Dlouhodobá spotřeba elektřiny | 27,8 kWh/100 km |
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg | 29,9 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +26 °C | 325 km |
Mercedes rychle rozšiřuje nabídku svých elektromobilů a elektrifikace se nevyhýbá ani kategorii užitkových vozů. Osobní verze eVito nabízí dojezd přes 320 km.
Model eVito existuje rovnou ve dvou rozdílných provedeních. Skříňový vůz určený pro rozvážkové služby má elektromotor o výkonu 85 kW, akumulátor s využitelnou kapacitou 35 kWh a udávaný dojezd 150 až 184 km. Osobní verze eVito Tourer má parametry shodné s luxusněji zaměřeným EQV. To znamená na jedné straně výkon elektromotoru 150 kW a na straně druhé využitelnou kapacitu akumulátoru 90 kWh. A s reálným dojezdem přes 350 km je eVito Tourer vhodné i pro delší cesty.
Právě osobní verze dává v našich končinách větší smysl. Segment rozvozu zboží po městě tvoří jen malou část zákazníků užitkových aut a firmy zaměřené na tuto oblast u nás kvůli absenci nízkoemisních nebo bezemisních zón naštěstí k pořízení elektromobilu nic nenutí. Naopak eVito Tourer představuje tak málo kompromisů, jak jen může zájemce o elektrický užitkový vůz doufat. Vedle solidního dojezdu je to také maximální rychlost 140 km/h (za příplatek i 160 km/h) a palubní nabíječka pro 11 kW střídavého nebo 50 kW stejnosměrného proudu. I to je při stavu české dobíjecí infrastruktury postačující a pro uživatele nijak omezující. Patřičně výkonným wallboxem se baterie z nuly do plna nabije za 10 hodin, rychlonabíječka s 50 kW pak akumulátor dobije z 10 na 80 % za 80 minut. Za příplatek ale můžete evito vybavit 110kW palubní nabíječkou, která zvládá to samé za 45 minut.
Velká baterie pochopitelně zvyšuje hmotnost auta, přesto při celkové hmotnosti 3500 kg zbývá na užitečné zatížení rozumných 829 kg a prostor pro posádku nebo náklad není nijak omezen. Díky umístění baterií do podlahy se nárůst hmotnosti u takto velkého auta snadno schová a na ovladatelnost nemá výrazný vliv. Pro běžného řidiče může být také výhodou pohon předních kol, zatímco výkonnější verze klasického vita mají poháněnou zadní nápravu.
Těžké akumulátory, atraktivní dojezd
Mohutné akumulátory sice váží přes 600 kg, nabízejí ale nadprůměrnou kapacitu 100 kWh, z čehož využitelných je 90 kWh. V kombinovaném režimu nám palubní počítač ukazoval spotřebu 26,5 kWh/100 km, po přepočtu skutečně dodané energie při nabíjení nám ale vyšla skutečná spotřeba 27,8 kWh/100 km. Na plně nabité akumulátory jsme tak ujeli přes 320 km. Při úspornějším jízdním stylu ale není problém v kombinovaném režimu dosáhnout spotřeby 25 kWh/100 km a ujet 360 km. Pokud auto budete používat výhradně po městě a okresních silnicích, pak při běžném jízdním stylu ujedete přes 370 km. S nákladem 500 kg průměrná spotřeba stoupá o 2,1 kWh/100 km. Podrobnější hodnoty naleznete v příslušné tabulce.
Model eVito se také chlubí mimořádně vysokými zůstatkovými hodnotami. Podle společnosti Eurotax jsou i po třech letech provozu a ujetí 90 000 km 55 %!
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes eVito Tourer |
|
Motor, převodovka | Vpředu uložený elektromotor pohání přední kola, maximální výkon 150 kW při 4500 1/min, trvalý výkon 70 kW, točivý moment 366 Nm při 300 1/min. Automatická jednostupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5140/1928/1912 mm, rozvor 3200 mm. Zavazdlový prostor 990/4630 l. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2699/801 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu se neudává. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 140 km/h (za příplatek 160 km/h). Spotřeba kombinovaná dle WLTP 26,2 kWh/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 0 g/km, kapacita akumulátoru 100 kWh (využitelná 90 kWh). |
CENA bez DPH | od 1 418 000 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (kWh/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
25,3/22,1 (29,7/24,7) | 19,8/32,8 (19,9/33,1) | 27,8 (29,9) |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | |||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis a díly |
90 000 | 3 roky | 55,00 % | Údaje nejsou k dispozici |
150 000 | 3 roky | 48,57 % | Údaje nejsou k dispozici |
210 000 | 3 roky | 42,19 % | Údaje nejsou k dispozici |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Výkon a technické provedení elektrického pohonu | Nutnost připlácet za některé z běžných prvků výbavy |
Dojezd na elektřinu přes 320 km | Vyšší pohotovostní hmotnost |
Mimořádně vysoké zůstatkové hodnoty | Zpomalený infotainment |
Maximální rychlost až 160 km/h |