Testy

TEST reálné spotřeby: Škoda Octavia G-Tec

>Redakce Redakce
29 května, 2022
Náklady na CNG při ceně 58 Kč/kg 2,20 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu 3,8 kg/100 km
Skutečný dojezd na CNG 437 km

I při současné drahotě dává plynový pohon u Škody Octavia smysl. Oproti benzinové verzi je totiž dražší jen o 10 000 korun, a tak je návratnost investice téměř okamžitá.

Octavii G-Tec jsme tentokrát testovali s ručně řazenou převodovkou. Čtyřválec 1.5 TGI s 96 kW měl v kombinovaném režimu na našem testovacím okruhu spotřebu plynu 3,8 kg/100 km. Verzi na CNG jsme pak porovnávali jak s benzinovým tříválcem 1.0 TSI/85 kW, který při stejném jízdním režimu spotřeboval 6,2 l benzínu, tak i s výrazně výkonnějším a lehce žíznivějším čtyřválcem 1.5 TSI/110 kW (6,4 l/100 km). Zatímco jízda s octavií na extrémně drahé CNG vyjde v palivových nákladech na 2,20 Kč/km, u slabší benzinové verze každý ujetý kilometr stojí 2,65 Kč a u výkonnější patnáctistovky 2,74 Kč. Kalkulace vychází z ceny benzinu 42,80 Kč/l a ceny plynu 58 Kč/kg.

I při současných cenách je návratnost u octavie díky výhodné ceně plynové verze G-TEC (příplatek 10 000 Kč) u stejně objemného motoru velice rychlá, při porovnání s litrovým tříválcem je to ale problematičtější. Jelikož základní cena benzinové Octavie 1.0 TSI je 519 900 Kč, plynová patnáctistovka vyjde na 579 900 Kč a benzinová na 569 900 Kč, vrátí se při současných cenách paliv investice do pohonu na CNG u stejně objemných motorů po ujetí necelých 22 000 km, ale u verze G-TEC se musíte spokojit s výkonem nižším o 14 kW. Pokud ale budeme plynovou octavii srovnávat s litrovým benzinovým tříválcem, který je výrazně levnější, ale i o 15 kW slabší, návratnost do plynového pohonu se začne vyplácet až po ujetí 160 000 km.

Levnější podvozek a menší zavazadlový prostor

Octavia G-Tec využívá lehčí, jednodušší a levnější zadní nápravu s vlečnými rameny. Víceprvkové nezávislé zavěšení měla jen verze se starším motorem 1.4 G-Tec.

Plynové nádrže na CNG jsou celkem tři a mají celkovou kapacitu 17,33 kg. Jedna ocelová je před zadními koly, dvě kompozitové za nimi částečně zasahují do zavazadlového prostoru, který tak přichází o velkou část dvojité podlahy, což u obou karosářských verzí zmenšuje objem o 145 l (455 l versus 495 l u kombi).

Octavia zdražila o 16 000 Kč

Verze na CNG stále dává smysl, ale doba, kdy náklady na palivo byly ve srovnání s benzinem poloviční a návratnost investice takřka okamžitá, je dávno pryč.

Plynová verze Škody Octavia je oproti Seatu Leon levnější, zároveň ale také hůře vybavená. Zajímavé je, že Octavia Combi je oproti liftbacku dražší o 40 000 korun. U koncernového Seatu Leon, je rozdíl mezi karosářskými verzemi 20 000 korun.

Meziročně se plynová octavia zdražila jen o 16 000 Kč, což je s ohledem na konkurenci zanedbatelné zvýšení.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Škoda Octavia 1,5 TGI G-TEC
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola, objem 1498 cm3, výkon 96 kW při 5000–6000 otáčkách, točivý moment 200 Nm při 1400–4000 otáčkách. Šestistupňová ručně řazená převodovka. 
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4689/1829/1470 mm, rozvor 2686 mm. Zavazadlový prostor 0,455/1,410 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1397/538 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1400/690 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 218 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s. Spotřeba dle WLTP 3,59–3,83 kg/100 km (NEDC), objem nádrží 17,33 kg (CNG) a 9,0 l (benzin).
CENA s DPH 579 900 Kč (Combi 619 900 Kč)
 SPOTŘEBA CNG V RÁMCI TESTU (kg/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
4,2/3,4 3,2/4,0 3,8
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH  SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota pro Octavii G-Tec (Eurotax)
90 000 3 roky 56,52 %
150 000 3 roky 49,99 %
210 000 3 roky 43,45 %
SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI MODELY
Zůstatková hodnota pro Octavii 1.0i (Eurotax) Zůstatková hodnota pro Octavii iV (Eurotax) Zůstatková hodnota pro Octavii 2.0 TDI (Eurotax)
56,81 % 53,01 % 52,91 %
50,22 % 46,87 % 46,89 %
43,64 % 40,75 % 40,83 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Stále ještě výhodné náklady na palivo, rychlá návratnost Malá benzinová nádrž (9 l), 
Temperamentní motor Vjezd do podzemních garáží může být omezen
Možnost libovolně konfigurovat výbavu  O 140 l menší zavazadlový prostor, absence rezervy

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit