Kia má nové logo. Tím ale změny nekončí. Značka má velké ambice v oblasti elektromobility a všech doprovodných služeb, které s elektrifikací souvisejí, tedy včetně konektivity a autonomie.

Arnošt Barna, generální ředitel společnosti Kia Czech
Na trend samozřejmě navazuje i český importér, který nabízí stále širší spektrum služeb usnadňujících mobilitu. Prodejci už nenabízejí jen nová auta a servisní práce. Nabídka služeb je pestřejší především pro plug-iny a elektromobily. Kia bude navíc v krátké době expandovat také v oblasti elektrifikovaných užitkových vozidel. Nabídku za půldruhého roku rozšíří jednoúčelové dopravní prostředky pro převoz nákladů i osob. Budou využívat novou elektrickou globální modulární platformu e-GMP, kterou už využívá například poslední novinka Kia EV6. Na naše otázky odpovídal Arnošt Barna, generální ředitel společnosti Kia Czech.
Po téměř půlroční pauze jste showroomy otevřeli 10. května. Jak se vám dařilo prodávat automobily on-line?
Loni naši prodejci museli prodeje uskutečňovat s využitím webového konfigurátoru, telefonu a emailu. Byla to velmi složitá situace a prodeje se v první polovině roku téměř zastavily. Od léta se dařilo situaci stabilizovat. K prodejům nám navíc výrazně pomohly modely, které jsme měli skladem. Kromě nového sorenta jsme dokázali většinu poptávky uspokojit.

Ovšem v září následoval další lockdown. Řada zákazníků, především fleetových, ale už nechtěla nebo nemohla nákup dál odkládat. Takže akceptovali vzdálený přístup a uzavírání finálního nákupu přes e-mail. Viděli jsme, že se bez on-line platformy neobejdeme. Začali jsme tento problém komunikovat s naší centrálou a ta velmi rychle vytvořila základ on-line platformy, který jsme přizpůsobili našim podmínkám. Kia se tak u nás stala jednou z prvních značek, které spustily centrální on-line prodej. Zákazníci si můžou vůz objednat na našich webových stránkách pod tlačítkem KIA Online Prodej, případně přes záložku Chci vůz Kia. V obou případech se dostanou na virtuální tržiště s aktuální nabídkou vozů. On-line prodej vnímáme jako důležitou součást naší nové filozofie zaměřené na mobilitu bez starostí. K ní patří nově také nákup vozu z pohodlí domova. A o tuto službu je stále větší zájem.
Firemní zákazníci ale při nákupu početnější flotily využívají řadu slev a výhod. On-line prodej je tedy určen i pro ně?
On-line platforma je v první fázi určena pro nákup elektromobilů a plug-in hybridů, tedy pro modely e-Niro, e-Soul a modely Ceed Sportswagon PHEV, XCeed PHEV, Sorento PHEV a Niro PHEV. Právě zájemci o tento typ vozů jsou totiž nejvíce nakloněni nové formě prodeje. V další fázi bude nabídka rozšířená o další modely prodávané na českém trhu včetně firemní klientely. Flotiloví zákazníci jsou specifickou klientelou, a tak pro ně nový systém on-line nákupu není nejvhodnější. Avšak v rámci dalšího rozšiřování tohoto projektu počítáme i s touto klientelou.

Prodeje nových aut klesly výrazně u menších, nebo větších firem?
Největší propad nastal u privátních zákazníků. Prodeje táhly především fleetoví zákazníci s velkými nebo středně velkými vozovými parky. Menší firmy pak většinou obnovu vozového parku oddálily nebo si prodloužily stávající operativní leasing. Naopak velké firmy vozový park obnovují postupně, a tak se snaží naplánované termíny dodržovat.
Dodací lhůty nových automobilů se výrazně prodlužují především díky pandemii ale i nedostatku čipů do řídicích jednotek. Jak tyto problémy postihly vaši značku?
Při prvním loňském lockdownu se naše továrny v Koreji a na Slovensku zastavily jen na 14 dní. Od té doby jsme už neměli žádné výpadky. Naši subdodavatelé fungovali perfektně.
Další výhodou je, že společnost Mobis vyrábí většinu náhradních dílů pro naše modely. Nejsme tudíž až tak závislí na externích dodavatelích. Nedostatek čipů se v automobilovém průmyslu začal projevovat od podzimu loňského roku. Složité období se nám podařilo překlenout, nedostatek čipů se u nás začal projevovat až letos a jen u korejské výroby automatických převodovek a modelů se střešními okny. Kvůli tomu se dodávky těchto verzí prodloužily o dva až čtyři týdny. Díky dostatečným skladovým zásobám se nám zatím daří poptávku zmíněných modelů vykrýt.
Nabízíte řadu nových služeb, většina z nich je určena pro plug-iny a elektromobily. Můžete zmínit ty nejzajímavější?
V první řadě bych rád zmínil nabíjecí kartu Kia EV Power Card, díky které nabijete elektromobil na většině veřejných nabíječek v Česku. Není tedy nutné disponovat čipy jednotlivých distributorů. Karta je od začátku června akceptována v sítích ČEZ, E.ON a Pražská energetika u téměř šesti set dobíjecích stanic. Nabíjet tak lze elektromobily i plug-iny za ceny, které jednotliví distributoři nabízejí svým registrovaným zákazníkům.

Navíc každý zákazník, který si od 1. června do 30. září zakoupí v autorizované síti Kia nový elektromobil nebo plug-in, obdrží při předání vozidla zmiňovanou nabíjecí kartu, která po dobu jednoho roku zdarma umožní dobití 1,9 MWh, což vystačí na ujetí přibližně 12 000 km.
Zajímavý je také mobilní dobíjecí wallbox (Kia EV Power Wallbox 4Go), který lze použít do většiny běžných zásuvek včetně třífázových. Z 16 nebo 32 ampérových zásuvek, které většinou využíváme na míchačky nebo cirkulárky, lze dokonce nabíjet výkonem až 22 kW. Odpadají tak nákladné úpravy elektroinstalací pro nástěnné wallboxy. Navíc lze s touto sadou nabít auto prakticky kdekoli, třeba i v kempu. Cena mobilního wallboxu se sadou pěti různých koncovek je 26 669 korun s DPH.
Budete stávající síť vašich fleetových center rozšiřovat?
Dnes máme v krajských městech osm fleetových Business Center. Tento projekt se ukázal jako velmi výhodný, a tak máme v plánu ho dál rozšířit. Tato centra budou kromě specializovaných služeb pro fleetové zákazníky nabízet také další specifické služby související s elektrifikací našeho vozového parku. Věřím, že do konce roku budeme mít dvanáct Business Center.
Nevznikne mezi dealery rivalita?
Do projektu se může zapojit jakýkoli náš prodejce, takže rivalita není namístě. Kromě řady výhod jsou Business Centra spojena i s vyššími investicemi do školení a splnění vyšších standardů. Nicméně pokud mu to bude dávat i ekonomicky smysl, my ho rádi podpoříme. Většinou se to vyplatí dealerům, kteří prodají přes 300 automobilů ročně.




























