Generační modelová obměna u Dacie patři k nejdelším. Je to určitá daň za atraktivní cenu. Na druhou stranu nová generace u této značky znamená skutečně novou generaci se vším, co k ní opravdu patří. A sandero nevyjímaje. Levná a pohledná novinka nás zvláště ve verzi na LPG (propan-butan) mile překvapila. Náklady na palivo jsou shodné jako u konkurenčních modelů na CNG (zemní plyn).

O plynový pohon obecně roste zájem, zvláště když cena benzinu na „totemech“ překročí hranici 30 korun. Zatímco konkurenční značky využívají CNG, Renault a Dacie vsadily na výrobu levnější varianty  na LPG. O propan-butanu (LPG) se v rámci vozových parků už příliš nemluví především proto, že se výrobci automobilů zaměřili na zemní plyn (CNG). Renault s Dacií jdou v tomto směru proti proudu a rozšiřují svou modelovu nabídku o továrně vyrobené přestavby umožňující trvalou jízdu na benzin nebo propan-butan. Nové modely navíc uvádějí na trh v době, kdy se na počátku března země vyvážející ropu (OPEC) k velkému překvapení světa dohodly, že těžbu nezvýší, což požene inflaci, a hlavně ceny benzinu a nafty nahoru i o koruny. Vypadá to tak, že se Renault opět trefil do černého, když ustupuje od dodatečných přestaveb a montuje výhradně továrně upravený přeplňovaný litrový tříválec, který patří po konstrukční stránce mezi nejmodernější motory.

Tišší, komfortnější

Po konstrukční i designové stránce udělalo sandero obrovský krok kupředu. Výrazně se zlepšila ergonomie za volantem. Sedadlo řidiče má nastavitelnou výšku v rozmezí 70 mm. Tomu odpovídá i nastavitelný volant ve dvou osách (příčně o 25 mm a podélně o 35 mm). Řadicí páka byla zkrácena a přibyla možnost příplatkové loketní opěrky. Sedadla májí povedenou ergonomii a jsou tužší.

Zcela nově naladěný podvozek nabízí výrazný generační posun. Skvěle filtruje i příčné nerovnosti, a to bez pazvuků či rázů. V zatáčkách znatelně lépe sedí. Pro řidiče je snadněji čitelný a nezáludný.

Příjemně nás překvapil jízdní komfort. Především na zadních sedadlech se sedí znatelně pohodlněji. Sklon opěradel je velmi přirozený, díky vysoké výšce sedáku nad podlahou (36 cm) klesá prostorový nárok pro kolena cestujících. Zadní sedadla jsou sklopná v poměru 60 : 40.

Díky většímu sklonu čelního skla a nižší výšce se zlepšila aerodynamika vozu, což snížilo hladinu hluku v kabině o 3–5 dB při rychlostech mezi 50–130 km/h. Moderní platforma CMP také omezila vibrace pronikající do interiéru. Přední LED světlomety přinášejí nový světelný podpis tvaru Y a již standardně jsou vybaveny snímačem pro samočinné rozsvícení za šera. Navíc v noci poskytují o 37 % lepší viditelnost a o 9 % širší světelný kužel, než nabízel předchůdce. Zajímavostí jsou kola Flexwheel s průměry 15 a 16 palců. Jedná se o chytré provedení ocelových kol, která v kombinaci s kryty velmi věrně imitují dražší hliníkové disky.

Sandero je k dispozici také v dražším provedení Stepway. Za příplatek 30 000 korun získáte navíc o 41 mm vyšší světlou výšku (174 mm), plastové ochrany blatníků a dveří, drsnější vzhled třídy SUV a praktické střešní ližiny, které mohou být během minuty přeměněny na střešní nosič s nosností 80 kg. Interiér oživují ozdobné prvky v kontrastní oranžové barvě.

Mobil místo multimediálního zařízení

Sandero už v základu nabídne tempomat a omezovače rychlosti na volantu, automatické rozsvícení světel a praktický držák chytrého telefonu. U nejlevnější verze totiž smartphone pomocí bezplatné aplikace Dacia Media Control supluje dražší infotainment. S jeho pomocí ovládáte rozhraní rádia, hudby, volání, zpráv a GPS aplikací. Nepřijdete ani o možnost hlasového ovládání.

Vyšší verze už má samostatnou dotykovou 8palcovou obrazovku s možností zrcadlení chytrých telefonů prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay. Vrcholem je provedení Media Nav s inteligentní navigací.

Balíček pomocníků ADAS

Kromě šesti airbagů vybavila Dacia každé sandero praktickým balíčkem pomocníků v každodenním životě. Najdeme v něm asistent rozjezdu do kopce i parkovací asistent složený ze čtveřice předních a zadních senzorů. Dále hlídání mrtvého úhlu fungující od 30 km/h do 140 km/h a systém automatického nouzového brzdění bdělého v rozmezí od 7 do 170 km/h.  

Kilometr vyjde na 1,10 Kč

Z pohonných jednotek je pro sandero k dispozici pouze zážehový přeplňovaný tříválec. Může spalovat buď jen benzin (atmosférická verze nabízí 49 kW, přeplňovaná 67 kW), nebo dokáže jezdit i na propan-butan. Výrobce u plynového motoru provedl řadu úprav, díky kterým není ani při trvalém provozu na plyn snížena životnost ventilových sedel. Díky vyšší výhřevnosti a účinnosti propan-butanu má motor při provozu na plyn o 7 kW vyšší výkon (74 kW). Povedl se také snížit rozdíl spotřeby při jízdě na benzin nebo plyn.

V kombinovaném režimu jsme na našem testovacím okruhu při jízdě na benzin naměřili spotřebu 6,7 litru, při jízdě na propan-butan pak 8,1 l/100 km. Do 40litrové plynové nádrže natankujete 36 litrů stlačeného propan-butanu, na který jsme ujeli 440 km. Cena plynu je ve srovnání s benzínem vice než poloviční. V době uzávěrky se průměrná cena propan-butanu pohybovala kolem 13,50 Kč/l, zatímco cena benzinu byla 29,70 Kč/l. Jeden ujetý kilometr tak vyjde na 1,10 Kč, tedy stejně jako u konkurenčních modelů jezdících na zemní plyn (CNG). Výhodou propan-butanu je neobvykle hustá síť plnicích stanic, nižší hmotnost a levější náklady na přestavbu.

Levná, se zárukou 3 roky

Zájemci o dacii řadí cenu mezi nejsledovanější parametry. Sandero sice oproti svému předchůdci papírově zdražilo v průměru o 25 000 korun, v praxi ale nabízí lepší výbavu a v platnosti je akční ceník. V modelové nabídce nového sandera je na nejvyšší úroveň posazena verze LPG, která se navíc chlubí nejvýkonnějším motorem. Tato verze vyjde po třicetitisícové slevě na 259 900 Kč s DPH. Offroadově pojatá verze Stepway pak vychází na 289 900 Kč. Sleva 30 000 Kč je v rámci využití značkového financování. Pro firemní nákupy je ale taktéž možné využívat atraktivní slevy.

Dacia na své modely nabízí záruku 3 roky nebo 100 000 km, předplatit si lze také atraktivní servisní smlouvy.

TCO? Jezdí téměř zadarmo!

Díky vysoké zůstatkové hodnotě a nízké pořizovací ceně a levnému palivu – v tomto případě propan-butanu – vychází TCO mimořádně výhodně. Dacia Sandero dokonce v tomto ohledu drží redakční rekord. Po započtení všech nákladů na provoz, tedy za dálniční poplatek, pojištění, servis, pneumatiky, pohonné hmoty a ztrátu hodnoty, vyjde jeden ujetý kilometr po třech letech provozu a ujetí 90 000 km na pouhých 3,45 Kč. Pokud by se s dacií po třech letech ujelo 210 000 km, klesly by náklady na 2,61 Kč/km. V této kalkulaci samozřejmě nepředpokládáme investice za nadměrné opotřebení, ale jen v rámci běžného provozu. Rozdíly mezi řidiči jsou v tomto ohledu značné. A samozřejmě i zde platí, že čím je auto levnější a menší, tím hůře se k automobilům zaměstnanci chovají.

Mimořádné zůstatkové hodnoty

Sehnat ojetou dacii je kumšt. Jak v Evropě, tak u nás. Zůstatkové hodnoty jsou i z tohoto důvodu mimořádně vysoké. Podle společnosti Eurotax jsou znatelně vyšší, než je běžné u lídrů domácího trhu Škody nebo Volkswagenu. Dacia Sandero po třech letech provozu a ujetí 90 000 km drží zůstatkovou hodnotu na 58 %. To je o více než 10 % nad průměrem daného segmentu. Dokonce i po ujetí 150 000 km si stále drží nadpoloviční zůstatkovou hodnotu. Bližší informace naleznete v příslušné tabulce.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Dacia Sandero Stepway LPG
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový tříválec pohání přední kola. Zdvihový objem 999 cm3, výkon 74 kW při 4600–5000 1/min (67 kW při 5000 1/min při provozu na benzin), točivý moment 170 Nm při 2000–3500 1/min (160 Nm při provozu na benzin). Šestistupňová ručně řazená převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4099/1848/1535 mm, rozvor 2604 mm. Zavazadlový prostor 410 l (dle VDA 328 l).
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnostt 1229/395 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1100/610 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 177 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,9 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 7,7 (plyn) – 6,0 l/00 km (benzin).
CENA 289 900 Kč
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA LPG V RÁMCI TESTU (L/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
8,7/6,7 6,3/8,6 8,1
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel          vpředu / a 1420/1410/1510
vzadu / b 1410/1400/1480
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c 1080/590
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d 720/1030/560 a 1290/1030/560
Prostor nad předním/zadním sedákem / e 1020/940
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f 260/360
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S
(Dacia Sandero)
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
30 000 km 3 roky 64,55 %
90 000 km 3 roky 58,48 %
150 000 km 3 roky 51,57 %
210 000 km 3 roky 44,66 %
NÁKLADY NA PROVOZ ZA 3 ROKY
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu
Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny a náklady na pneuservis, který je ovlivněn především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňuje v menší míře.
Počet km za 3 roky provozu (km) 30 000 90 000 150 000 210 000
Pořizovací cena vozu (Kč) 289 900 289 900 289 900 289 900
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY
Dálniční známka (Kč) 4500 4500 4500 4500
Zákonné pojištění1) (Kč) 19 500 19 500 19 500 19 500
Havarijní pojištění2) (Kč) 26 100 26 100 26 100 26 100
Servisní prohlídky3) (Kč) 29 700 29 700 54 200 75 300
Pneuservis4) (Kč) 12 500 12 500 26 600 34 000
Pohonné hmoty5) (Kč) 32 700 98 100 163 500 228 900
Ztráta hodnoty 6) (Kč) 102 770 120 370 140 400 160 430
NÁKLADY CELKEM 
Celkové náklady za 3 roky (Kč) 227 770 310 770 434 800 548 730
Náklady na 1 km (Kč/km) 7,59 3,45 2,90 2,61
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven.
2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu).
3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.).
4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik.
5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (8,1 l/100 km) a aktuální ceny plynu LPG (13,50 Kč/l).
6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu.
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ
Náhradní díl Cena v Kč bez DPH
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) 2850
Brzdové desky – přední (sada) 1450
Čelní sklo 4200
Přední levý světlomet LED – kompletní 6900
Zadní skupinová svítilna – kompletní 4450
Přední nárazník – kompletní  8750
Zadní nárazník – kompletní 7500
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní 4900
Levý přední blatník 3500
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Celkové náklady (TCO) Na výběr pouze jeden zážehový motor
Náklady na palivo (1,10 Kč/km) Absence rezervního kola kvůli nádrži LPG
Prostorný interiér, atraktivní vzhled Nižší užitečná hmotnost
Neobvykle vysoká zůstatková hodnota  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit