suv, Testy

TEST: Alfa Romeo Stelvio QV

>admin admin
18 října, 2019

Vidlicový šestiválec od Ferrari pohání jak tvarově nádherný sedan Giulia, tak i velké SUV Stelvio. Zrychluje famózně a ještě lépe zatáčí. Nepředjedete ji ani s Mercedesem-AMG GLC 63 či novým BMW X3 M!

Nejdražšími modely značky Alfa Romeo je sedan Giulia a středně velké SUV Stelvio označená čtyřlístkem a zkratkou QV. Oba modely pohání motor od Ferrari s více jak pěti sty koni a co do rychlosti v podstatě nezná přemožitele. Kromě famózního výkonu ji k temperamentu přispívá také hmotnost, která je v segmentu nejnižší – stelvio s tímto šestiválcem, samočinnou převodovkou a pohonem všech kol váží jen 1800 kg!

Giulia jezdí famózně, stabilizace je natolik výtečná, že pohon zadních kol v serpentinách výrazněji neregistrujete. Všechny systémy kontrolující trakci ale lze ovladačem „DNA“ vypnout. A pak se dějí věci, vše záleží jen a pouze na šikovnosti řidiče. Středně velké stelvio má stejné systémy. Mezi automobily SUV zatáčí nejlépe, je jisté, předvídatelné a díky pohonu všech kol dokáže na silnici přenést veškerý svůj výkon, a tak není divu, že v dosažení rychlosti 100 km/h je rychlejší než o 210 kg lehčí sedan se zadním pohonem. Při zrychlení z 0 na 200 km/h je pak „pomalejší“ jen o jednu jedinou sekundu (14,1 s) a rozjede se na 283 km/h. Placatější sedan pak dokáže uhánět 307 km/h!

Kdo ji předjede?

Dnes již existují co do maximální rychlosti i zrychlení o něco rychlejší SUV – to se ale bavíme o těch nejdražších SUV planety, jako jsou Bentley Bentayga, Lamborghini Urus nebo Porsche Cayenne Turbo S hybrid. Ve své kategorii ale Alfa Romeo stále nemá přemožitele. Audi SQ5 nebo Porsche Macan Turbo na ni nestačí a chystané BMW X3 M ji společně s Mercedesem-AMG GLC 63 jen dýchají na záda.

Nakonec proč ne, s výkonem 510 koní, tedy 375 kW, je Stelvio QV silnější než libovolné dva jiné motory z nabídky běžných verzí. A pod kapotou také není jen tak ledajaký motor, s vývojem dvojitě přeplňovaného šestiválcového třílitru pomáhali konstruktéři Ferrari. Výsledkem jsou již zmiňované dechberoucí parametry: sprint na 100 km/h zvládne za 3,8 sekundy, dvoustovku jsme pak pokořili za 14,1. A je také rychlé, nejvyšší rychlost je 283 km/h a čas jednoho dvacetikilometrového kola na Nürburgringu je pouze 7 minut a 52 sekund!

Jezdí bezchybně

Italové to vzali opravdu od podlahy. Není nic jednoduššího než do auta naskládat tu nejdražší techniku. To ale ještě není zárukou úspěchu. Takové auto se může snadno stát neohrabaným, být příliš tvrdé, nezvladatelně výkonné nebo naopak ve snaze vyhovět co nejširšímu okruhu řidičů nezáživné a tupé.

Konstruktéři Alfy Romeo tedy měli evidentně jízdní projev jako hlavní prioritu. Povedlo se jim totiž vše sladit do dokonale vytříbeného celku, který netrpí ničím z výše uvedeného. Jízda je zábavná, přitom stelvio nepůsobí rozevlátě a dodává dostatečný pocit kontroly. Ovladač jízdních režimů nabízí široké spektrum různých charakteristik, od univerzální lehce dráždivé až po raubířský režim Race, kdy výfuk hodně duní a elektronické systémy vám s autem dovolí dělat téměř cokoliv, pokud je to stále ještě v rámci fyzikálních zákonů.

Stelvio QV patří mezi ta auta, která vás nechají řídit, ale jsou vám u toho všemožně nápomocná. Systém Q4 upřednostňuje pohon zadní nápravy, což zaručuje sportovní svezení. Přední náprava AlfaLink při zatáčení „vytlačuje“ vnější kolo tak, že se auto může opřít o celý běhoun jeho pneumatiky. Užít si tohoto efektu pak pomáhá přesné řízení s velmi strmým převodem (z krajního rejdu jen 2,2 otáčky volantu). A jakmile v zatáčce šlápnete na plyn, elektronika začne dělat svoje. Aktivní diferenciál namíří více síly na vnější zadní kolo a pohon všech kol Q4 začne připojovat přední nápravu tak, aby byl průjezd zatáčkou co nejzábavnější a přitom efektivní.

Ty, kdo si nechtějí QV pořídit, můžeme trochu uklidnit. Stejné elektronické vymoženosti se za příplatek dodávají i do běžných verzí stelvia. Jenže výkon třílitrového šestiválce to v QV posouvá na úplně jinou úroveň, takovou rychlost vám dají jen ta nejrychlejší auta na trhu.

Překvapivá je také schopnost podvozku si s tím vším poradit. Podvozek a široké pneumatiky porci 510 koní zvládají zcela přirozeně a nepotřebují kroticí zásahy stabilizačního systému. Přenos síly na kola je spolehlivý, adaptivní podvozek zase dokáže udržet kola v kontaktu se silnicí, bez odskakování na nerovnostech.

Samozřejmě technicky spřízněný sedan Giulia QV to vše zvládá ještě lépe, ale bez zvýšeného posezu, praktické pětidveřové karoserie a větší univerzálnosti dané pohonem všech kol.

Výjimečná technika, překvapivě nízká spotřeba

Přitom je ale stelvio dobře připraveno i na dnešní emisně pohnutou dobu – má funkci odpojování válců při jízdě s nízkou zátěží a převodovka v úsporném nastavení vyřazuje při jízdě na neutrál, aby prodloužila dojezd na volnoběh. I díky tomu se povedlo do oficiálních technických údajů protlačit hodnotu kombinované spotřeby 9,8 l/100 km. A v praxi se při defenzivní jízdě lze na tuto hodnotu dostat. Majitelé verzí QV určitě na spotřebu hledět nebudou. Z našeho úhlu pohledu je ale zajímavá. Oproti mohutnému stelviu jezdí lehčí sedan Giulia v průměru za 9,6 l/100 km, tedy o 1,3 l/100 km úsporněji. V rámci našeho měření při „splynutí s provozem“ se tedy stelvio spokojí s necelými 11 l/100 km. Majitele ale podvozek ani motor nenechá dlouho chladnými a tak za reálnou lze počítat spotřebu kolem 13 l/100 km. To je ale stále neobvykle málo! Italové mají techniku skutečně zvládnutou bravurně.

Standardem je pochopitelně automatická převodovka a pohon všech kol. Stelvio QV k tomu ale přidává i adaptivní podvozek a aktivní zadní diferenciál. S ostatními verzemi modelu Stelvio pak má QV společné další technické zajímavosti: unikátní konstrukci přední nápravy, která zlepšuje schopnost auta zatáčet, mimořádně strmé řízení a elektromechanický brzdový systém. Ten se začíná postupně uplatňovat i v jiných autech, kde také šetří hmotnost a zrychluje reakce, Alfa Romeo s ním ale přišla jako první.

Mezi sportovními auty je TCO velmi přívětivé

Pokud vezmeme segment prémiových středně velkých SUV, tak Alfa Romeo Stelvio patří k nejlevnějším. Přemrštěné nejsou ceny náhradních dílů ani náklady na provoz. Servisní intervaly jsou sice kratší, po 15 000 km nebo jednom roce, průměrná cena jedné prohlídky činí podle společnosti TecAlliance u běžných motorizací kolem 7000 Kč s DPH, u verze QV je přes 10 000 Kč. Po ujetí 90 000 km zaplatí majitel u verze s dvoulitrovým čtyřválcem 37 600 Kč u vidlicového šestiválce QV pak 59 900 Kč. Po ujetí 150 000 km jsou náklady na servis 63 100 Kč, u šestiválce pak 103 300 Kč. Alfa Romeo nabízí zdarma tříletou záruku na hnací ústrojí a servisní balíček na tři roky nebo 90 tisíc kilometrů.

Rychlé SUV vyjde na 2,4 milionu

Zatímco základní model s pohonem 4×4 vychází s benzinovým i naftovým motorem (147/140 kW) na částku mírně přesahující 1,2 milionu korun, Stelvio QV stojí prakticky dvojnásobek (2 437 500 Kč). Sedan Giulia QV je o téměř 300 000 Kč levnější. Vzhledem k použité technice a jízdním výkonům (a cenám konkurenčních aut) to není překvapivá částka. 

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

TECHNICKÉ ÚDAJE(Alfa Romeo Stelvio QV)
Motor, převodovkaVpředu podélně uložený zážehový vysoce přeplňovaný vidlicový šestiválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 2891 cm3, výkon 375 kW při 6500 1/min, točivý moment 600 Nm při 2500 1/min. Osmistupňová samočinná převodovka. 
RozměryVnější rozměry (délka/šířka/výška) 4687/1903/1671 mm, rozvor 2818 mm. Zavazadlový prostor 0,525/1,6 m3.
HmotnostiProvozní/užitečná hmotnost 1830//630 kg, hmotnost pro přívěs není homologována.
VýkonyNejvětší rychlost 283 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s, z 0 na 200 km/h za 14,1 s, kombinovaná spotřeba 9,8 l/00 km.
CENA2 437 500 Kč
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel         vpředu / a1570/1470/1630
vzadu / b1530/1440/1600
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c1090/620
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d1000/930/520 a 1700/930/520
Prostor nad předním/zadním sedákem / e1030/950
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f310/380
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km)
Město/mimo městoPři ustálené rychlosti 90/130 km/hKombinovaná
13,1/8,97,8/9,610,6
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S
Počet ujetých km StáříZůstatková hodnota
30 000 km3 roky50,03 %
90 000 km3 roky45,36 %
150 000 km3 roky40,03 %
210 000 km3 roky34,70 %
NÁKLADY NA PROVOZ
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km)30 00090 000150 000210 000
Pořizovací cena vozu (Kč)2 437 5002 437 5002 437 5002 437 500
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY
Dálniční známka (Kč)4500450045004500
Zákonné pojištění1) (Kč)32 50032 50032 50032 500
Havarijní pojištění2) (Kč)182 800182 800182 800182 800
Servisní prohlídky3) (Kč)30 50059 900103 300133 100
Pneuservis4) (Kč)40 50040 50073 50095 500
Pohonné hmoty5) (Kč)103 500310 500517 500724 500
Ztráta hodnoty 6) (Kč)1 218 0001 331 9001 461 8001 591 700
NÁKLADY CELKEM 
Celkové náklady za 3 roky (Kč)1 612 3001 962 6002 375 9002 764 600
Náklady na 1 km (Kč/km)53,7421,8115,8413,16
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (10,6) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (32,60 Kč/l) či nafty (31,60 Kč/).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ
Náhradní dílCena v Kč s DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks)7570
Brzdové desky – přední (sada)5810
Čelní sklo11 361
Přední levý světlomet LED – kompletní35 200
Zadní skupinová svítilna – kompletní16 380
Přední nárazník – kompletní 14 880
Zadní nárazník – kompletní14 500
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní11 160
Levý přední blatník6930
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADYZÁPORY
Zážitkové jízdní vlastnosti Zadní opěradla nelze polohovat
Možnost plné deaktivace stabilizačního systémuZa adaptivní tempomat a  nejvyšší verzi multimediálního systému je nutné připlatit
Pružnost, výkon a nízská spotřeba šestiválce 
Vnitřní prostor 
Zůstatkové hodnoty, ceny náhradních dílů 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit