Otázky pro

ROZHOVOR: Elektromobilita není samospasná

>Redakce Redakce
18 března, 2022

Citroën se v těžkých dobách nechce bezhlavě pustit do elektromobility. Spalovací motory této značky ještě neřekly poslední slovo. Začátek léta tak bude ve znamení příchodu zcela nového crossoveru C5 X, který se stane vlajkovou lodí značky a nabídne klasické spalovací motory i plug-in hybrid. Čistě elektrické modely rozšíří Citroën Berlingo. O nových modelech i trápení ve složité době jsme si povídali s Františkem Neumanem, ředitelem českého zastoupení Citroënu.

František Neuman, ředitel českého zastoupení Citroënu

 Nedostatek čipů trápí celý automobilový průmysl. Celosvětově se kvůli nedostatku čipů nevyrobí až 8 milionů aut. Jaká je situace u Citroënu a kdy se podle vás situace s čipy začne zlepšovat?

Situace je bohužel stejná jako u ostatních značek na našem trhu. Chybí nejen zmiňované čipy, ale i další důležité komponenty. Dochází k zdražování plastů, oceli a dalších základních surovin. Zlepšení situace netrpělivě očekáváme na konci prvního pololetí příštího roku.

Jak se vyvíjejí letošní prodeje ve srovnání s loňským a předloňským rokem?

Letošní prodeje kopírují vývoj na trhu. To znamená, že po skvělém prvním pololetí, kdy prodeje byly nadprůměrné, se projevily všechny komplikace s narušením dodavatelského řetězce a klesáme podobně jako trh.

Firmy ve složité době velmi často odkládají obnovy vozových parků. Jaký je zájem o váš produkt Relax Plus, tedy nabídku full service leasingu?

Záleží na konkrétní situaci, někteří klienti prodlužují operativní leasing, jiní využívají nabídky skladových vozů, které máme k dispozici. Relax Plus určený nejen pro soukromé osoby, ale i podnikatele, vykazuje velmi dobré výsledky. Produkt, jehož součástí je integrovaná servisní smlouva přímo od výrobce, je oblíbený. Zákazníci oceňují, že veškeré servisní práce jsou prováděny pouze v síti autorizovaných opravců Citroën u vyškolených odborníků a s originálními díly a nikoliv u nezávislých servisů.

Vznětové motory jsou především v užitkových automobilech a větších modelech SUV stále špatně nahraditelné. Jaký je váš názor na co nejrychlejší ukončení vývoje vznětových motorů? Citroën je oproti například Renaultu ve vyjádřeních o konci vznětových motorů méně radikální.

Je stále mnoho zákazníků, kteří využívají nesporných kvalit, spolehlivosti, úspornosti a výkonu velmi moderních vznětových motorů. Značka Citroën je velmi aktivní v uvádění alternativních pohonů na trh, ale vždy nakonec záleží na zákazníkovi, jaké řešení zvolí pro svoje potřeby. Diesel určitě ještě neřekl svoje poslední slovo.

Citroën je výraznou flotilovou značkou především v oblasti užitkových automobilů. Jak se daří včas dodávat modely do větších vozových parků? Ovlivňuje dodací doby zvolená motorizace?

Přes aktuální potíže s výrobou se nám stále daří vyhovět majitelům větších flotil podle jejich aktuálních potřeb. Není bez zajímavosti, že dodací doby elektromobilů, například modelů Spacetourer nebo Jumpy jsou výrazně kratší než u verzí se spalovacím motorem. Z důvodu plnění emisí všechny automobilky prioritně vyrábějí modely s alternativními pohony.

Elektrické berlingo rozšiřuje modelovou řadu o další zajímavý pohon. Dojezd lehce nad 250 km je ale jen průměrný. Bude k dispozici i osobní verze s výkonnějšími akumulátory?

První elektrická berlinga dorazí na český trh v první polovině příštího roku. Osobní varianta nebo verze s výkonnějším akumulátorem dorazí pak asi s devítiměsíčním odstupem.

Co se týká dojezdu, 90 procent uživatelů městských lehkých užitkových vozidel má denní rádius výrazně nižší než 200 km. Takže zbytečně výkonné akumulátory pak automobil zbytečně prodražují.

Nová generace modelu C5 se přeměnila v crossover a nese označení C5 X. Jaké jsou hlavní důvodu přesunu výroby do Číny? Trápí náběh výroby tohoto modelu také problémy s čipy?

Důvodem přesunu do Číny je optimalizace výrobních kapacit koncernu Stellantis, kde se vyrábějí i další modely z globální nabídky. Nedostatek čipů nikterak neovlivňuje přípravu uvedení na trh, která probíhá podle schváleného harmonogramu.

Kdy se nový model C5 X začne prodávat v Evropě a jaká bude jeho cena?

C5 X je již možno v některých evropských zemích objednat. Základní cena verzí se spalovacím motorem startuje přibližně na 30 000 eur. V České republice počítáme s uvedením na trh těsně před letními dovolenými, kdy budou také oznámeny jeho české ceny. Domníváme se, že poptávka bude zejména po hybridních modelech v nejvyšších stupních výbavy, které nabídneme za cenu nižší než 1 milion korun.

Není škoda, že se nakonec nebude vyrábět crossover C4 Aircross? Vhodně by vyplnil mezeru mezi modely C3 Aircross a C5 Aircross?

C4 Aircross existoval jako výsledek spolupráce s firmou Mitsubishi Motors. V současné době se o jeho nástupci neuvažuje.

Citroënu se v posledních letech postupně daří zvyšovat zůstatkové hodnoty. Jaké faktory na to podle vás mají největší vliv?

V první řadě je to důsledek zvyšovaní kvality výroby na všech úrovních a samozřejmě i poctivá práce vyškolených odborníků v síti autorizovaných servisů Citroën. Spokojenost našich zákazníků je na prvním místě, a to se logicky promítá i do jejich zájmu o koupi kvalitních ojetých vozů.

Máte v současné složité době dostatek prověřených ojetých vozů v programu Select?

Ojetých vozů je v současné době na trhu v České republice velký nedostatek.  Přesto si naši obchodníci cílenou prací se zákaznickým kmenem dokáží nezbytné vozy zajistit.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit