Seat i Cupra patří ke značkám, které zbytečně netlačí na elektromobilitu a více naslouchají zákazníkům. A proti proudu jdou obě značky i v prodejích. Navzdory pandemii a problémům s nedostatkem polovodičů se jim v Česku mimořádně daří.

Aleš Novák zodpovídá za značky Seat a Cupra

 Zatímco většina značek na základě tlaku Evropské komise omezuje nabídku motorizací nebo ukončují vývoj spalovacích motorů, Seat se s Cuprou stále snaží řídit poptávkou zákazníků. Není bez zajímavosti, že Cupra uvede na trh pětiválcový Formentor VZ5 s výkonem 390 koní, i když zatím jen v sedmitisícové sérii. „Seat ani Cupra nebudou sázet jen na elektrický pohon. Minimálně po dobu tří čtyř let bude elektromobilita jedno z důležitých témat, nikoli ale to hlavní. Nechceme se zbrkle odklánět od tradičních pohonů, jakými je benzin, nafta nebo CNG. Nesmíme zapomínat, že hlavní slovo má stále zákazník. Ten určuje, co se bude prodávat,“ vysvětluje Aleš Novák, ředitel značek Seat a Cupra.

 Všiml jsem si, že o zemním plynu coby alternativě při přechodu na elektromobilitu se přestalo hovořit. Dalo by se skoro tvrdit, že se automobilky za zemní plyn snad i stydí…

Nejsem příznivcem plošných dotací. A bez nich se elektromobily budou prosazovat jen těžko. V našem prodejním mixu jasně vedou zážehové motory. Diesely zaznamenaly v uplynulých letech výrazné snížení poptávky, nicméně tento propad se nyní zbrzdil u nás i v Evropě. A jak sleduji prodejní čísla v Německu, stejný trend je i tam. A zmínil jste CNG. Seat ho považuje za velmi důležitý. A jsem rád, že s touto alternativou počítá jak nový leon, tak i modernizovaná ibiza a arona.

Ale značka Cupra má postupem času nabízet pouze elektromobily…

Seat ke svým spalovacím motorům nabízí jako alternativu hybridní nebo plug-in hybridní pohony. Cupra je v elektrifikaci dál, protože kromě plug-inů nabídne na konci roku i nadprůměrně výkonný a pohledný elektromobil Born. S uvedením dalšího elektromobilu počítá Cupra v roce 2024. Takže se nejedná o žádný překotný vývoj nebo revoluci.

Cupra se samozřejmě bude soustředit na elektromobilitu, nicméně i nové modely počítají s konvenčními motory. Nové SUV Formentor, které se začalo prodávat začátkem roku nabízí jak benzinové nebo dieselové motory, tak plug-in hybrid. K dispozici je i pohon všech kol.

Proslýchá se, že se objeví také Cupra Tarraco…

Bylo by to lákavé mít i sportovní derivát sedmimístného SUV. Musím vás ale zklamat, s touto cuprou se nakonec nepočítá. Seat Tarraco je k dispozici ve vrcholné verzi FR se čtyřválcem 2,0 TSI o výkonu 180 kW, takže podle mého by byla i verze Cupra už zbytečná.

Za daleko zajímavější považuji příchod modelu Formentor VZ5 s pětiválcovým motorem o výkonu 287 kW. Koncem roku také dorazí náš první elektromobil Cupra Born, který nabídne nevšední řidičské zážitky. K dispozici bude s akumulátory 55, 62 a 77 kWh a s výkonem 110 nebo 150 kW.

Jaký je nejprodávanější model Cupry?

Na to, že je Cupra na trhu teprve třetím rokem, tak 376 předaných automobilů za prvních osm měsíců považuji za velký úspěch. Možná je i překvapivé, že nejprodávanějším modelem se stal formentor, který se začal prodávat teprve začátkem letošního roku. A další zajímavá skutečnost je, že nejprodávanější je základní benzinový čtyřválec 1,5 TSI se 110 kW. Nejvýkonnější verze VZ se 180 nebo 228 kW tvoří asi 15 % z celkových prodejů.

Podle prodejů za prvních osm měsíců se Cupře i Seatu velice daří. Takže problémy s čipy vás tolik netrápí?

Nedostatek polovodičů i problémy způsobené pandemií samozřejmě zasáhly všechny automobilové výrobce. Jak to ale sleduji, tak Seat patří k těm méně postiženým značkám. Naše štěstí bylo, že jsme měli mimořádně hodně aut skladem a dokázali jsme nejtěžší období překlenout. Hodně nám také pomohlo financování prostřednictvím SEAT Financial Services, kdy penetrace financovaných aut dosahovala v obdobích lockdownu přes 70 %.

Velmi dobrá je také komunikace se španělskou centrálou. Díky tomu, že jsme v rámci regionu nejúspěšnějším importérem a v rámci celé Evropské unie jsme na osmém místě absolutně, tak je jednání o dodávkách objednaných modelů jednodušší.

A z čísel mám opravdu radost. Za prvních osm měsíců se nám podařilo zákazníkům předat 6761 automobilů, tedy o 2650 více než za celý loňský rok. Když se bude dařit, tak bychom si letos mohli paradoxně sáhnout na historicky nejlepší prodejní výsledky.

Kdy se podle vás trh stabilizuje?

To je těžká otázka. Pokud jde o čipy, tak se situace pomalu zlepšuje. Každá značka je na tom samozřejmě trochu jinak. Seat ale výrobu v současné době omezuje jen minimálně. Ohledně pandemie je to složitější. Ale šílený loňský rok se už podle mě opakovat nebude.

Kolik je samostatných dealerů značky Cupra?

Žádný. Dealerů Seatu je v současné době osmnáct, z čehož osm jich zastupuje i značku Cupra. Koncem roku otevřeme nové dealerství obou značek ještě v Liberci. Jsem za to velmi rád, protože historicky patřil Liberecký okres pro naši značku k nejvýznamnějším.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit