Současná složitá situace automobilovému průmyslu nepřeje a hlad po nových automobilech bude pokračovat, a to i přes končící krizi způsobenou nedostatkem čipů. O složité době jsme si povídali s Radkem Uhrem, manažerem pro segment Multibrand-Fleet ve společnosti Volkswagen Financial Services.

Radek Uher, manažer pro segment Multibrand společnosti Volkswagen Financial Services
Akutní nedostatek nových automobilů trápí stále víc firem. Jaká nabízíte řešení?
Pro naše klienty jsme připravili nabídku krátkodobého operativního leasingu, která jim pomáhá překlenout období, během kterého čekají na dodání objednaných vozů, a to až po dobu jednoho roku. Využíváme
k tomu vozy, které se nám vrátí z ukončených smluv. Jakmile jsou objednané vozy k dispozici, klient může krátkodobý pronájem ukončit a plynule přejít na vozy nové.
Volkswagen Financial Services nově nabízí pro firemní klientelu financování vozů všech značek. Byl hlavním důvodem tohoto přelomového rozhodnutí nedostatek nových automobilů na trhu?
Rozhodnutí o financování všech značek osobních i užitkových vozů prodávaných v České republice jsme učinili již začátkem roku 2021. Tímto krokem jsme schopni rozšířit naši nabídku a naplnit všechny potřeby firemní klientely. Rozšíření seznamu financovaných značek vychází z celoskupinového programu European Fleet Program, zkráceně EFP, jehož hlavním cílem je výrazně posílit objem financovaných vozů na českém trhu.
Pro všechny značky nabízíte stejné produkty operativního leasingu a úvěru?
Pro firemní klienty nabízíme stejné finanční produkty bez ohledu na značku financovaného vozu. Konkrétní nabídka se může lišit dle aktuální marketingové akce. Kromě financování prostřednictvím operativního leasingu a klasického úvěru nabízíme také Financování CHYTŘE neboli úvěr s poslední navýšenou splátkou. Mezi nabízené služby patří především standardní pojištění, servis vozů po dobu financování, pneuservis, dálniční známka a mnoho dalších služeb dle individuálních potřeb a přání klienta. Díky našim třicetiletým zkušenostem jsme schopni klientovi poradit, jaký mix služeb je vhodný právě pro jeho flotilu.
Například v případě předplacené servisní péče umíme nabídnout servisní balíčky hned v několika úrovních. Zatímco pro jednu společnost je ideální autorizovaný servis ve variantě Full, který zahrnuje i opravy při běžném opotřebení, další si vystačí s variantou Basic pokrývající pouze výrobcem určené povinné kontroly. Zde bych také rád zmínil, že se nezaměřujeme pouze na velké fleety, ale i drobné podnikatele, za flotilu považujeme již dva vozy, jsme tedy schopni vyhovět i živnostníkům a drobným podnikatelům.
Řada firem složitou situaci řeší nákupem ojetých vozů. Evidujete zájem o financování zánovních ojetin?
Jednoznačně ano. Klienti častěji vyhledávají ojeté vozy i do svých vozových parků a poptávají pro ně výhodné financování. Řada ojetých vozů se svou provozuschopností a komfortem může směle rovnat vozům novým, a pro část klientů je proto pořízení ojetin ideálním řešením pro naplnění jejich fleetových potřeb. Stále oblíbenějším produktem pro takové vozy se stává i již zmíněné Financování CHYTŘE
Mění se nějak požadavky zákazníků v rámci operativního leasingu?
Zatímco dříve klienti přicházeli s velmi konkrétní představou o značce, modelu a přesné specifikaci vozu, dnes za námi přicházejí spíše s obecnější představou o kategorii vozů, kterou poptávají. V současné situaci je také více než kdy předtím zajímají čekací lhůty. V souvislosti s tím se mnohdy setkáváme i s žádostmi o prodloužení stávajících smluv do doby, než jim nové vozy dorazí. Klienti v současné době požadují vyřešit mobilitu jako službu k pokrytí a vyřešení všech jejich potřeb ohledně vozového parku.
Mění se přístup k firemní mobilitě?
Omezují firmy své vozové parky, nebo kupují levnější vozidla?
Firmy velmi často prodlužují stávající smlouvy, což je dozvukem covidové doby, kdy mnoho společností muselo pracovat s nejistotou, co bude dál. V současné době jsou klienti velmi variabilní při výběru konkrétní značky. Firmy se také zamýšlejí, nakolik je složení jejich vozového parku ekonomické a zda se neuchýlit k jeho redukci nebo rekompozici.
Jak se díváte na budoucnost i vývoj automobilového průmyslu i operativního leasingu?
Máme za sebou velmi velmi složité období díky covidu a prodloužení dodávek vozů. Silný vliv má na automobilový průmysl i současná situace na Ukrajině. Nedostatek nových vozů se tak promítl i do konečných cen vozů pro klienty a společně s tím rostou i ceny vozů ojetých. To, že se trh zcela vrátí do „předcovidových“ časů, osobně nevidím jako pravděpodobné. Operativní leasing bude i nadále prioritou při financování vozového parku firem. Očekáváme však rozvoj i v retailovém segmentu. Klienti se dle mého názoru začnou stále více obracet směrem k pronájmu vozu od dosud vyžadovaného osobního vlastnictví. Z tohoto pohledu je operativní leasing
jedním z klíčových segmentů, kde může Volkswagen Financial Services výrazněji růst.
Jak se podle vás konflikt na Ukrajině promítne do Green Dealu. Ovlivní to nástup elektromobility?
Na takovéto hodnocení je ještě příliš brzy. Z aktuálně dostupných informací se však dá předpokládat, že elektromobilita „pojede“ dál. Evropa je toho důkazem. Příklon k elektromobilitě je součástí dlouhodobých strategií a jednotlivé automobilky do vývoje a výroby investovaly velké prostředky. Zásadní teď bude, nakolik se zadaří rozšiřování sítě dobíjecích stanic a případná podpora prodejů elektrických vozů od státu.
Budou spalovací motory a hybridní pohony podle vás hrát i nadále důležitou roli?
V současné situaci vidím jako velmi pravděpodobný nárůst hybridních a plug-in hybridních vozů, tedy vozů v kombinaci s konvenčním motorem.