Motorističtí novináři znají Vratislava Strašila především z dob dlouholetého vedení importovaných značek koncernu Volkswagen na pozici jednatele Porsche Česká republika. Novináři oceňovali jeho vstřícný přístup a ochotu odpovídat i na nepopulární otázky. Na sklonku roku 2018 Vratislav Strašil změnil pozici a stal se jednatelem Volkswagen Financial Services, největší leasingové společnosti u nás. Okruh možných otázek se tak rozrostl o další témata. Rádi jsme tedy využili možnost a probrali aktuální situaci ve financování mobility.

Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services
Jak byste po obchodní stránce ohodnotil uplynulý rok a jak se vyvíjí ten letošní?
Loňský rok byl pro nás úspěšný. Díky aktivní spolupráci se značkami koncernu Volkswagen jsme mohli nabízet velmi atraktivní produkty, a přestože reposazba ČNB se držela na sedmi procentech, dokázali jsme připravit nabídky s podstatně nižším úrokem. Růst objemů v oblasti financování nových vozidel tak byl tažen výsledky našich koncernových značek a naše výkonnost ve formě penetrace byla přes handicap drahých úvěrů na téměř totožné úrovni jako v roce 2022, kdy byla reposazba poloviční.
Také letošní rok se vyvíjí dobře a z pohledu financování vidíme na trhu oživení. Doba vyčkávání skončila a firmy začaly své vozové parky obměňovat. Rovněž v oblasti retailových zákazníků čekáme lepší rok,
než jaký byl loni.
Vaše leasingová společnost už financuje vozy všech značek. Nakolik se vám tímto krokem podařilo zvýšit objem financovaných automobilů?
Naše rozkročení i mimo značky koncernu Volkswagen se ukázalo jako správné. Vycházíme tím vstříc širokému spektru klientů od malých a středních firem s několika vozy až po nadnárodní společnosti s velkými
vozovými parky, které často potřebují zkombinovat ve své flotile vozidla různých značek, například manažerské a referentské vozy. V letošním roce v této oblasti meziročně rosteme o 7,6 %.
V polovině března byl vypsán dotační program pro elektromobily. Kolik zákazníků již uzavřelo s vaší společností smlouvu o financování s žádostí o dotaci?
Měsíc po startu programu, tedy v polovině dubna, jsme zpracovávali kolem dvou stovek smluv na elektromobily včetně žádosti o vyřízení dotace.
O jaké značky a modely elektromobilů je největší zájem?
O všechny elektromobily koncernu Volkswagen. Nejvíce smluv jsme uzavřeli na Škodu Enyaq, následují elektromobily rodiny ID, zejména ID.3 a VW ID.7. Ale evidujeme také (k 14. 4. 2024) tři desítky zájemců o ID. Buzz, máme smlouvy na Audi Q4 e-tron a CUPRA Born.

Vyřízení žádosti o dotace je tedy plně ve vaši režii?
Ano, ve spolupráci s dotační agenturou. Vyřízení žádosti o dotace u VWFS je velmi jednoduché: klient pouze dodá potřebné informace, všechno další zajistíme. Zákazníci oceňují zejména náš úvěr s nulovým úrokem v celé modelové paletě elektromobilů koncernu Volkswagen, která splňuje dotační
podmínku ceny do 1,5 mil. Kč bez DPH, a jejich bezplatný servis na pět let. To je kombinace, která je na trhu zcela unikátní.
Dotace je limitována cenou vozu do 1,5 milionu korun bez DPH. Jaké jsou podmínky a výše úroku úvěru? Jaké bonusy a služby k elektromobilům nabízíte?
Díky dotačnímu programu lze získat finanční příspěvek až 200 tisíc korun na bezemisní osobní automobil, jehož pořizovací cena nepřesahuje 1 500 000 korun bez DPH. Dotaci lze získat také na užitková vozidla v kategoriích N1 a N2, na které stát přispěje částkou 250 tisíc, respektive 300 tisíc korun. Vůz, na který lze dotaci uplatnit, musí být financovaný komerčním úvěrem
u leasingové společnosti nebo komerční banky a musí být financován po dobu alespoň 12 měsíců. Příspěvek je možné čerpat pouze na nové vozy, které byly dodány maximálně 6 měsíců od jejich první registrace a s nájezdem nižším, než je 6 tisíc kilometrů. V rámci jedné žádosti je možné žádat o celou flotilu vozidel na jednu smlouvu, počet dobíjecích stanic se odvíjí od počtu objednaných vozidel.

Kromě již zmíněného úvěru s nulovým úrokem a bezplatného servisu na pět let je dalším bonusem pro zákazníky nabíjecí karta Chargee. Tu poskytujeme při podpisu smlouvy zdarma. S nabíjecí kartou Chargee lze snadno a za výhodných podmínek s 3% slevou doplňovat elektrickou energii z nabíjecích stojanů všech velkých distributorů v Česku (ČEZ, PRE, E.ON, IONITY) i v Evropě a v síti dealerů koncernu Volkswagen.
Elektromobilita se stala součástí hlavní strategie koncernu Volkswagen. Jak tento trend mění nabídku vašich služeb?
Elektromobilita je pro nás skutečně zásadní téma a snažíme se ji od začátku
aktivně podporovat. Momentálně se soustředíme na vládní dotační program, který jsme vylepšili úvěrem s nulovým úrokem a bezplatným servisem na pět let. Protože elektromobil potřebuje trochu jinou péči než auto se spalovacím motorem, nabízíme ve spolupráci s Allianz pojišťovnou klientům komplexní pojištění elektromobilů s rozšířeným krytím, zahrnujícím například i odtah k nabíjecímu místu v případě vybití baterie, pojištění elektrických kabelů, adaptérů i samotné dobíjecí stanice.
Kromě financování prostřednictvím operativního leasingu a klasického úvěru nabízíte také „Financování chytře“ neboli úvěr s poslední nerovnoměrnou splátkou. Jak se vyvíjí zájem o tento produkt?
Úvěr CHYTŘE je ideální pro ty, kdo chtějí mít nízké měsíční splátky a možnost po určité době vyměnit auto za nové. Je to stále populárnější produkt, a to nejen pro financování nových, ale i ojetých vozů. Zákazník
si na začátku zvolí výši úvěru, výši poslední splátky a délku úvěru. Splátky jsou ve stejné výši mimo poslední navýšenou splátku, kterou si může nastavit v rozmezí 20–60 % vstupní ceny vozu, čímž výrazně sníží dopad
na výši měsíční splátky.

Na konci se zákazník rozhodne, jak s poslední splátkou naloží: zaplatí ji jednorázově ze svých úspor, vůz prodá dealerovi a ze získaných prostředků uhradí poslední splátku nebo její část, anebo požádá o rozložení poslední splátky do delšího období a vůz dále splácí. Díky těmto výhodám je o produkt stabilní zájem, v případě ojetých vozů pak neustále roste.
Řada firem složitou situaci řeší nákupem ojetých vozů. Evidujete zájem o financování zánovních ojetin?
Ano, a nejde jen o firmy, ale také o soukromé zákazníky. V loňském roce se nám meziročně zvýšil počet smluv na ojeté vozy o 16 % a letošní první tři měsíce ukazují meziroční nárůst téměř o polovinu.
V této souvislosti mám pro čtenáře zajímavý tip: jedním z našich nejpopulárnějších vozů, pokud jde o operativní leasing, je sportovní CUPRA Formentor, kde až 90 % financovaných vozů je právě na operák. A právě první vozy se nám teď z tříletých leasingů začínají vracet a my je budeme nabízet v rámci remarketingu. Obecně naše auta z operativních leasingů jsou díky pravidelné údržbě v autorizovaných servisech ve skvělém stavu, takže řadu zájemců o tyto atraktivní vozy by právě naše nabídka mohla oslovit.




























