Vidlicový šestiválec od Ferrari pohání jak tvarově nádherný sedan Giulia, tak i velké SUV Stelvio. Zrychluje famózně a ještě lépe zatáčí. Nepředjedete ji ani s Mercedesem-AMG GLC 63 či novým BMW X3 M!
Nejdražšími modely značky Alfa Romeo je sedan Giulia a středně velké SUV Stelvio označená čtyřlístkem a zkratkou QV. Oba modely pohání motor od Ferrari s více jak pěti sty koni a co do rychlosti v podstatě nezná přemožitele. Kromě famózního výkonu ji k temperamentu přispívá také hmotnost, která je v segmentu nejnižší – stelvio s tímto šestiválcem, samočinnou převodovkou a pohonem všech kol váží jen 1800 kg!
.jpg?1570383485)
Giulia jezdí famózně, stabilizace je natolik výtečná, že pohon zadních kol v serpentinách výrazněji neregistrujete. Všechny systémy kontrolující trakci ale lze ovladačem „DNA“ vypnout. A pak se dějí věci, vše záleží jen a pouze na šikovnosti řidiče. Středně velké stelvio má stejné systémy. Mezi automobily SUV zatáčí nejlépe, je jisté, předvídatelné a díky pohonu všech kol dokáže na silnici přenést veškerý svůj výkon, a tak není divu, že v dosažení rychlosti 100 km/h je rychlejší než o 210 kg lehčí sedan se zadním pohonem. Při zrychlení z 0 na 200 km/h je pak „pomalejší“ jen o jednu jedinou sekundu (14,1 s) a rozjede se na 283 km/h. Placatější sedan pak dokáže uhánět 307 km/h!
Kdo ji předjede?
Dnes již existují co do maximální rychlosti i zrychlení o něco rychlejší SUV – to se ale bavíme o těch nejdražších SUV planety, jako jsou Bentley Bentayga, Lamborghini Urus nebo Porsche Cayenne Turbo S hybrid. Ve své kategorii ale Alfa Romeo stále nemá přemožitele. Audi SQ5 nebo Porsche Macan Turbo na ni nestačí a chystané BMW X3 M ji společně s Mercedesem-AMG GLC 63 jen dýchají na záda.
Nakonec proč ne, s výkonem 510 koní, tedy 375 kW, je Stelvio QV silnější než libovolné dva jiné motory z nabídky běžných verzí. A pod kapotou také není jen tak ledajaký motor, s vývojem dvojitě přeplňovaného šestiválcového třílitru pomáhali konstruktéři Ferrari. Výsledkem jsou již zmiňované dechberoucí parametry: sprint na 100 km/h zvládne za 3,8 sekundy, dvoustovku jsme pak pokořili za 14,1. A je také rychlé, nejvyšší rychlost je 283 km/h a čas jednoho dvacetikilometrového kola na Nürburgringu je pouze 7 minut a 52 sekund!
Jezdí bezchybně
Italové to vzali opravdu od podlahy. Není nic jednoduššího než do auta naskládat tu nejdražší techniku. To ale ještě není zárukou úspěchu. Takové auto se může snadno stát neohrabaným, být příliš tvrdé, nezvladatelně výkonné nebo naopak ve snaze vyhovět co nejširšímu okruhu řidičů nezáživné a tupé.
Konstruktéři Alfy Romeo tedy měli evidentně jízdní projev jako hlavní prioritu. Povedlo se jim totiž vše sladit do dokonale vytříbeného celku, který netrpí ničím z výše uvedeného. Jízda je zábavná, přitom stelvio nepůsobí rozevlátě a dodává dostatečný pocit kontroly. Ovladač jízdních režimů nabízí široké spektrum různých charakteristik, od univerzální lehce dráždivé až po raubířský režim Race, kdy výfuk hodně duní a elektronické systémy vám s autem dovolí dělat téměř cokoliv, pokud je to stále ještě v rámci fyzikálních zákonů.
Stelvio QV patří mezi ta auta, která vás nechají řídit, ale jsou vám u toho všemožně nápomocná. Systém Q4 upřednostňuje pohon zadní nápravy, což zaručuje sportovní svezení. Přední náprava AlfaLink při zatáčení „vytlačuje“ vnější kolo tak, že se auto může opřít o celý běhoun jeho pneumatiky. Užít si tohoto efektu pak pomáhá přesné řízení s velmi strmým převodem (z krajního rejdu jen 2,2 otáčky volantu). A jakmile v zatáčce šlápnete na plyn, elektronika začne dělat svoje. Aktivní diferenciál namíří více síly na vnější zadní kolo a pohon všech kol Q4 začne připojovat přední nápravu tak, aby byl průjezd zatáčkou co nejzábavnější a přitom efektivní.
Ty, kdo si nechtějí QV pořídit, můžeme trochu uklidnit. Stejné elektronické vymoženosti se za příplatek dodávají i do běžných verzí stelvia. Jenže výkon třílitrového šestiválce to v QV posouvá na úplně jinou úroveň, takovou rychlost vám dají jen ta nejrychlejší auta na trhu.
Překvapivá je také schopnost podvozku si s tím vším poradit. Podvozek a široké pneumatiky porci 510 koní zvládají zcela přirozeně a nepotřebují kroticí zásahy stabilizačního systému. Přenos síly na kola je spolehlivý, adaptivní podvozek zase dokáže udržet kola v kontaktu se silnicí, bez odskakování na nerovnostech.
Samozřejmě technicky spřízněný sedan Giulia QV to vše zvládá ještě lépe, ale bez zvýšeného posezu, praktické pětidveřové karoserie a větší univerzálnosti dané pohonem všech kol.
Výjimečná technika, překvapivě nízká spotřeba
Přitom je ale stelvio dobře připraveno i na dnešní emisně pohnutou dobu – má funkci odpojování válců při jízdě s nízkou zátěží a převodovka v úsporném nastavení vyřazuje při jízdě na neutrál, aby prodloužila dojezd na volnoběh. I díky tomu se povedlo do oficiálních technických údajů protlačit hodnotu kombinované spotřeby 9,8 l/100 km. A v praxi se při defenzivní jízdě lze na tuto hodnotu dostat. Majitelé verzí QV určitě na spotřebu hledět nebudou. Z našeho úhlu pohledu je ale zajímavá. Oproti mohutnému stelviu jezdí lehčí sedan Giulia v průměru za 9,6 l/100 km, tedy o 1,3 l/100 km úsporněji. V rámci našeho měření při „splynutí s provozem“ se tedy stelvio spokojí s necelými 11 l/100 km. Majitele ale podvozek ani motor nenechá dlouho chladnými a tak za reálnou lze počítat spotřebu kolem 13 l/100 km. To je ale stále neobvykle málo! Italové mají techniku skutečně zvládnutou bravurně.
Standardem je pochopitelně automatická převodovka a pohon všech kol. Stelvio QV k tomu ale přidává i adaptivní podvozek a aktivní zadní diferenciál. S ostatními verzemi modelu Stelvio pak má QV společné další technické zajímavosti: unikátní konstrukci přední nápravy, která zlepšuje schopnost auta zatáčet, mimořádně strmé řízení a elektromechanický brzdový systém. Ten se začíná postupně uplatňovat i v jiných autech, kde také šetří hmotnost a zrychluje reakce, Alfa Romeo s ním ale přišla jako první.
Mezi sportovními auty je TCO velmi přívětivé
Pokud vezmeme segment prémiových středně velkých SUV, tak Alfa Romeo Stelvio patří k nejlevnějším. Přemrštěné nejsou ceny náhradních dílů ani náklady na provoz. Servisní intervaly jsou sice kratší, po 15 000 km nebo jednom roce, průměrná cena jedné prohlídky činí podle společnosti TecAlliance u běžných motorizací kolem 7000 Kč s DPH, u verze QV je přes 10 000 Kč. Po ujetí 90 000 km zaplatí majitel u verze s dvoulitrovým čtyřválcem 37 600 Kč u vidlicového šestiválce QV pak 59 900 Kč. Po ujetí 150 000 km jsou náklady na servis 63 100 Kč, u šestiválce pak 103 300 Kč. Alfa Romeo nabízí zdarma tříletou záruku na hnací ústrojí a servisní balíček na tři roky nebo 90 tisíc kilometrů.
Rychlé SUV vyjde na 2,4 milionu
Zatímco základní model s pohonem 4×4 vychází s benzinovým i naftovým motorem (147/140 kW) na částku mírně přesahující 1,2 milionu korun, Stelvio QV stojí prakticky dvojnásobek (2 437 500 Kč). Sedan Giulia QV je o téměř 300 000 Kč levnější. Vzhledem k použité technice a jízdním výkonům (a cenám konkurenčních aut) to není překvapivá částka.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
TECHNICKÉ ÚDAJE(Alfa Romeo Stelvio QV) | |
Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený zážehový vysoce přeplňovaný vidlicový šestiválec pohání všechna kola. Zdvihový objem 2891 cm3, výkon 375 kW při 6500 1/min, točivý moment 600 Nm při 2500 1/min. Osmistupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4687/1903/1671 mm, rozvor 2818 mm. Zavazadlový prostor 0,525/1,6 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1830//630 kg, hmotnost pro přívěs není homologována. |
Výkony | Největší rychlost 283 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s, z 0 na 200 km/h za 14,1 s, kombinovaná spotřeba 9,8 l/00 km. |
CENA | 2 437 500 Kč |
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM | ||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1570/1470/1630 |
vzadu / b | 1530/1440/1600 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1090/620 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 1000/930/520 a 1700/930/520 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 1030/950 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 310/380 |
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (L/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
13,1/8,9 | 7,8/9,6 | 10,6 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 50,03 % |
90 000 km | 3 roky | 45,36 % |
150 000 km | 3 roky | 40,03 % |
210 000 km | 3 roky | 34,70 % |
NÁKLADY NA PROVOZ | ||||
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře. | ||||
Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 |
Pořizovací cena vozu (Kč) | 2 437 500 | 2 437 500 | 2 437 500 | 2 437 500 |
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | ||||
Dálniční známka (Kč) | 4500 | 4500 | 4500 | 4500 |
Zákonné pojištění1) (Kč) | 32 500 | 32 500 | 32 500 | 32 500 |
Havarijní pojištění2) (Kč) | 182 800 | 182 800 | 182 800 | 182 800 |
Servisní prohlídky3) (Kč) | 30 500 | 59 900 | 103 300 | 133 100 |
Pneuservis4) (Kč) | 40 500 | 40 500 | 73 500 | 95 500 |
Pohonné hmoty5) (Kč) | 103 500 | 310 500 | 517 500 | 724 500 |
Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 1 218 000 | 1 331 900 | 1 461 800 | 1 591 700 |
NÁKLADY CELKEM | ||||
Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 1 612 300 | 1 962 600 | 2 375 900 | 2 764 600 |
Náklady na 1 km (Kč/km) | 53,74 | 21,81 | 15,84 | 13,16 |
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (10,6) l/100 km) a aktuální ceny benzinu (32,60 Kč/l) či nafty (31,60 Kč/). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 7570 |
Brzdové desky – přední (sada) | 5810 |
Čelní sklo | 11 361 |
Přední levý světlomet LED – kompletní | 35 200 |
Zadní skupinová svítilna – kompletní | 16 380 |
Přední nárazník – kompletní | 14 880 |
Zadní nárazník – kompletní | 14 500 |
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | 11 160 |
Levý přední blatník | 6930 |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Zážitkové jízdní vlastnosti | Zadní opěradla nelze polohovat |
Možnost plné deaktivace stabilizačního systému | Za adaptivní tempomat a nejvyšší verzi multimediálního systému je nutné připlatit |
Pružnost, výkon a nízská spotřeba šestiválce | |
Vnitřní prostor | |
Zůstatkové hodnoty, ceny náhradních dílů |