Už žádná giulietta nebo mito. Alfa Romeo ukončila téměř padesátiletou tradici výroby hatchbacků a místo nich přináší SUV Tonale, které je navíc o poznání větší a dražší. Italové s ním vstupují do nové éry.
Ačkoliv Alfa Romeo již spadá do koncernu Stellantis, který rychle nasazuje do italských značek francouzskou techniku, nejnovější počin tonale je čistě výtvorem z vlastních dílen. Základem je platforma SCCS, konkrétně ve verzi Small Wide Long, kterou využívá i Jeep Compass. I přes základ odvozený původně od malých vozů ale tonale váží přes 1,5 tuny. Nejde tedy o žádného drobečka. Vnitřním prostorem se až tak neliší od velkého stelvia. V úrovni ramen má sice interiér o 5 cm užší, v ostatních parametrech ale drží krok. Tonale je dokonce lehce prostornější na zadních sedadlech v prostoru nad hlavou (+1 cm) a v prostoru pro kolena (+2 cm). Zavazadlový prostor je o 13 cm kratší, ale o 4 cm širší a hlubší.
Překvapivě úsporná
Emisní šílenství zredukovalo nabídku spalovacích motorů na jeden vznětový 1.6 JTDm (96 kW) a jeden zážehový 1.5 Turbo (96 nebo 118 kW) spojený s e-hybridní technologií. Zážehová i vznětová motorizace startuje na stejné částce 912 000 Kč s DPH.
V průběhu léta pak dorazí plug-in hybridní verze, která nabídne pohon 4×4 a systémový výkon 206 kW. Přední kola pohání zážehový motor 1.3 Turbo o výkonu 132 kW, zadní pak elektromotor o výkonu 90 kW.
Ačkoliv Alfa Romeo používá pro benzinové motory označení mild hybrid, tonale vyznává jiný princip a funguje jinak než ostatní auta s tímto typem pohonu. Elektromotor o výkonu 15 kW je vložen do převodovky po vzoru plug-in hybridů a napájí ho akumulátor, který se kapacitou 0,8 kWh blíží full hybridům. Čistě elektrickou jízdu tento systém kvůli výkonu elektromotoru předvést neumí, rozjezdy, popojíždění v kolonách nebo parkovací manévry ale tento mild hybrid na rozdíl od jiných zvládá při dostatečném nabití baterie bez nutnosti spustit benzinový motor. Na SUV nás mile překvapila spotřeba benzinu, kdy si v kombinovaném režimu řekne o 6,6 l/100 km. Vznětový motor je úspornější jen o 0,5 l/100 km. Spotřebu benzinu v různých režimech najdete v příslušné tabulce.
Mimořádné zůstatkové hodnoty
Vývoj zůstatkových hodnot je u italské značky velmi zajímavý. Do roku 2005 měly automobily Fiatu a Alfy Romeo mimořádně vysoké zůstatkové hodnoty a u některých modelových řad dokonce přeskočily konkurenční volkswageny. Od konce výroby Fiatu Stilo – tedy od roku 2007 – ale začaly postupně klesat s výjimkou divize užitkových automobilů. Od roku 2021, kdy se značky Fiatu společně s francouzským PSA začlenily do společnosti Stellantis, začaly opět výrazně růst. Alfa Romeo Tonale je toho jasným důkazem. Novému modelu trh zkrátka věří. Po třech letech provozu a nájezdu 150 000 km jsou zůstatkové hodnoty ještě nadpoloviční. To je naprosto mimořádné.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Alfa Romeo Tonale 1.5 Turbo e-Hybrid |
|
Motor, převodovka | Vpředu podél uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola, objem 1469 cm3, výkon 118 kW při 5750 1/min, točivý moment 240 Nm při 1500 1/min. Pomocný elektromotor o výkonu 15 kW. Sedmistupňová samočinná dvouspojková převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4528/1841/1614 mm, rozvor 2636 mm. Zavazadlový prostor 500–1550 l. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1600/610 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/700 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 s. Spotřeba kombinovaná 5,7–6,3 l/100 km (WLTP). |
CENA s DPH | 1 088 000 Kč (912 000 Kč – slabší verze 96 kW) |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
6,5/5,7 | 5,0/7,6 | 6,6 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 57,79 % |
150 000 | 3 roky | 50,55 % |
210 000 | 3 roky | 43,31 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti, radost z řízení | Pohon 4×4 nabídne jen plug-in |
Vnitřní prostor | Nízká hmotnost přívěsu u dieselu (1025 kg) |
Mimořádně nízká spotřeba benzínu |