Náklady na CNG při ceně 58 Kč/kg | 2,20 Kč/km |
Dlouhodobá spotřeba plynu v rámci testu | 3,8 kg/100 km |
Skutečný dojezd na CNG | 437 km |
I při současné drahotě dává plynový pohon u Škody Octavia smysl. Oproti benzinové verzi je totiž dražší jen o 10 000 korun, a tak je návratnost investice téměř okamžitá.
Octavii G-Tec jsme tentokrát testovali s ručně řazenou převodovkou. Čtyřválec 1.5 TGI s 96 kW měl v kombinovaném režimu na našem testovacím okruhu spotřebu plynu 3,8 kg/100 km. Verzi na CNG jsme pak porovnávali jak s benzinovým tříválcem 1.0 TSI/85 kW, který při stejném jízdním režimu spotřeboval 6,2 l benzínu, tak i s výrazně výkonnějším a lehce žíznivějším čtyřválcem 1.5 TSI/110 kW (6,4 l/100 km). Zatímco jízda s octavií na extrémně drahé CNG vyjde v palivových nákladech na 2,20 Kč/km, u slabší benzinové verze každý ujetý kilometr stojí 2,65 Kč a u výkonnější patnáctistovky 2,74 Kč. Kalkulace vychází z ceny benzinu 42,80 Kč/l a ceny plynu 58 Kč/kg.
I při současných cenách je návratnost u octavie díky výhodné ceně plynové verze G-TEC (příplatek 10 000 Kč) u stejně objemného motoru velice rychlá, při porovnání s litrovým tříválcem je to ale problematičtější. Jelikož základní cena benzinové Octavie 1.0 TSI je 519 900 Kč, plynová patnáctistovka vyjde na 579 900 Kč a benzinová na 569 900 Kč, vrátí se při současných cenách paliv investice do pohonu na CNG u stejně objemných motorů po ujetí necelých 22 000 km, ale u verze G-TEC se musíte spokojit s výkonem nižším o 14 kW. Pokud ale budeme plynovou octavii srovnávat s litrovým benzinovým tříválcem, který je výrazně levnější, ale i o 15 kW slabší, návratnost do plynového pohonu se začne vyplácet až po ujetí 160 000 km.
Levnější podvozek a menší zavazadlový prostor
Octavia G-Tec využívá lehčí, jednodušší a levnější zadní nápravu s vlečnými rameny. Víceprvkové nezávislé zavěšení měla jen verze se starším motorem 1.4 G-Tec.
Plynové nádrže na CNG jsou celkem tři a mají celkovou kapacitu 17,33 kg. Jedna ocelová je před zadními koly, dvě kompozitové za nimi částečně zasahují do zavazadlového prostoru, který tak přichází o velkou část dvojité podlahy, což u obou karosářských verzí zmenšuje objem o 145 l (455 l versus 495 l u kombi).
Octavia zdražila o 16 000 Kč
Verze na CNG stále dává smysl, ale doba, kdy náklady na palivo byly ve srovnání s benzinem poloviční a návratnost investice takřka okamžitá, je dávno pryč.
Plynová verze Škody Octavia je oproti Seatu Leon levnější, zároveň ale také hůře vybavená. Zajímavé je, že Octavia Combi je oproti liftbacku dražší o 40 000 korun. U koncernového Seatu Leon, je rozdíl mezi karosářskými verzemi 20 000 korun.
Meziročně se plynová octavia zdražila jen o 16 000 Kč, což je s ohledem na konkurenci zanedbatelné zvýšení.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Škoda Octavia 1,5 TGI G-TEC |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový čtyřválec pohání přední kola, objem 1498 cm3, výkon 96 kW při 5000–6000 otáčkách, točivý moment 200 Nm při 1400–4000 otáčkách. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4689/1829/1470 mm, rozvor 2686 mm. Zavazadlový prostor 0,455/1,410 m3. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1397/538 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1400/690 kg. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 218 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s. Spotřeba dle WLTP 3,59–3,83 kg/100 km (NEDC), objem nádrží 17,33 kg (CNG) a 9,0 l (benzin). |
CENA s DPH | 579 900 Kč (Combi 619 900 Kč) |
SPOTŘEBA CNG V RÁMCI TESTU (kg/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
4,2/3,4 | 3,2/4,0 | 3,8 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota pro Octavii G-Tec (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 56,52 % |
150 000 | 3 roky | 49,99 % |
210 000 | 3 roky | 43,45 % |
SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI MODELY | ||
Zůstatková hodnota pro Octavii 1.0i (Eurotax) | Zůstatková hodnota pro Octavii iV (Eurotax) | Zůstatková hodnota pro Octavii 2.0 TDI (Eurotax) |
56,81 % | 53,01 % | 52,91 % |
50,22 % | 46,87 % | 46,89 % |
43,64 % | 40,75 % | 40,83 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Stále ještě výhodné náklady na palivo, rychlá návratnost | Malá benzinová nádrž (9 l), |
Temperamentní motor | Vjezd do podzemních garáží může být omezen |
Možnost libovolně konfigurovat výbavu | O 140 l menší zavazadlový prostor, absence rezervy |