16. října 2024

Po sedmi letech přichází Renault s nástupcem kompaktního SUV Kadjar pod nezvyklým jménem Austral. Při prvních testovacích jízdách nás mile překvapil vyspělými technologiemi, prostorností a jízdními vlastnostmi. Na podzim dorazí i verze s natáčecí zadní nápravou.

Austral je dalším modelem v rámci ofenzivy značky Renault v segmentu C a zároveň prvním modelem na zcela nové alianční platformě CMF-CD třetí generace. Pokračuje tak v cestě započaté arkanou a elektrickým meganem. Novinka mimo jiné potěší také karavanisty, protože si poradí s přívěsy o hmotnosti až 1800 kg.

Systém 4Control natočí zadní kola

Austral bohužel už nenabízí pohon všech kol, jako tomu bylo u předchozího modelu Kadjar využívajícího techniku Nissanu Qashqai. Umí ale nabídnout jiné technické lahůdky. Na podzim se objeví verze E-Tech Full Hybrid 200 s plně hybridní technologií nejnovější generace, která nabídne řiditelnou zadní nápravu 4Control.

Třetí generace tohoto systému od japonského Aisinu umí natočit zadní kola až o 5 stupňů. Ta se podle rychlosti natáčejí stejným nebo opačným směrem vůči předním a zmenšují průměr otáčení na 10,1 metru a zároveň výrazně zlepšují průjezdy zatáčkami. Novinkou je rovněž spojení tohoto systému s víceprvkovým závěsem zadní nápravy, nejlevnější verze si však musejí vystačit s klasickými vlečenými rameny.

Spotřeba závisí na převodovce

Jak už to tak bývá, vznětové motory z nabídky vypadly. Ručně řazená převodovka naštěstí nikoliv.

Vyzkoušet jsme stihli obě nyní nabízené mildhybridní verze s výkonem 103 a 116 kW. I když obě verze mají stejný motor, rozdílný výkon je dán stupněm přeplňování. Slabší verze je vždy spojena s ručně řazenou převodovkou, výkonnější má samočinnou bezestupňovou převodovku CVT, která nahradila dřívější dvouspojkovou.

Zatímco se základní verzí budete jezdit bez problémů za 6,5 l/100 km, s automatem jsme na našem testovacím okruhu naměřili v kombinovaném režimu 7,4 l/100 km. Vyšší výkon motoru o 13 kW přitom není při jízdě nijak výrazně patrný, protože samočinné převodovky mají vždy vyšší ztráty než ty ručně řazené. Z 0 na 100 km/h jsme u slabší verze naměřili zrychlení za rovných 11 s, verze s automatem nás „vystřelila“ podobně – 10,5 s. Nejvyšší rychlost je u obou verzí shodná (175 km/h). Pokud netaháte karavan a nejste líní řadit, doporučujeme ušetřit 105 000 korun a sáhnout po základní motorizaci.

Pokud ale rádi cestujete s obytným přívěsem, provedení se samočinnou převodovkou je pro vás vysvobozením. Tato verze drtí konkurenční kompaktní SUV svou tažnou silou. Za australa můžete zapřáhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1800 kg (verze s ručně řazenou převodovkou zvládá 1350 kg). Tuto hmotnost už mají větší obytné přívěsy, často i se dvěma nápravami.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Renault Austral mild hybrid 140
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1333 cm3 pohání přední kola, výkon 103 kW při 4500–5750 1/min, točivý moment 260 Nm při 1750–3500 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka.
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4510/1825/1644 mm, rozvor 2667 mm. Zavazadlový prostor 487–575/1448–1565 l.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1448/574 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1350/720 kg (verze CVT až 1800 kg). 
Výkony Nejvyšší rychlost 175 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s. Spotřeba kombinovaná 6,1–6,5 l/100 km (WLTP). 
CENA s DPH 770 000 Kč
 SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
7,0/5,9 5,4/8,4 6,5
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY 
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 55,50 %
150 000 3 roky 48,70 %
210 000 3 roky 43,90 %
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Vnitřní prostor Vyšší spotřeba u verze s automatickou převodovkou
Jízdní vlastnosti především u verze s řiditelnou zadní nápravou Absence verze 4×4 
Vysoké zůstatkové hodnoty Neprakticky umístěný ovladač automatické převodovky
Schopnost tahat těžké přívěsy (1,8 t)  

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit