Citroën DS je skutečnou legendou mezi automobily. Vyráběl se 20 let od roku 1955 a byl unikátní především svým hydropneumatickým pérováním, které za jízdy automaticky upravovalo světlou výšku. Revoluční byl i vzhled se zakrytými zadními koly a nesmrtelný pomník mu vystavěly filmy s Fantomasem. Dnes je ale z DS samostatná a svébytná značka koncernu PSA, jejíž vozy se už ani neprodávají v autosalonech Citroënu, ale v samostatné a exkluzivní distribuční síti DS Store.

Jak funguje a za kolik jezdí?
Plug-in hybridní DS 7 využívá stejný systém pohonu všech kol jako Peugeot 3008 nebo Opel Grandland X. O pohon se stará přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru o výkonu 147 kW, který doplňují dva elektromotory. Vpředu nabízí 81 kW a vzadu 83 kW. Maximální využitelný výkon hybridní sestavy je úctyhodných 220 kW a 520 Nm. Stokilometrovou rychlost tak toto prémiové SUV pokoří za 5,9 s a uhání 240 km/h.

V zadní části karoserie je umístěn poměrně výkonný akumulátor s kapacitou 13,2 kWh. Pro čistě elektrický pohon lze využít 10,4 kWh. Po vyčerpání této hodnoty systém spouští spalovací motor a přepíná do hybridního režimu. S elektřinou si poté hospodaří sám. Na plně nabitý akumulátor jsme v kombinovaném režimu bez omezování a se zapnutou klimatizací ujeli 53 km, výrobce dle metodiky WLTP uvádí dojezd 58 km.
Aby byly výsledky objektivní, u plug-inů měříme spotřebu paliva vždy se zcela vybitými akumulátory. Pokud známe dojezd na elektřinu, která je 53 km, lze si jednoduše spočítat reálnou spotřebu.
DS 7 jsme při jízdě s vybitým akumulátorem naměřili 7,2 l/100 km. Tato spotřeba reprezentuje kombinovaný provoz ve městě, okresní silnici a dálnici, jejíž podíl je 30%.

Pokud plug-in nabijeme každých 100 km, což je při jízdách do práce a zpět reálné, budeme jezdit za 3,4 l/100 km. Když dobíjecí cyklus protáhneme na 200 km, počítejme se 5,3 l/100 km. Pokud se plug-in nabije jednou za 400 km, vyrovná se spotřeba vznětovému motoru 2.0 BlueHDI 130 kW (6,25 l/100 km). V takovém případě se možná vyplatí ušetřit 380 000 korun a koupit levnější verzi se vznětovým čtyřválcem. Ta ale pohon všech kol nenabízí. Verze 4×4 je možná pouze u hybridu.
Akumulátory neomezují vnitřní prostor
Přestože kapacita akumulátoru 13,2 kWh je mezi plug-iny lehce nadprůměrná, u robustního DS 7 nikterak neomezuje vnitřní prostor, stejný je dokonce i zavazadlový prostor, který nabízí solidních 555 litrů pro konvenční i hybridní verzi.

Vestavba akumulátorů je tak pouze na úkor prostoru pro rezervní kolo a objemu palivové nádrže, která se zmenšila o akceptovatelných 12 l (z 55 l na 43 l).
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE DS 7 E-Tense (plug-in) |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru společně se dvěma elektromotory pohání všechna kola. Zdvihový objem 1598 cm3, výkon 147 kW při 6000 1/min, točivý moment 300 Nm při 3000 1/min. Elektromotor vpředu 81 kW, vzadu 83 kW. Souhrnný výkon pohonu 220 kW a 520 Nm. Samočinná, osmistupňová převodovka. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4573/1906/1625 mm, rozvor 2738 mm. Zavazadlový prostor 0,555/1,752 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1825/575 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1200/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 240 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s. Spotřeba kombinovaná dle NEDC 1,3–1,4, emise CO2 kombinované dle NEDC 32-34 g/km. |
| CENA | 1 395 000 Kč |
| SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU při jízdě s vybitým akumulátorem (l/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 7,0/6,2 | 5,8/8,2 | 7,2 |
| Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly: | ||||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis dle TecAlliance (Kč) | Náklady na opotřebitelné díly včetně práce dle TecAlliance (Kč) |
| 90 000 | 3 roky | 42,70 % | 23 100 | 29 400 |
| 150 000 | 3 roky | 37,70 % | 37 500 | 36 500 |
| 210 000 | 3 roky | 32,65 % | ||
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Efektivita hybridního pohonu, dojezd na elektřinu | Průměrné zůstatkové hodnoty |
| Komfort cestování, dynamické vlastnosti | Nižší hmotnost brzděného přívěsu |
| Náklady na servis a díly | |




























