Dlouhodobá spotřeba elektřiny 25,9 kWh/100 km
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg 28,0 kWh/100 km
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +19 °C 277 km

Fiat představuje dvě novinky modelu Ducato. Elektrická verze je u nás již v prodeji a po zkušenostech s podobně koncipovanými dodávkami nás mile překvapila svým dojezdem, efektivitou pohonu, ale i cenou. Fiat dále představil novou generaci ducata s konvenčními spalovacími motory.

 Zatímco konkurence ujede na elektřinu sotva 150 km, s ducatem jsme zvládli 277 km, ve městě dokonce přes 340 km! Konkurenční značky zkrátka nepředpokládají u velké městské dodávky delší nájezdy než 150 km. A i když nabízejí dva druhy akumulátorů, fiat je z nich nejštědřejší. A v tomto kontextu musíme pochválit také cenu. Díky částce 1,3 milionu bez DPH za verzi se 47kWh akumulátorem je nejlevnější. Renault Master sice nabízí podobnou cenu, ale k dispozici má akumulátor s kapacitou 37 kWh, Mercedes eSprinter nabízí akumulátory 35 nebo 47 kWh, je ale o něco dražší, stejně jako VW Crafter se 36kWh akumulátorem.

Fiat Ducato umí za příplatek dokonce nabídnout i akumulátor s kapacitou 79 kWh. A tak konkurenci v tomto ohledu deklasuje. Cena v tomto případě startuje na 1,8 milionu Kč.

Mimořádný dojezd 277 km

Zajímavé je, že elektrické ducato je postaveno na původní platformě, která pro zástavbu akumulátorů nabízí řadu výhod. Lze tak kromě základního akumulátoru o kapacitě 47 kWh pohodlně instalovat i výrazně větší – 79 kWh s nímž jsme v praxi ujeli překvapivých 277 km, s nákladem 500 kg pak 257 km a pouze v městském provozu 342 km (s nákladem 320 km)! Ale ani verze s menším akumulátorem (47 kWh) si nevede špatně. Při námi dosažené kombinované spotřebě 25,9 kWh/100 km se dojezd pohybuje nad 160 km (využitelná energie je nižší než skutečná kapacita akumulátoru).

Dalším benefitem je, že akumulátory jsou umístěné pod podlahou a nezasahují do nákladového prostoru. Jeho objem se tak může v závislosti na rozvoru, délce a výšce pohybovat od 10 do 17 m3. Užitečná hmotnost přitom dosahuje téměř 3 tun. Elektromotor nabízí výkon 90 kW s 280 Nm točivého momentu. Jedinou nevýhodou použité starší platformy je absence některých asistenčních systémů, především pak systému autonomní jízdy úrovně 2, protože asistenti vůz řídí na mechanické, a ne elektronické bázi. Potřebuje k tomu především nový elektrický posilovač řízení.

Spotřeba ducata odporuje fyzice?

Mohlo by se zdát, že Fiat Ducato je v rámci kombinované spotřeby zázračné, když při znatelně robustnější stavbě jezdí za méně než o třídu menší testované dodávky od Mercedesu a Peugeotu. Vtip je v tom, že nejvyšší rychlost fiatu je 100 km/h, takže i po dálnici jsme „na plný plyn“ jeli stále jen 100 km/h. Elektrický Volkswagen Crafter má pak nejvyšší rychlost 90 km/h, Renault Master 80 km/h (ve verzi P2 umí i 100 km/h). Ovšem osobní verze menších dodávek, testovaný Citroën ë-SpaceTourer nebo Mercedes eVito, uhání rychleji a tak jsme mohli jet i po dálnici předepsanou stotřicetikilometrovou rychlostí. Na tomto příkladu je patrné, jak moc spotřeba narůstá právě při rychlostech nad 90 km/h a proč užitkové verze uhání nejvýše 100 km/h.

Nízké TCO, průměrné zůstatkové hodnoty

Celkové TCO má elektrické ducato nízké především díky atraktivní pořizovací ceně a minimálním nákladům na provoz a údržbu. O něco hůř jsou na tom zůstatkové hodnoty, které TCO zvyšují. I přesto ale patří k nejnižším v rámci poměrně omezené konkurence.

Nové ducato pohánějí diesely

Jak už jsme zmínili, elektrické ducato staví na starší podvozkové platformě, zatímco verze se spalovacími motory, která byla představena v létě, využívá zcela novou platformu. Nové ducato poznáte podle přepracovaných předních full LED světlometů, přinášejících o 30 % více jasu ve srovnání s halogeny, a upravené masky chladiče. Výběr správné konfigurace usnadní dvě linie, které lze dovybavit specifickými balíčky. Největší změny se však odehrály na poli technologií.

Ducato má poprvé digitální přístrojový panel infotainmentu s úhlopříčkami 5, 7 nebo 10 palců. S aplikací Fiat lze spravovat vozidlo přímo z telefonu nebo tabletu. Kromě odemknutí na dálku aplikace sleduje překročení rychlosti, stav paliva nebo detaily o servisu.

Objemnější, úspornější

Třetí generace motorů Multijet 2,3, která nahradila původní dvoulitrové čtyřválce, odpovídá emisní normě Euro 6D-Final a nabízí výkonnostní varianty 88, 102, 117 a 135 kW. Díky zvětšení objemu o 0,3 litru a při současném snížení hmotnosti a nižšímu tření pohyblivých součástí motoru i podvozku klesly emise i spotřeba o 7 %, což je vynikající výsledek. Větší objem motoru pomáhá šetřit palivo především při zátěži, kde lze dosáhnout i více než 10% úspory ve srovnání s předchůdcem.

Premiéra autonomního řízení

Výrazné rozšíření jízdních asistentů zahrnujících detekci chodců i cyklistů, aktivní udržování v pruhu, čtení dopravních značek a adaptivní tempomat s asistentem dopravních kolon přineslo plnohodnotnou certifikaci autonomního řízení 2. úrovně. Stabilizační systém ESC byl doplněn o potlačení bočního větru a stabilizaci přívěsu.

Vstup do interiéru je nyní bezklíčkový včetně startování. Řidičovo sedadlo má lepší ergonomii a opěradlo spolujezdce se dá proměnit na pracovní či svačinový stolek. Nechybí ani indukční dobíjení telefonu nebo zadní vzduchové odpružení pro snížení výšky hrany nákladového prostoru.

Neobvykle komfortní dodávka

Jízda s novým ducatem je nadmíru komfortní a vyrovná se etalonu, Volkswagenu Crafter. Podvozek velmi dobře absorbuje výmoly bez rázů volantu, zároveň je sebejistý a příkladně omezuje náklony vozu. V běžném provozu řidič ocení velká zpětná zrcátka. Dobře se povedlo omezit i mrtvé úhly při průjezdu křižovatkou. Díky digitálnímu zpětnému zrcátku máte vždy přehled o situaci za sebou.

Mimořádná samočinná převodovka

Zázemí italského testovacího centra nám umožnilo vyzkoušet si ducato s devítistupňovou automatickou převodovkou, která je stále v procesu homologace. Na trhu by se měla objevit na konci října. Dostupná bude pro všechny modely vyjma základní 88 kW. Její reakce na plynový pedál jsou pružné, řazení na dodávku rychlé a je znát odladění dle jízdních režimů.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADN ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Fiat e-Ducato L2H1
Motor, převodovka Vpředu uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 90 kW, točivý moment 288 Nm kapacita akumulátoru 47 kWh. Samočinná  jednostuňová převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5413/2050/2309 mm, rozvor 3450 mm. Nákladový prostor verze 10 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost skříňové verze 2410/1160 kg. 
Výkony Největší rychlost 100 km/h. Spotřeba kombinovaná 21,7–24,1 kWh/100 km, CO2 0 g/km. Kapacita akumulátorů 47 nebo 79 kWh. 
CENA 1 309 900 Kč bez DPH (s akumulátorem 79 kWh pak 1 811 150 Kč)
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg.
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
26,2/25,5 (31,4/28,2) 24,5/– (24,6/–) 25,9 (28,0)
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax) Náklady na servis a díly
90 000 3 roky 39,90 % Údaje nejsou k dispozici
150 000 3 roky 34,80 % Údaje nejsou k dispozici
210 000 3 roky 30,10 % Údaje nejsou k dispozici
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
TCO Vyšší pohotovostní hmotnost
Výkonné akumulátory, dojezd  Jen výškově seřiditelný volant
Akumulátory nezasahují do vnitřního prostoru  
Záruka 5 let, na akumulátory 8 let  
Dva rozvory, tři délky a tři výšky   

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit