4. prosince 2025
Otázky pro

ROZHOVOR: Vzhůru k uhlíkové neutralitě! Nová auta budou elektrická

>Redakce Redakce
01 března, 2023

Celkové náklady na provoz se u elektromobilů daří snižovat, naopak vozidla se spalovacími motory výrazněji zdražují (mimo jiné kvůli poplatkům za nadlimitní emise), a tak se jednou přestanou vyplácet. Některým společnostem ale může přechod na elektromobily dávat smysl i z jiných než ekonomických důvodů. Příkladem může být Komerční banka, která celý svůj stávající vozový park obměňuje za elektrický.

Tomáš Talaš, manažer útvaru zaměstnaneckých služeb a správy firemních vozidel

Komerční banka je u nás třetím největším finančním ústavem. Protože patří mezi lídry trhu, chce být na cestě za uhlíkovou neutralitou příkladem. Padlo tak rozhodnutí postupně elektrifikovat celou flotilu. O problematice přechodu na elektromobilitu jsme si povídali s Tomášem Talašem, manažerem útvaru zaměstnaneckých služeb, který se o firemní flotilu v Komerční bance stará. 

Kdy se u vás začalo hovořit o přechodu na elektromobilitu?

Vše začalo už před pěti lety, kdy do vedení banky nastoupil generální ředitel Jan Juchelka. Sám šel příkladem a v elektrickém autě začal jezdit, čímž pomohl překonat řadu předsudků a mýtů, které mezi zaměstnanci kolovaly.

Jaká byla hlavní motivace této radikální změny?

Většina firem, které se rozhodují obměnit svůj vozový park alespoň částečně za elektromobily, je v současné době motivována především ekologií. Bylo tomu tak i v našem případě. Komerční banka se zavázala být do roku 2026 uhlíkově neutrální společností. I jako značka chceme vystupovat uvědoměle. Chceme jít příkladem, nabízet udržitelné úvěry, záleží nám také na tom, jak nás vnímají investoři. Zároveň chceme, aby nás v tomto světle vnímali i naši klienti a zaměstnanci – proto přechod na elektrickou flotilu dává v tomto kontextu smysl. Když jsme se podívali na denní nájezdy našich aut, zjistili jsme, že se pohybují v drtivé většině do 150 kilometrů, proto přechod na elektromobily není problém.

Rozhodli jste se pro nákup Škody Enyaq. Jaká byla hlavní motivace pro nákup škodovek?

Enyaq zvítězil v konkurenci dalších sedmnácti modelů. Celkem unikátní bylo, že jsme si je všechny v jednu chvíli nechali přivézt a testovali je v běžném provozu ve městě, na okreskách i na dálnici. Mnohé automobily vypadly poté, co nesplnily základní požadavek ujet alespoň 250 kilometrů po dálnici. Do rozhodnutí vstupovaly TCO, kde jsme posuzovali náklady na celou živostnost auta.

Zajímal nás i design nebo praktičnost a využitelnost pro mimopracovní ježdění – naši zaměstnanci si totiž tyto vozy mohou půjčovat i pro soukromé účely. Máme tak vlastně interní půjčovnu, která je mezi našimi kolegy velice populární. A upřímně jsem rád, že to enyaq vyhrál. Škoda Auto je velký lokální hráč a pro nás významný a přirozený partner už dlouhou řadu let.

Jak vychází porovnání TCO s konvenčními auty?

Provozní náklady jsou u enyaqu samozřejmě nižší. Pokud bychom ale porovnávali TCO, jsou kvůli znatelně vyšší pořizovací ceně vyšší. Do poolu jsme nakupovali auta s cenou kolem 350 000 korun. Cena enyaqu je ale trojnásobná. Navíc bychom porovnávali naprosto rozdílné kategorie automobilů, takže objektivní srovnání bohužel nelze provést. Navíc naší hlavní motivací pro nákup elektromobilů je snížení uhlíkové stopy.

Kolik automobilů jste si již převzali a na jaké putovaly pozice?

Rozhodli jsme se, že všechna auta, která máme v KB i dceřiných společnostech, nahradíme elektromobily a již nekoupíme žádné auto na fosilní palivo. Začali jsme auty z poolu. Byl to i záměr, abychom naučili naše zaměstnance používat elektromobily a navykli si na tuto změnu. Od příštího roku začneme manažerům a obchodníkům nabízet elektromobily. Zatím je to kolem 140 enyaqů.

Není bez zajímavosti, že jsme se rozhodli elektrifikovat především poolová auta, kam v průběhu léta přišlo 130 vozidel. V poolové části zůstávají nadále pouze dvě auta se spalovacím motorem na delší cesty. Zbývající část dostali manažeři nebo obchodníci jako stálé služební automobily. V příštím roce bude obměna vozů na manažerských pozicích pokračovat.

O jaký typ enyaqu se jedná?

Manažerské vozy mají akumulátor s kapacitou 82 kWh, zatímco poolové 62 kWh. I to však bohatě postačuje. Z interního výzkumu vyplynulo, že u manažerských a obchodních aut máme v naprosté většině denní nájezdy do 200 km, a to počítáme jak soukromé, tak služební jízdy.

Kolik máte ve firemní flotile celkem automobilů? Respektive kolik enyaqů ještě budete pořizovat? Auta provozujete v rámci operativního leasingu?

Auta pořizujeme na operativní leasing prostřednictvím naší sesterské společnosti ALD. Společně s dceřinkami máme 650 automobilů, z toho je 130 poolových.

Jak chcete v obnově vozového parku pokračovat? A co se zaměstnanci, kteří se zatím zdráhají v elektromobilech jezdit?

Elektrifikací projde i zbytek firemní flotily, tedy služební vozy manažerů a obchodníků. Proces bude postupný a vždy, když auto dosáhne stáří šesti let, kdy se běžně mění za nové, dostane jeho uživatel nabídku získat nového enyaqa. Těm váhavějším případně můžeme prodloužit firemní životnost spalovacího auta o další čtyři roky. Pak už ale jiný vůz než elektrický nedostanou.

Jak se k povinné elektromobilitě staví zaměstnanci?

Jak už jsem zmínil, nejde o povinnost. Zaměstnanci mají stále možnost volby. Přes jednoznačný cíl provozovat kompletně elektrickou služební flotilu si uvědomujeme, že je nutné dát lidem určitý čas. Stále tu panuje spousta předsudků, které lze nejlépe rozptýlit možností zápůjčky enyaqu třeba na víkend pro soukromé účely. Nová auta se spalovacími motory ale už pořizovat nebudeme. Pokud zaměstnanec enyaqa odmítne, může i nadále své auto používat. Životnost bude ale prodloužena maximálně na další čtyři roky.

Nutno ale říci, že reakce kolegů na nástup elektromobility jsou veskrze pozitivní. Hodně k tomu přispívá právě příklad našeho generálního ředitele. Motivuje to lidi, aby si novinku sami vyzkoušeli. Zaměstnanci si poolová auta půjčují opravdu hodně, každý měsíc evidujeme kolem 50 výpůjček pro soukromé účely, především na víkendy. Kolegové se s enyaqem vypravili už i do Chorvatska nebo Barcelony.

Jak máte vyřešeno externí nabíjení?

Zaměstnanci mají k elektromobilům nabíjecí karty, které pokrývají tři největší tuzemské poskytovatele dobíjení. I na delších služebních cestách je tak snadné doplnit energii. Banka vybudovala v centrále v pražských Stodůlkách, v budově na pražském Václavském náměstí a u svého školicího střediska u Benešova síť vlastních nabíječek, další svižným tempem přibývají především v regionech. Plán je mít ke každému vozu jednu nabíjecí stanici, v hlavním městě pochopitelně víc. Dnes je k současným více než 130 vozům k dispozici 210 nabíječek. Navíc má banka připravený
scénář pro přechod manažerské flotily na plně elektrickou – u každé regionální pobočky vznikne příslušný počet nabíječek a zaměstnanci se služebním vozem k tomu dostanou možnost pořízení domácího wallboxu se zvýhodněním. Prostřednictvím aplikace máme vyřešené i sledování domácího nabíjení. V rámci vyúčtování soukromých a služebních kilometrů pak dojde k proplacení příslušné částky.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit