Dlouhodobá spotřeba nafty 9,5 l/100 km
Dlouhodobá spotřeba nafty s nákladem 500 kg 10,3 l/100 km

Opel Movano byl od první generace z roku 1998 spojený s Renaultem Master, jehož byl derivátem. Pak ale Opel přešel pod koncern PSA, který následně spojením s Fiatem vytvořil konglomerát Stellantis, a bylo jasné, že s kooperací je konec. Loni tak na trh přišlo úplně nové movano, které je pro změnu sourozencem Citroënu Jumper, Fiata Ducato a Peugeotu Boxer.

Vnější vzhled nového movana překvapí jen někoho, kdo nikdy neviděl aktuální vydání Citroënu Jumper, Fiata Ducato nebo Peugeotu Boxer. Trojčata se poprvé objevila už v roce 2006, postupnými modernizacemi se těmto dodávkám daří držet krok s konkurencí i po šestnácti letech.

Na českém trhu se movano nabízí ve dvou verzích. Jako klasická skříňová dodávka nebo podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou. Ovšem v rámci těchto karosářských variant je k dispozici hned několik velikostí. Začneme-li u klasické dodávky, ta má v základu délku necelých pět metrů, třímetrový rozvor a výšku 2,25 metru. Nákladový prostor pojme 8 metrů krychlových a nosnost je lehce přes jednu tunu.

To je ovšem jen základní varianta, movano se totiž nabízí ještě v dalších třech délkách od 5,4 přes 6,0 až po 6,4 metru v kombinaci s výškou až 2,76 metru. Rozvor náprav má u 5,4 metru dlouhé verze 3,45 metru a u zbylých dvou lehce přesahuje čtyřmetrovou hranici. Nákladový prostor pojme u verze s nejdelší a nejvyšší karoserii až 17 m3, užitečné zatížení je maximálně na úrovni 1,5 tuny. Všechny verze pak mají maximální technicky přípustnou hmotnost nejvýše 3,5 tuny.

Podvozek s jednoduchou trojmístnou kabinou se nabízí ve čtyřech délkách od 5,36 do 6,3 metru, kdy je užitečná hmotnost maximálně na úrovni 1,8 tuny. Dvojitá kabina má vzadu navíc čtyřmístnou lavici a nabízí se s délkou 5,94 nebo 6,3 metru. Užitečná hmotnost je pak o něco nižší.

Překvapivě úsporné motory

Začít musíme pohonnými jednotkami, které jsou pro obě karosářské varianty shodné. Jedná se o turbodiesel 2.2 CDTI o výkonu 103 nebo 121 kW. V obou případech má auto šestistupňovou manuální převodovku. Tu má i nejslabší verze turbodieselu s výkonem 88 kW, vyhrazená ale striktně skříňové dodávce.

Vyzkoušet jsme mohli verzi L2H2 se vznětovými motory o výkonu 103 a 121 kW. S ohledem na středně velkou výšku je spotřeba nápadně nízká a průměr znatelně zvyšuje jízda po dálnici, kdy obě motorizace si při rychlosti 130 km/h řeknou o více než 12 l/100 km. Pokud bychom z kombinovaného mixu vypustili jízdu po dálnici nebo na ní nepřekračovali rychlost 100 km/h, tak by se spotřeba v kombinovaném režimu snížila o 1,5 l/100 km.

Elektrický pohon vyjde na dvojnásobek

Movano je také v nabídce s elektrickým pohonem. Elektromotor o výkonu 90 kW může napájet akumulátor s kapacitou 37 kWh nebo 70 kWh. Nevýhodou je, že cena movana je oproti vznětové verzi více než dvojnásobná.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Opel Movano 2.2, 103 kW, L2H2
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 2179 cm3, výkon 103 kW při 3750 1/min, točivý moment 340 Nm při 1750 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5413/2050/2524 mm, rozvor 3450 mm. Základní objem nákladového prostoru 11,5 m3. 
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 2035/1265 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2500/750 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 16,5 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 8,5–9,5 l/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 224–255 g/km.
CENA  899 900 Kč bez DPH
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg.
Motorizace Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
2.2 CDTi 103 kW 8,7/7,7 (9,6/8,0) 7,5/12,8 (7,6/13,0) 9,5 (10,3)
2.2 CDTi 121 kW 9,2/7,7 (10,2/8,1) 7,9/12,4 (8,0/12,5) 9,3 (9,9)
Zůstatkové hodnoty
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 49,80 %
150 000 3 roky 43,90 %
210 000 3 roky 42,10 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Prověřená konstrukce, nízké TCO Průměrné zůstatkové hodnoty
Užitné vlastnosti, nosnost Elektrická verze je oproti dieselu více než dvojnásobně dražší
Úsporné vznětové motory  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit