Náklady na CNG při ceně 26,70 Kč/kg: | 2,46 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu: | 9,1 kg/100 km |
Skutečný dojezd na CNG před přepnutím na benzin: | 395 km |
Fiat Ducato je po výrazné technické modernizaci, má výkonnější a úspornější motory, verze na zemní plyn je k dispozici v řadě dalších variant a do prodeje nyní vstupuje i čistě elektrická verze.
Modernizace ducato výrazně zatraktivnila. Dvoulitrový diesel vypadl z nabídky, zůstal tedy jen objemnější čtyřválec 2.3 MTJ. Po řadě úprav má lepší průběh točivého momentu, je úspornější a ekologičtější,
Modernizace pozměnila i verzi CNG. Systém plynového pohonu byl upraven jen lehce za účelem nižších emisí. Zásadní je ale rozšířená modelová skladba. Před faceliftem totiž byla plynová verze pouze v provedení s delším rozvorem a vyšší střechou (L2H2, objem skříně 11,5 m3), nebo s obřím rozvorem a vyšší střechou (L4H2, 15 m3). Po modernizaci ale přibyly další verze a to L2H1, L3H2, L4H3 s objemy skříní 10 a 17 m3. Objednat lze také verzi pro přepravu osob L2H2.
Za kolik reálně jezdí?
Všechny naměřené hodnoty jsou uvedeny v tabulkách. Po měření kombinované spotřeby, kdy převažovaly jízdy po městě (50 %), dálnici (30 %) a silnici (20 %), jsme dosáhli průměrné spotřeby 9,1 kg/100 km. Při ceně plynu 26,70 Kč/kg to odpovídá nákladům 2,43 Kč/km. To je velmi solidní hodnota, uvážíme-li, že testovaná verze byla s vyšší střechou L2H2 a 30 % ujetých kilometrů tvořila dálnice. Pro dálniční provoz je vhodnější vznětová verze, po městě a okresních silnicích zase verze CNG.
Tankování zabere 7 minut, ujet lze 400 km
Pokud jezdíte tankovat k plnicí stanici, která dává dostatečný tlak, je možné do ducata natankovat 36 kg plynu. Tankování bude trvat necelých 7 minut a na konci zaplatíte 970 Kč. Na takto naplněné nádrže jsme v kombinovaném režimu ujeli 395 km. Pokud budou převažovat jízdy po okresních silnicích, ujedete kolem 440 km (spotřeba 8,2 kg/100 km). Systém pak po vyčerpání plynu přepne na benzin. Pracovní plnicí tlak je ale u plnicích stanic rozdílný. Může se lišit až o 30 %.
Klady
I přes současné nízké ceny nafty je ducato na stlačený zemní plyn stále atraktivní. Nižší jsou i náklady na servis a náhradní díly palivového systému, které jsou u vznětových motorů extrémně namáhané a choulostivé na kvalitu nafty. Oproti tomu kvalita CNG je jasně daná a neměnná. CNG ani nelze pančovat jako naftu nebo benzin, případně jej z nádrže odcizit.
Celkové TCO je u plynové verze nižší než u dieselu. Vozové parky mají navíc možnost využít řadu slev a snížit návratnost CNG verze pod 200 000 km.
Zápory
Plynová verze je za příplatek 116 200 Kč bez DPH. Další nevýhodu spatřujeme ve skutečnosti, že by ducato mělo jezdit téměř výhradně na CNG. Provoz na benzin je jen nouzové řešení, proto je nejvyšší rychlost omezena na 90 km/h a benzinová nádrž je navíc malá, patnáctilitrová, na kterou lze ujet kolem 100 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Fiat Ducato CNG L2H2 |
|
Motor, převodovka | Vpředu řadový, napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 2999 cm3, výkon 100 kW při 3500 1/min, točivý moment 350 Nm při 1500–2730 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (d/š/v): 5413/2050/2524 mm, rozvor 3450 mm. Objem nákladového prostoru 11,5 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2385/1115 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2500/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 155 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,0 s, kombinovaná spotřeba zemního plynu 8,8 kg/100 km, emise 239 g/km. |
CENA | 634 120 Kč bez DPH |
NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA CNG V RÁMCI TESTU (kg/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
9,5/8,2 | 8,1/11,1 | 9,1 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 42,52 % |
150 000 | 3 roky | 38,14 % |
210 000 | 3 roky | 36,80 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Spotřeba, celkové náklady na provoz | Malý dojezd na benzin (95 km) |
Výkon motoru od nejnižších otáček | Při jízdě na benzin omezená rychlost na 90 km/h |
Výjimečně tichý a kultivovaný chod motoru | Jen průměrné zůstatkové hodnoty |