Nový Peugeot 308 jsme už s benzinovou verzí testovali. Tentokrát jsme si posvítili na kombi se vznětovým motorem. I navzdory pokročilé elektromobilitě se u firemních flotil stále tato kombinace těší velkému zájmu.
V rámci mezigenerační proměny udělala 308 výrazný posun. Patrné je to především na jízdních vlastnostech, řízení, použité technice, infotainmentu a designu. Odladění podvozku tentokrát přináší větší potěšení z jízdy stejně jako rychlejší a plynulejší řazení samočinné převodovky nebo přesné řazení s krátkou drahou ručně řazené převodovky. I přes delší rozvor jsme ale bohužel více místa pro cestující nenaměřili.
Více prostoru jen pro zavazadla
Nejnovější Peugeot 308 SW pochopitelně staví na platformě EMP2 výchozího hatchbacku, ale je o 269 milimetrů delší, přičemž 55 milimetrů patří prodlouženému rozvoru. V prostoru na zadních sedadlech se ale nárůst rozvoru bohužel neprojevuje a i nadále patří v tomto ohledu mezi stísněnější automobily nižší střední třídy. Jiné je to ale v zavazadlovém prostoru.
U kombi jsme naměřili o 28 cm delší ložnou plochu. Základní objem tak stoupl o znatelných 196 litrů, tedy na hodnotu 608 litrů, po sklopení sedadel pak na 1634. U plug-in hybridu je objem nižší, konkrétně 548 litrů v základním provedení a maximálně pak 1547 litrů po sklopení sedaček. Dodatečná hmotnost nad zadní nápravou si vyžádala jiné naladění odpružení, byť technicky je zadní náprava shodná.
Vznětový motor je na dálnici extrémně úsporný
Zatímco vznětový motor je v kombinovaném režimu úspornější o 1,2 l/100 km, největší rozdíl ve spotřebě je při jízdě po dálnici rychlostí 130 km/h, kdy je diesel úspornější o 2,1 l/100 km.
Tak velký rozdíl nás překvapil, a tak jsme spotřebu na dálnici měřili opakovaně. Nízké spotřeby na dálnici je pravděpodobně dosaženo extrémně těžkým stálým převodem. Při rychlosti 100 km/h točí vznětový motor na osmý rychlostní stupeň jen 1500 1/min a při jízdě rychlostí 130 km/h je točivý moment blízký maximu.
Návratnost vznětového motoru po 90 000 km
Ve shodné výbavě je stejně výkonný diesel oproti zážehové motorizaci dražší o 50 000 Kč. I když je rozdíl ve spotřebě 1,2 l/100 km a ve prospěch dieselu hovoří také nižší náklady na servis, je návratnost při běžných cenách benzinu a nafty po ujetí 90 000 km. Současná doba se ale vymyká běžným zvyklostem. Cena nafty je nyní o více než 5 korun vyšší, a tak se vznětový motor v současné době nevyplácí. Tento extrém ale nebude trvat věčně.
Kratší servisní interval zvyšuje cenu servisu
Servisní intervaly jsou výrobcem u benzinového motoru předepsány po 20 000 km, u vznětového po 30 000 km, což se pozitivně projevuje na celkových nákladech za servis. Rozvodový řemen je u zážehového motoru nutné vyměnit každých 100 000 km, výměna ale nevyjde draho. Včetně práce a DPH počítejte s částkou lehce nad 4000 Kč (cena dílu 2206 Kč, práce 1898 Kč). U vznětového motoru je výměna rozvodového řemene předepsána sice až při 180 000 km, je nutné ale kromě napínacích kladek vyměnit i čerpadlo chlazení motoru. Cena tak vyjde na 9431 Kč s DPH (cena dílů 7170, práce 2261 Kč).
Nejdražší servisní prohlídky jsou tedy u zážehového motoru po ujetí 100 000 km (10 249 Kč s DPH) a 200 000 km (14 626 Kč s DPH), u vznětového motoru je nejdražší servis při nájezdu 180 000 km (24 540 Kč s DPH).
Po ujetí 210 000 km tak zákazník zaplatí za pravidelný servis u zážehové motorizace 89 500 Kč, u dieselu je to 77 670 Kč s DPH.
Ceny dílů jako na houpačce
Ceny dílů jsou rozdílné. Některé jsou překvapivě drahé, některé zase levné. V průměru ale nijak výrazně nevybočují z běžných zvyklostí. Mezi dražší se řadí například přední světlomety (13 555 Kč/ks) a zadní skupinové svítilny (11 413 Kč/kus) nebo zadní nárazník (19 580 Kč). Diesel víceméně kopíruje ceny zážehové verze, výrazně dražší jsou přední brzdové kotouče (+2200 Kč), brzdové desky (+1200 Kč) a samozřejmě pak komponenty motoru, jako jsou vstřikovací trysky, podávací čerpadlo, spojka a podobně.
Zajímavý je také rozdíl v zůstatkových hodnotách. Diesel má rychlejší ztrátu hodnoty v průměru o 6 %.
Příplatek za praktičtější kombi je přijatelných 30 000 Kč. Výrazně však stoupla prodejní cena obou karosářských variant. Bližší informace naleznete v příslušné tabulce.
Benzin, nafta i elektřina
Od začátku prodejů je model 308 kromě zážehového a vznětového motoru dostupný i ve dvou plug-in hybridních verzích s elektrickým dojezdem až 60 km (v praxi 50 až 53 km). Utáhne dokonce i brzděné přívěsy o hmotnosti až 1500 kg. Platforma je připravena pojmout i čistě elektrický pohon. Ten dorazí v roce 2023. Model e-308 nabídne akumulátory s kapacitou 54 kWh, které mají zaručit dojezd okolo 400 km.
Interiér i-Cockpit
O průměrné prostornosti interiéru jsme se už zmínili. Koncept i-Cockpit ale prošel výrazným ergonomickým vylepšením. Multifunkční volant může být vyhřívaný a integrované snímače lépe rozpoznají kontakt s rukou, který je potřebný při využívání autonomních prvků řízení. Od úrovně Active Pack hledí řidič na 10palcový digitální štít s několika zobrazovacími režimy. Digitální podobu má i ovládání klimatizace od linie Allure. Posunem kupředu jsou rovněž ergonomická sedadla s certifikací AGR.
Posilou při autonomní jízdě je nový paket Drive Assist 2.0 zahrnující adaptivní tempomat, systém udržování v jízdním pruhu s možností jeho změny, přizpůsobení rychlosti v zatáčkách a dopravnímu značení. Systém držení v jízdním pruhu dokáže být aktivní i při jízdě po okresní silnici, jejíž krajnice není vyznačena bílou čárou. K této funkci však máme výhrady. Pokud se budete těsně vyhýbat protijedoucímu vozu na užších silnicích, může vás nemile zaskočit. Stejně tak vám zasáhne do jízdní stopy v případech, že si budete chtít zatáčku najet u jejího okraje. Systém udržování jízdy v pruhu jsme tedy na okresních silnicích deaktivovali.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový čtyřválec pohání přední kola, zdvihový objem 1499 cm3, výkon 96 kW při 3750 1/min, točivý moment 300 Nm při 1750 1/min. Osmistupňová samočinná převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4367/1852/1441 mm, rozvor 2675 mm. Zavazadlový prostor 0,412/1,35 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1475/475 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1500/730 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 208 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 4,6 km/CO2 121 g/km. |
CENA s DPH | 760 000 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | |||
Motorizace | Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
1.2 PureTech 130 | 7,3/5,5 | 5,1/7,2 | 6,4 |
1.5 BlueHDI | 6,0/4,3 | 3,8/5,1 | 5,2 |
VNITŘNÍ ROZMĚRY V MM | ||
Šířka interiéru v úrovni loktů/ramen/skel | vpředu / a | 1480/1450/1550 |
vzadu / b | 1430/139/149 | |
Prostor pro nohy vpředu/vzadu (tzv. míra komfortu) / c | 1100/580 | |
D/š/h ložné plochy bez sklopených a se sklopenými opěradly / d | 1040/1050/650 a 1610/1050/650 | |
Prostor nad předním/zadním sedákem / e | 1020/990 | |
Výška předního/zadního sedáku nad zemí / f | 280/320 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAXGLASS´S | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
30 000 km | 3 roky | 56,30 % |
90 000 km | 3 roky | 50,80 % |
150 000 km | 3 roky | 44,60 % |
210 000 km | 3 roky | 38,40 % |
CENY VYBRANÝCH NÁHRADNÍCH DÍLŮ | |
Náhradní díl | Cena v Kč s DPH |
Přední brzdové kotouče (sada – 2 ks) | 7752 |
Brzdové desky – přední (sada) | 4220 |
Čelní sklo | 8660 |
Přední levý světlomet – kompletní | 13 555 |
Zadní skupinová svítilna – kompletní | 11 413 |
Přední nárazník – kompletní | 14 260 |
Zadní nárazník – kompletní | 19 580 |
Levé zpětné zrcátko, sklopné – kompletní | 11 440 |
Levý přední blatník | 4830 |
NÁKLADY NA PROVOZ ZA 3 ROKY (Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi) | |||||
Orientační provozní náklady při tříletém bezporuchovém provozu Celkové náklady ovlivňuje především spotřeba paliva, tedy jízdní styl řidiče. Rozdílná nabídka pojištění, která se může značně lišit podle velikosti vozového parku a podle nabídky konkrétní pojišťovny, a náklady na pneuservis, které jsou ovlivněny především cenou zvolené značky pneumatiky, celkové náklady ovlivňují v menší míře. |
|||||
Počet km za 3 roky provozu (km) | 30 000 | 90 000 | 150 000 | 210 000 | |
Pořizovací cena vozu (Kč) | 760 000 | 760 000 | 760 000 | 760 000 | |
JEDNOTLIVÉ POLOŽKY NÁKLADŮ ZA 3 ROKY | |||||
Dálniční známka (Kč) | 4500 | 4500 | 4500 | 4500 | |
Zákonné pojištění1) (Kč) | 24 500 | 24 500 | 24 500 | 24 500 | |
Havarijní pojištění2) (Kč) | 46 800 | 46 800 | 46 800 | 46 800 | |
Servisní prohlídky3) (Kč) | 7790 | 25 880 | 45 040 | 77 670 | |
Pneuservis4) (Kč) | 18 900 | 18 900 | 37 800 | 53 300 | |
Pohonné hmoty5) (Kč) | 69 600 | 208 800 | 348 000 | 487 200 | |
Ztráta hodnoty 6) (Kč) | 332 120 | 373 920 | 421 040 | 468 160 | |
NÁKLADY CELKEM | |||||
Celkové náklady za 3 roky (Kč) | 504 210 | 703 300 | 927 680 | 1 162 130 | |
Náklady na 1 km (Kč/km) | 16,81 | 7,81 | 6,18 | 5,53 | |
1) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven. 2) Průměrná cena z více nabídek pojišťoven při spoluúčasti 5 % (podle rozsahu spoluúčasti a rizika odcizení se roční sazba pojištění pohybuje v rozmezí 2,5 až 3,5 % z ceny automobilu). 3) Náklady na servisní prohlídky vycházejí z předepsaného intervalu výměny spotřebního materiálu. Do cen nejsou zakalkulovány další náklady spojené s přirozeným opotřebením vozidla (brzdové segmenty, kotouče, tlumiče apod.). 4) Náklady na pneuservis zahrnují průměrnou cenu za výměnu kol, zpočátku jednu sadu zimních pneumatik zn. Nokian včetně ocelových disků kol. Od 90 000 km je započtena vždy další sada (letních/zimních) pneumatik. 5) Náklady na PHM vycházejí ze skutečné spotřeby paliva změřené v rámci testu (5,2 l/100 km) a aktuální ceny nafty (44,70 Kč/l). 6) Prognosticky stanovená hodnota společnosti EurotaxGLASS´S odpovídá průměru současného vývoje automobilového trhu. |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Jízdní vlastnosti, objem zavazadlového prostoru | Prostor na zadních sedadlech |
Extrémně nízká spotřeba na dálnici | Kratší servisní intervaly u zážehové verze (20 000 km) |
Platforma umožňuje zabudovat rozdílné pohony | Cena – výrazný kvarátlní nárůst |
Design, nevšední interiér i-Cockpit |