Dlouhodobá spotřeba nafty | 9,5 l/100 km |
Dlouhodobá spotřeba nafty s nákladem 500 kg | 10,3 l/100 km |
Opel Movano byl od první generace z roku 1998 spojený s Renaultem Master, jehož byl derivátem. Pak ale Opel přešel pod koncern PSA, který následně spojením s Fiatem vytvořil konglomerát Stellantis, a bylo jasné, že s kooperací je konec. Loni tak na trh přišlo úplně nové movano, které je pro změnu sourozencem Citroënu Jumper, Fiata Ducato a Peugeotu Boxer.
Vnější vzhled nového movana překvapí jen někoho, kdo nikdy neviděl aktuální vydání Citroënu Jumper, Fiata Ducato nebo Peugeotu Boxer. Trojčata se poprvé objevila už v roce 2006, postupnými modernizacemi se těmto dodávkám daří držet krok s konkurencí i po šestnácti letech.
Na českém trhu se movano nabízí ve dvou verzích. Jako klasická skříňová dodávka nebo podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou. Ovšem v rámci těchto karosářských variant je k dispozici hned několik velikostí. Začneme-li u klasické dodávky, ta má v základu délku necelých pět metrů, třímetrový rozvor a výšku 2,25 metru. Nákladový prostor pojme 8 metrů krychlových a nosnost je lehce přes jednu tunu.
To je ovšem jen základní varianta, movano se totiž nabízí ještě v dalších třech délkách od 5,4 přes 6,0 až po 6,4 metru v kombinaci s výškou až 2,76 metru. Rozvor náprav má u 5,4 metru dlouhé verze 3,45 metru a u zbylých dvou lehce přesahuje čtyřmetrovou hranici. Nákladový prostor pojme u verze s nejdelší a nejvyšší karoserii až 17 m3, užitečné zatížení je maximálně na úrovni 1,5 tuny. Všechny verze pak mají maximální technicky přípustnou hmotnost nejvýše 3,5 tuny.
Podvozek s jednoduchou trojmístnou kabinou se nabízí ve čtyřech délkách od 5,36 do 6,3 metru, kdy je užitečná hmotnost maximálně na úrovni 1,8 tuny. Dvojitá kabina má vzadu navíc čtyřmístnou lavici a nabízí se s délkou 5,94 nebo 6,3 metru. Užitečná hmotnost je pak o něco nižší.
Překvapivě úsporné motory
Začít musíme pohonnými jednotkami, které jsou pro obě karosářské varianty shodné. Jedná se o turbodiesel 2.2 CDTI o výkonu 103 nebo 121 kW. V obou případech má auto šestistupňovou manuální převodovku. Tu má i nejslabší verze turbodieselu s výkonem 88 kW, vyhrazená ale striktně skříňové dodávce.
Vyzkoušet jsme mohli verzi L2H2 se vznětovými motory o výkonu 103 a 121 kW. S ohledem na středně velkou výšku je spotřeba nápadně nízká a průměr znatelně zvyšuje jízda po dálnici, kdy obě motorizace si při rychlosti 130 km/h řeknou o více než 12 l/100 km. Pokud bychom z kombinovaného mixu vypustili jízdu po dálnici nebo na ní nepřekračovali rychlost 100 km/h, tak by se spotřeba v kombinovaném režimu snížila o 1,5 l/100 km.
Elektrický pohon vyjde na dvojnásobek
Movano je také v nabídce s elektrickým pohonem. Elektromotor o výkonu 90 kW může napájet akumulátor s kapacitou 37 kWh nebo 70 kWh. Nevýhodou je, že cena movana je oproti vznětové verzi více než dvojnásobná.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Opel Movano 2.2, 103 kW, L2H2 |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec pohání přední kola. Zdvihový objem 2179 cm3, výkon 103 kW při 3750 1/min, točivý moment 340 Nm při 1750 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 5413/2050/2524 mm, rozvor 3450 mm. Základní objem nákladového prostoru 11,5 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2035/1265 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 2500/750 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 160 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 16,5 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 8,5–9,5 l/100 km, emise CO2 kombinované dle WLTP 224–255 g/km. |
CENA | 899 900 Kč bez DPH |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | |||
Motorizace | Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
2.2 CDTi 103 kW | 8,7/7,7 (9,6/8,0) | 7,5/12,8 (7,6/13,0) | 9,5 (10,3) |
2.2 CDTi 121 kW | 9,2/7,7 (10,2/8,1) | 7,9/12,4 (8,0/12,5) | 9,3 (9,9) |
Zůstatkové hodnoty | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 49,80 % |
150 000 | 3 roky | 43,90 % |
210 000 | 3 roky | 42,10 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Prověřená konstrukce, nízké TCO | Průměrné zůstatkové hodnoty |
Užitné vlastnosti, nosnost | Elektrická verze je oproti dieselu více než dvojnásobně dražší |
Úsporné vznětové motory |