4. prosince 2025

V uplynulém roce poutal pozornost dynamický rozvoj značky CUPRA, která v Česku zaznamenala nárůst prodejů o 260 %. V rámci ankety Fleet Derby, která oceňuje nejúspěšnější flotilová auta, služby a prodeje, byl za tento mimořádný úspěch oceněn Petr Schmidt. S flotilovým manažerem značek CUPRA a SEAT jsme si povídali o prodejích, současnosti i blízké budoucnosti obou značek.

Petr Schmidt, manažer firemního prodeje značek CUPRA a SEAT

Jak se vyvíjejí flotilové prodeje letos? Jak se daří značce SEAT a značce CUPRA?

Začátek letošního roku je z pohledu flotilových prodejů o něco složitější, než tomu bylo loni. Těší nás zájem o naše vozy ze strany zákazníků, ovšem zejména značka SEAT je nadále postižena omezením výrobních kapacit z důvodu nedostatku některých komponentů. U značky CUPRA je výrobní situace lepší, díky tomu a také díky zajímavé nabídce se nám nadále daří získávat nové firemní zákazníky především v segmentu středních a  menších firem.

SEAT loni zaznamenal menší obchodní úspěch. Souvisí to s nedostatkem čipů?

Bohužel nejde jen o nedostatek čipů. Automobilový průmysl trápí nedostatek celé řady komponentů, ideálně nefungují ani dodavatelské řetězce. Když se situace zlepší, je to většinou jen na chvíli. Automobilky tak musejí aktuálnímu stavu přizpůsobovat své výrobní kapacity. V tomto kontextu vypadalo první pololetí loňského roku relativně dobře, druhá polovina roku už byla znatelně složitější.

To bohužel vedlo i k postupnému prodlužování dodacích lhůt nových vozů zákazníkům. Lhůty byly velice rozdílné podle značky a modelu. V průměru mezi třemi měsíci až jedním rokem. Značka CUPRA z tohoto srovnání vycházela v loňském roce lépe. Celková situace se zlepšuje jen pomalu a i v letošním roce bohužel očekáváme částečná omezení v dodávkách v rámci některých modelů a výbav. Při objednávce nových vozů jsme tak připraveni zákazníkům vyjít maximálně vstříc.

V období covidu jste měli k dispozici velký počet skladových automobilů především značky SEAT. Jaká je situace nyní?

U vybraných modelů se nám daří i nadále disponovat solidními skladovými zásobami. Dodací lhůty se nám především u značky SEAT daří zkracovat. Nyní jsou v průměru mezi třemi až osmi měsíci.

Jak dlouho musejí zákazníci čekat na dodání vašich nejžádanějších modelů?

V případě modelů CUPRA Formentor a CUPRA Leon jsou dodací lhůty u běžných verzí poměrně příznivé a pohybují se mezi třemi a šesti měsíci. Samozřejmě to rovněž závisí na konkrétní výbavě vozu, kdy nás v poslední době zasáhl například nedostatek komponentů pro modely s pohonem všech kol nebo plug-in hybridní modely, a tím se dodací lhůta těchto verzí prodlužuje.

Značky CUPRA a SEAT se začínají znatelně lišit svým zaměřením. Bude tento trend i nadále sílit? Bude určitá modelová příbuznost se značkou SEAT pokračovat i nadále?

Společnost SEAT S.A. je výrobcem dvou značek s odlišným zaměřením. SEAT a CUPRA. Modelové odlišení značky CUPRA nastartovalo s modelem Formentor a portfolio vlastních modelů se bude nadále rozrůstat a vyvrcholí nabídkovou ofenzivou v letech 2024 a 2025 modely Tavascan, Terramar a Raval.

Jaký je váš názor na syntetická paliva? Není škoda, že se CUPRA v blízké budoucnosti zaměří téměř výhradně na elektromobily?  V zemích střední a východní Evropy tak značka přijde o významné flotilové zákazníky.

Koncern Volkswagen se jednoznačně hlásí k elektrickému pohonu, protože e-mobilita je pro udržitelnou dopravu nejlepším řešením. Pracujeme na důsledné elektrifikaci našeho modelového parku a do roku 2030 zvýšíme
podíl našich plně elektrických vozidel v Evropě na přibližně 60 %. Nyní je důležité, aby byly politické cíle podpořeny také vhodnými politickými opatřeními ve všech členských státech.

K nim patří dostatečné dodávky bateriových článků, mnohem rychlejší rozšiřování nabíjecí infrastruktury a urychlený přechod na novou energetiku. V koncernu však myslíme i na existující vozový park. Jen vozidel se spalovacími motory dnes na silnicích jezdí 1,3 miliardy. Také lodní a letecká doprava hledá možnosti dekarbonizace. Určitou roli zde mohou samozřejmě sehrát e-paliva, která v rámci koncernu vyvíjíme a prosazujeme prostřednictvím značky Porsche.

Značka CUPRA se hlásí ke strategii elektrifikace, společnost SEAT S.A. je jedním z akcelerátorů plánu na transformaci automobilové produkce ve Španělsku včetně elektrifikace španělského trhu. Do roku 2025 vstoupí CUPRA do nové éry s dalšími novými elektrifikovanými modely. Středně velké SUV Terramar bude sázet především na hybridní pohon, zatímco SUV-kupé Tavascan a městský model Raval budou elektromobily a na trh dorazí v roce 2025. Půjde tak o významný krok v elektrifikaci značky. K dispozici ale bude i nadále modernizovaná aktuální produktová řada se standardními pohony. Naši zákazníci tak budou mít široký výběr alternativ pro správnou volbu vozů do svého vozového parku.

V budoucnosti počítáte i nadále s rychlým rozšiřováním samostatných showroomů CUPRA?

Na sklonku roku 2022 jsme ve Zlíně slavnostně otevřeli první CUPRA Garage v České republice u společnosti Auto Dolanský a také první samostatnou CUPRA Garage u společnosti Gerhard Horejsek v Litoměřicích v roce 2023 následovalo nedávné otevření CUPRA Garage společností Autocentrum BARTH v Pardubicích. Další projekty jsou v přípravě. 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit