Kia Europe v rámci předběžného výzkumu zahájila první veřejné testování „akumulátorového průkazu“ na úrovni jednotlivých článků. Cílem je poskytnout vysokou míru transparentnosti u akumulátorů v elektromobilech prostřednictvím detailních dat o stavu článků v reálném čase.

„Akumulátorový průkaz“ umožní průběžně sledovat zdravotní stav (SoH), provádět servisní diagnostiku a zajistit úplnou sledovatelnost napříč celým životním cyklem akumulátoru. Z pohledu uživatele to znamená delší životnost, dostupnější údržbu a vyšší důvěru při nákupu či prodeji ojetého elektromobilu.
Současně vznikla v rámci Kia specializovaná interní organizace, která ve spolupráci s partnery napříč hodnotovým řetězcem akumulátorů a souvisejícími sítěmi vyvíjí vlastní službu vydávání akumulátorových průkazů. Kia deklaruje, že půjde nad rámec regulačních požadavků díky doplnění bezpečnostně relevantních údajů a nastaví tak referenční standard pro celé odvětví. Tuto službu plánuje nejpozději do února 2027 poskytovat pro všechny v Evropě prodávané modely – čisté elektromobily i hybridy – v souladu s nařízením o akumulátorech.
Testování v reálném modelu Kia
Pro ověření řešení byl vůz EV3 se systémem monitorování článků Dukosi odeslán z Koreje do Evropy a letos v únoru dorazil do Německa. Testovací vůz v reálném čase sleduje a přenáší data za jednotlivé články akumulátorového modulu do příslušného digitálního „průkazu“. Na tato data mohou okamžitě nahlížet uživatelé, mechanici, regulátoři i další subjekty přes infotainment vozidla; systém se automaticky aktualizuje po každém servisním zásahu.

Pro přístup k testovacím datům sloužilo pilotní prostředí pro sdílení dat od společnosti TNO. Koordinaci společných zkoušek zajišťovala Technická univerzita v Delftu ve spolupráci s HMG. Řešení je konfigurovatelné i pro jiné aplikace a modely a umožňuje interoperabilitu s dalšími značkami, případně využití v dalších odvětvích.
Společný evropský výzkumný projekt
Za zkouškami akumulátorových průkazů stojí evropská výzkumná iniciativa, která v reálném provozu testuje implementaci akumulátorového průkazu EU, včetně identifikace problémů a příležitostí. Technické začlenění a přípravu back-endového systému pro bezpečný přenos dat mezi palubními systémy a zúčastněnými stranami zajišťovaly společnosti Hyundai Mobis a HMG.

Testování probíhalo společně s projektem DATAPIPE (s finanční podporou EU) a nizozemskou organizací ARN, jež se zabývá odpovědností výrobců za zpracování automobilů a akumulátorů po skončení životnosti. Samotný akumulátorový průkaz EU v současnosti zahrnuje více než 100 datových atributů.
Chytřejší, levnější a udržitelnější přístup
Ve srovnání s konvenčním monitorováním na úrovni celého bloku či modulu shromažďuje řešení Kia údaje o každém článku zvlášť. Díky tomu lze včas odhalit potřebu údržby, prodloužit životnost akumulátoru a v dlouhodobém horizontu snížit náklady. Detailní diagnostika navíc umožňuje cílené opravy – výměnu jednotlivých článků místo celých modulů – což šetří čas i peníze.

U ojetých elektromobilů zvyšují aktuální data o zdravotním stavu akumulátoru důvěru v technický stav a podporují vyšší zůstatkovou hodnotu. Transparentnost usnadňuje také rozhodování o opětovném využití a recyklaci, což prodlužuje životní cyklus akumulátorů a snižuje množství odpadu.
Testování Kia tak nastavuje nové měřítko, jak spojit regulatorní shodu s hmatatelnou přidanou hodnotou pro zákazníky. Transparentnost na úrovni článků, diagnostika v reálném čase a živé sdílení dat ukazují cestu k udržitelnějšímu ekosystému elektromobility.




























