4. prosince 2025

Třetí generace Mercedesu-Benz Sprinter je vylepšena především v oblasti elektronické výbavy. Významné změny této největší dodávky se ale udály u elektrické verze, která by si možná zasloužila přívlastek „nová“.

Malý eCitan, středně velké eVito a velký eSprinter. Nabídka elektrických dodávek Mercedesu pokrývá celé spektrum velikostí a s modelem eSprinter i skutečně širokou řadu různých karosářských verzí. Když nahlédneme do konfigurátoru značky, ve spojení s různě velkými akumulátory, výkony elektromotorů a výbavami dává dohromady až 132 různých elektrických variant. To je v rámci trhu vůbec nejvíce.

Nespočet variant

Dodávka nebo podvozek určený pro nástavby. Kdo chce elektrický sprinter, musí si vybrat z této nabídky karosářských variant, která se pak samozřejmě dále větví podle toho, jakou délku či rozvor zákazník zvolí, a jestli si třeba nepřiplatí za zvýšenou střechu. Všechno to pochopitelně ovlivňuje dojezd. Standardní délka dosahuje u skříňové verze 5932 milimetrů, prodloužený model má 6967 milimetrů a rozvor náprav 4325 milimetrů. U obou délek je možné volit celkovou hmotnost 3,5 nebo 4,24 tuny. Nákladový prostor pojme od devíti do čtrnácti metrů krychlových nákladu.

Interiér si mnohé půjčuje ze světa osobních mercedesů, současně však nabízí celou řadu odkládacích ploch a dalších praktických řešení. Každopádně standardem je třeba centrální dotyková obrazovka s uhlopříčkou 10,25 palce zasazená mezi velké kruhové výdechy ventilace. Její součástí je i příprava pro navigaci nebo digitální služby systému MBUX.

Přístroje jsou nadále analogové, ale s displejem mezi nimi. Moderní volant připomíná více osobní auta trojcípé hvězdy nabízející mimo jiné dotykové plochy místo klasických tlačítek. Ventilace na středovém panelu je ovládána klasickými tlačítky, což je z pohledu ergonomie a snadnosti ovládání během jízdy skvělé.

Dva motory, tři akumulátory a dojezd 360 km

Zákazník může vybírat hned ze tří různých velikostí akumulátorů. Základem je pak výběr ze dvou výkonových verzí elektromotoru pohánějícího zadní kola. Slabší verze má 100 kW a silnější verze má 150 kW. Nejvyšší rychlost se pak odvíjí od celkové hmotnosti daného modelu. Do 3,5 tuny lze objednat verzi omezovače posunutého až na 120 km /h. Pokud jde o model s celkovou hmotností 4,25 tuny, tak zde je legislativou rychlost snížena na 90 km/h.

Elektrický sprinter čerpá energii z lithium-iont-fosfátového akumulátorů. Články LFP mají o něco nižší hustotu energie než běžnější lithium-iontové. Jsou však stabilnější, o něco levnější a bezpečnější, protože při deformaci lépe předchází vznícení.

Základem je třiapůltunová verze s akumulátorem o využitelné kapacitě 56 kWh a deklarovaným dojezdem až 217 km. Tato varianta je ideálním řešením především pro provoz v rámci městských aglomerací. Její cena je 1,1 milionu korun bez DPH.

Střední velikost (81 kWh) je využitelnější i mimo městskou aglomeraci, protože zvládá až 329 kilometrů. S méně šetrným stylem jízdy se budete pohybovat těsně pod 300 km.

Premiantem je ale 113kWh akumulátor, který by měl dle metodiky WLTP zvládnout až úctyhodných 478 kilometrů. Tuto verzi jsme také testovali v provedení 420/KAWA PRO/L. Takového dojezdu jsme sice nedosáhli, s prázdným autem ale není problém ujet 360 km se spotřebou lehce přes 31 kWh/100 km. Po naložení nákladu o hmotnosti 600 kg pak dojezd klesá na 330 km a spotřeba stoupá na 34 kWh/100 km. Venkovní teplota se při měření pohybovala kolem 8 °C, a tak se využívalo i topení.

Spotřebu lze u takto mohutné dodávky dostat i pod 30 kWh, pokud auto bude jezdit po silnicích s nižší a plynulejší frekvencí dopravy. Paradoxně třeba po dálnici, kde se při omezené rychlosti 90 km/h lze dostat na spotřebu 28,5 kWh/100 km a dojezd 400 km.

K vyššímu dojezdu se lze také dostat, pokud využijete režim Eco, který více otupí pedál zrychlení a sníží výkon motoru. My jsme ale při měření spotřeby využívali režim Comfort. Velikost úspory elektřiny v režimu Eco závisí na hustotě provozu. Čím častěji se rozjíždíte a brzdíte, tím větší je úspora, která může dosáhnout i 3 kWh/100 km , což znamená prodloužení dojezdu o 42 km.

Elektrický sprinter byl ale zcela nový a i u elektromobilů platí, že spotřeba po zajetí a zformátování akumulátoru lehce klesne. Dle informací od několika dopravců, kteří tyto varianty dlouhodobě používají, dosahují dojezdu přes 400 km.

Nutno ale přiznat, že rozumné spotřeby a solidního dojezdu je dosaženo také díky omezené rychlosti na 90 km/h. Omezení nejvyšší rychlosti je ale u této verze povinné, protože dodávka převyšuje celkovou hmotnost 3,5 tuny. A i když dodávka váží 4250 kg, po loňské úpravě zákona lze tyto těžší elektromobily (do celkové hmotnosti 4250 kg) řídit s řidičským průkazem skupiny B, tedy pro osobní automobil.

Standardní nabíjení je pomalé

Elektrický sprinter se standardně dodává s poměrně pomalým DC nabíjením (50 kW). V závislosti na podmínkách provozu se tedy může vyplatit příplatek do rychlejšího nabíjení a díky hodnotě 115 kW lze z 10 % na 80 % největší 113kWh akumulátor nabít za 42 minut. Pokud budeme využívat wallbox s AC nabíjením, palubní nabíječka sprinteru zvládá standardních 11 kW, takže zcela vybitý akumulátor lze do 100 % nabít za 12,5 hodiny.

Atraktivní servisní náklady

Pravidelné servisní intervaly jsou předepsány jednou za rok bez ohledu na najeté kilometry. První čtyři prohlídky jsou v ceně vozidla. Balíček dalších dvou po sobě jdoucích prohlídek lze dokoupit za 10 100 korun (bez DPH). Pokud se zákazník rozhodne dokoupit čtyři po sobě jdoucí servisní prohlídky, zaplatí 17 700 korun.

Celkovou údržbu importér pokrývá kalkulací Mercedes-Benz ServiceCare eComplete. Ta zahrnuje kompletní servis včetně opotřebitelných dílů. Pokud bychom pro příklad kalkulovali nájezd 210 000 km za čtyři roky, zákazníka bude stát kompletní servisní náklad 0,892 Kč/km.

Touto smlouvou umí importér pokrýt nájezd až do 300 000 km nebo 8 let provozu vozidla. Kalkulaci tedy umí nastavit na konkrétní kilometrový nájezd a dobu užívání a zákazníkovi zároveň navrhne optimální dobu používání vozidla s ohledem na výši servisních nákladů.

Zajímavé jsou také ceny náhradních či spotřebních dílů. Nejsou nikterak přemrštěné a odpovídají standardu v této kategorii užitkových vozů. Ceny dílů naleznete v příslušné tabulce.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Mercedes-Benz eSprinter 420 L
Motor, převodovka Nad zadní nápravou uložený synchronní elektromotor s permanentními magnety pohání zadní kola. Výkon 150 kW. Jednostupňová samočinná převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5932/2020/2331 mm, rozvor 4325 mm. Zavazadlový prostor 0,315/1,314 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 3090/1150 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2000/750 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 90 km/h, zrychlení z 0 na 80 km/h za 6,8 s, využitelná kapacita akumulátoru 113 kWh, kombinovaná spotřeba dle WLTP 27,3 kWh 100 km.
CENA 1 950 000 Kč
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)
Zatížení Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
Bez zátěže 27,5/27,8 26,5/– 31,4
S nákladem 600 kg 31,8,8/30,0 27,3/– 34,2
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
90 000 km 3 roky 52,70 %
150 000 km 3 roky 46,40 %
210 000 km 3 roky 39,90 %
NÁKLADY NA PROVOZ
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 1 950 000 1 950 000 1 950 000 1 950 000
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY
Dálniční známka (Kč) 6900 6900 6900 6900
Zákonné pojištění1) (Kč) 34 500 34 500 34 500 34 500
Havarijní pojištění2) (Kč) 168 000 168 000 168 000 168 000
Servisní prohlídky3) (Kč) x x x x
Pneuservis4) (Kč) 21 500 21 500 46 500 57 800
Pohonné hmoty5) (Kč) 61 200 183 600 306 000 428 400
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 803 400 852 150 1 045 200 1 171 950
NÁKLADY CELKEM 
Celkové náklady za 3 roky (Kč) 1 095 500 1 266 650 1 607 100 1 867 550
Náklady na 1 km (Kč/km) 36,52 14,07 10,71 8,89
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (31,4 kWh/100 km) a aktuální ceny elektřiny při domácím/firemním nabíjení (6,50 Kč/kWh).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ
Náhradní díl Cena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 6380
Brzdové desky – přední (sada) 3525
Čelní sklo 18 780
Přední levý světlomet – kompletní 9170
Zadní skupinová svítilna – kompletní 4090
Přední nárazník – kompletní  12 300
Zadní nárazník – kompletní 8790
Levé zpětné zrcátko – kompletní 9110
Levý přední blatník 5220
Přední kapota 14 690
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Nejširší nabídka verzí na trhu Absence verze 4×4
Jízdní vlastnosti s naloženým autem Kratší, roční servisní intervaly
Dojezd, spotřeba Omezená rychlost na 90 km/h (kvůli celkové hmotnosti)
Nosnost, naddimenzovaný podvozek Rychlé nabíjení je za příplatek

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit