Po sedmi letech přichází Renault s nástupcem kompaktního SUV Kadjar pod nezvyklým jménem Austral. Při prvních testovacích jízdách nás mile překvapil vyspělými technologiemi, prostorností a jízdními vlastnostmi. Na podzim dorazí i verze s natáčecí zadní nápravou.
Austral je dalším modelem v rámci ofenzivy značky Renault v segmentu C a zároveň prvním modelem na zcela nové alianční platformě CMF-CD třetí generace. Pokračuje tak v cestě započaté arkanou a elektrickým meganem. Novinka mimo jiné potěší také karavanisty, protože si poradí s přívěsy o hmotnosti až 1800 kg.
Systém 4Control natočí zadní kola
Austral bohužel už nenabízí pohon všech kol, jako tomu bylo u předchozího modelu Kadjar využívajícího techniku Nissanu Qashqai. Umí ale nabídnout jiné technické lahůdky. Na podzim se objeví verze E-Tech Full Hybrid 200 s plně hybridní technologií nejnovější generace, která nabídne řiditelnou zadní nápravu 4Control.
Třetí generace tohoto systému od japonského Aisinu umí natočit zadní kola až o 5 stupňů. Ta se podle rychlosti natáčejí stejným nebo opačným směrem vůči předním a zmenšují průměr otáčení na 10,1 metru a zároveň výrazně zlepšují průjezdy zatáčkami. Novinkou je rovněž spojení tohoto systému s víceprvkovým závěsem zadní nápravy, nejlevnější verze si však musejí vystačit s klasickými vlečenými rameny.
Spotřeba závisí na převodovce
Jak už to tak bývá, vznětové motory z nabídky vypadly. Ručně řazená převodovka naštěstí nikoliv.
Vyzkoušet jsme stihli obě nyní nabízené mildhybridní verze s výkonem 103 a 116 kW. I když obě verze mají stejný motor, rozdílný výkon je dán stupněm přeplňování. Slabší verze je vždy spojena s ručně řazenou převodovkou, výkonnější má samočinnou bezestupňovou převodovku CVT, která nahradila dřívější dvouspojkovou.
Zatímco se základní verzí budete jezdit bez problémů za 6,5 l/100 km, s automatem jsme na našem testovacím okruhu naměřili v kombinovaném režimu 7,4 l/100 km. Vyšší výkon motoru o 13 kW přitom není při jízdě nijak výrazně patrný, protože samočinné převodovky mají vždy vyšší ztráty než ty ručně řazené. Z 0 na 100 km/h jsme u slabší verze naměřili zrychlení za rovných 11 s, verze s automatem nás „vystřelila“ podobně – 10,5 s. Nejvyšší rychlost je u obou verzí shodná (175 km/h). Pokud netaháte karavan a nejste líní řadit, doporučujeme ušetřit 105 000 korun a sáhnout po základní motorizaci.
Pokud ale rádi cestujete s obytným přívěsem, provedení se samočinnou převodovkou je pro vás vysvobozením. Tato verze drtí konkurenční kompaktní SUV svou tažnou silou. Za australa můžete zapřáhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1800 kg (verze s ručně řazenou převodovkou zvládá 1350 kg). Tuto hmotnost už mají větší obytné přívěsy, často i se dvěma nápravami.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Renault Austral mild hybrid 140 |
|
Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1333 cm3 pohání přední kola, výkon 103 kW při 4500–5750 1/min, točivý moment 260 Nm při 1750–3500 1/min. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4510/1825/1644 mm, rozvor 2667 mm. Zavazadlový prostor 487–575/1448–1565 l. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1448/574 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1350/720 kg (verze CVT až 1800 kg). |
Výkony | Nejvyšší rychlost 175 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s. Spotřeba kombinovaná 6,1–6,5 l/100 km (WLTP). |
CENA s DPH | 770 000 Kč |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
7,0/5,9 | 5,4/8,4 | 6,5 |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY | ||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 55,50 % |
150 000 | 3 roky | 48,70 % |
210 000 | 3 roky | 43,90 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Vnitřní prostor | Vyšší spotřeba u verze s automatickou převodovkou |
Jízdní vlastnosti především u verze s řiditelnou zadní nápravou | Absence verze 4×4 |
Vysoké zůstatkové hodnoty | Neprakticky umístěný ovladač automatické převodovky |
Schopnost tahat těžké přívěsy (1,8 t) |