí. Také, jak zmiňujete, krátkodobě pronajímáme ojetá vozidla vrácená z operativních leasingů. A samozřejmě nabízíme i skladové vozy, které jsou k dispozici v řádu tisíců kusů.
Jak dlouho budou podle vašeho názoru automobilky ještě bojovat s nedostatkem dílů a poškozenými dodavatelskými řetězci?
Situace se zlepšuje, ale stále zdaleka není optimální. Automobilovému průmyslu se sice postupně daří obnovovat výpadky dodavatelských řetězců, ale společnost se zároveň potýká s vysokou inflací a cenami energií, což se pochopitelně nepříznivě promítá do celého automotive byznysu. Naopak dobrou zprávou je meziroční nárůst tuzemských registrací nových osobních automobilů za první čtvrtletí o téměř 19 %.
Volkswagen Financial Services od roku 2021 financuje firemní vozy všech značek. Pomáhá tato skutečnost klientům k rychlejší mobilitě?
Ano, určitě. Dostupnost se totiž u jednotlivých značek i modelů liší. Pokud k nám tedy přijde klient a nemá jasnou preferenci značky či modelu a zároveň potřebuje rychle jezdit, můžeme mu nabídnout vůz či vozy i o několik měsíců dříve než v případě jiných modelů. Rychlejší mobilitu ale dokážeme řešit také například prodlužováním existujících smluv nebo krátkodobými pronájmy vozů.
Byl hlavním důvodem tohoto přelomového rozhodnutí nedostatek nových automobilů na trhu?
Náš hlavní důvod pro multibrandovou strategii byl jiný. Vozy všech značek jsme začali nabízet, abychom dokázali naplnit všechny mobilní potřeby firemních klientů. Tedy od malých a středních firem financujících například jen dva vozy až po nadnárodní společnosti s flotilami stovek automobilů. Pro firmy a živnostníky jsme tak schopni zafinancovat model jakékoli značky, jakoukoli karoserii či verzi. Rozšíření seznamu financovaných značek vychází z programu Volkswagen Financial Services s názvem European Fleet Program, jehož hlavním cílem je výrazně posílit objem financovaných vozů na českém trhu.
Pro všechny značky nabízíte stejné finanční produkty?
Přesně tak. Nezáleží na tom, zda jde o koncernový vůz nebo vůz jiné značky. Pro všechny nabízíme stejné finanční produkty.
Kromě operativního leasingu a klasického úvěru nabízíte také úvěr s poslední nerovnoměrnou splátkou? Jak velký je o něj zájem.
Ano, jde o takzvaný úvěr CHYTŘE, což je typ úvěru, který je vhodný pro klienty, kteří chtějí jezdit co nejnovějším autem, a přitom platit co nejnižší měsíční splátky. Klient si vybere akontaci a výši poslední navýšené splátky, a tím ovlivní cenu pravidelné měsíční platby. Jde o stále oblíbenější produkt.
Mění se nějak požadavky zákazníků v rámci operativního leasingu?
Koncept operativního leasingu se adaptuje na měnící se situaci na trhu a zákaznické preference. Jde o oblíbený produkt, jehož podíl neustále roste, i když zdaleka nedosahuje podílu jako třeba v Německu, kde firmy auta v majetku prakticky nemají, všechno je na leasing. Také u nás chce stále více zákazníků využívat mobilitu jako službu a chce zefektivnit správu svého vozového parku. Proto očekáváme, že v budoucnu bude operativní leasing dominantní produkt i v Česku, a to nejen pro velké a střední firmy, jako je tomu doposud, ale i pro SME a živnostníky. I menší firmy již nyní začínají využívat přednosti operativního leasingu – lepší plánování nákladů i cash flow, žádné starosti s prodejem ojetého vozidla apod.
Elektromobilita se stala součástí hlavní strategie koncernu Volkswagen. Jak tento trend mění nabídku vašich služeb?
S rostoucím důrazem na udržitelnost a snižování uhlíkové stopy se o elektromobilitu zvyšuje zájem. Co bylo ještě před pár lety pomalu tabu, je dnes v rámci firemních strategií ESG stále běžnější. A to je dobře, protože v elektromobilech vidíme budoucnost firemní mobility. Jsme v této oblasti velmi aktivní. Abychom přechod na elektrický nebo částečně elektrický fleet usnadnili, dokážeme firemním zákazníkům financovat kromě vozidla i infrastrukturu, tedy dobíjecí stanici wallbox.
Obojí se pak splácí v rámci pravidelných měsíčních plateb. Velmi oblíbené jsou naše dobíjecí karty CHARGEE, kdy pouze jednou kartou mohou zákazníci nabíjet svůj elektromobil u všech největších distributorů dobíjecích stanic. A nesmíme zapomenout ani na komplexní poradenství, které klientům v oblasti čisté mobility poskytujeme – například jim pomáháme s výběrem konkrétních vozidel, TCO a službami v rámci pořízení elektromobilu.
Jak vycházejí splátky operativního leasingu na elektromobily? Stále je devalvuje nižší zůstatková hodnota?
Aktuálně jsme u vybraných modelů navýšili zůstatkové hodnoty. Zároveň intenzivně pracujeme na dalších zvýhodněních, abychom zvýšili atraktivnost elektromobilů pro širší okruh zákazníků.
Budou spalovací motory a hybridní pohony podle vás hrát i nadále důležitou roli? Jaký je váš názor na syntetická paliva?
Ten rychlík se již rozjel. Cílovou stanicí je bezemisní elektromobilita jako jediná reálná a účinná cesta ke snížení emisí CO2, hlavního viníka oteplování Země. Všichni hlavní hráči do ní investují obrovské částky s cílem dosáhnout až 100% podílu elektromobilů, protože bateriový elektromobil má ze všech typů pohonů nejlepší klimatickou bilanci a nejvyšší efektivitu. Syntetická paliva, stejně jako např. vozidla poháněná vodíkem, vidím jako zajímavou, ale v tuto chvíli mnohem komplikovanější a násobně dražší cestu k bezemisní mobilitě. Proto se domnívám, že zůstanou vyhrazena jen některým specifickým druhům dopravy – v případě e-fuels např. pro supersportovní vozy, v případě vodíku zejména nákladní dopravy.
Myslíte si tedy, že automotive čeká výrazná proměna? Že se změní z dodavatele aut na poskytovatele mobility a služeb?
Změna už probíhá. Trend „od výrobce automobilů k poskytovateli mobility“ je realitou. Již dnes přicházejí služby „on demand“. Koncernové značky budou postupně integrovat oblíbené aplikace přímo do palubního infotainmentu. V příštích letech koncern plánuje spojit služby mobility všech svých značek na jedné platformě. Klíčovou roli při tom bude hrát společnost Europcar Mobility Group, v níž je koncern Volkswagen majoritním akcionářem. Právě plánovaná transformace Europcaru na technologickou firmu by se měla stát základním kamenem budoucí koncernové platformy mobility poskytující zákazníkům celou škálu atraktivních, flexibilních a inovativních služeb.