Suzuki Swift je průkopníkem masového uplatnění mild hybridů v moderních autech. Systém pracující s napětím 12 V je ukázkou toho, co se v příštích letech dost možná pod tlakem na neustálé snižování emisí CO2 objeví v mnoha modelech dalších značek. Poměrně jednoduchou cestou totiž snižuje hodnotu udávanou pro kombinovaný cyklus o 10 %.

Miniaturní, lehký, účinný
S typickým japonským minimalismem tvoří elektrickou část hybridního pohonu elektromotor nahrazující alternátor a malý akumulátor s kapacitou 0,37 kWh pod sedadlem řidiče. Díky skromnému pojetí je tento hybrid jen o 10 kg těžší než konvenční provedení, přičemž elektromotor s výkonem 3 kW nemůže pohánět auto samostatně. Při brzdění motorem dobíjí baterii a při akceleraci naopak pomáhá spalovacímu motoru s rozjezdem. Vedlejší výhodou je možnost vypnout motor ještě za jízdy, při dojíždění na neutrál. I tak ale úspora paliva díky vypínání motoru činí podle palubního počítač zhruba litr na 1000 km.

V kombinaci s turbodmychadlem u motoru 1.0 BoosterJet má spalovací motor hned dva „pomocníky“, které usnadňují pružné zrychlování. Přínos hybridního systému se pochopitelně projevuje hlavně v městském provozu. Po sešlápnutí plynového pedálu v nízkých otáčkách hybrid od Suzuki reaguje okamžitě a intenzitou srovnatelnou se silnějším dieselem. Bez zbytečného vytáčení se přitom reálná spotřeba dá snadno udržet blízko udávaných 4,8 l/100 km. Mimo město se dá dostat i ke čtyřem litrům, skutečný výsledek je ale závislý na povaze provozu a členitosti terénu – kompaktní hybrid má zkrátka své možnosti omezené. Na dálnici se pak jeho výhody neprojevují téměř vůbec. Spotřeba při 130 km/h dosahuje 5,8 l/100 km, to je ale mnohem víc zásluhou nízké hmotnosti a dobré aerodynamiky.
Hybrid součástí standardní výbavy
Zabývat se návratností investice do hybridu nemá u swiftu význam, protože systém pojmenovaný SHVS je v kombinaci s manuální převodovkou standardní součástí nejvyšší výbavy. Příplatek proti konvenční verzi sice činí 62 400 Kč, za to ale Suzuki přidává i LED světlomety, navigaci, adaptivní tempomat, bezklíčový vstup a mnoho dalšího. Cena 392 300 Kč je konkurenceschopná, například srovnatelně dovybavená Fiesta Titanium není hybrid, má nižší výkon a přesto stojí o čtyřicet tisíc víc.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
TECHNICKÉ ÚDAJESuzuki Swift 1.0 BoosterJet SHVS |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený benzinový motor objemu 998 cm3 a elektromotor pohánějí přední kola. Výkon 82 kW při 5500 1/min + 2,3 kW, točivý moment 170 Nm od 2000 do 3500 1/min + 50 Nm. Pětistupňová manuální převodovka |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 3840/1735/1495 rozvor 2450 mm. Zavazadlový prostor 0,265 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 950/430 kg |
| Výkony | Největší rychlost 195 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Objem nádrže 37 l, akumulátor 0,37 kWh. |
| CENA | 347 900 Kč s DPH |
SPOTŘEBA BENZÍNU V RÁMCI TESTU (l/100 km) |
||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 5,0/4,4 | 4,2/5,8 | 5,0 l/100 km |
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX |
||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 57,04 % |
| 150 000 | 3 roky | 50,34 % |
| 210 000 | 3 roky | 43,64 % |
CELKOVÉ HODNOCENÍ |
|
| KLADY | ZÁPORY |
| Mimořádně kompaktní a lehký hybridní pohon | Hybrid SHVS nepředstavuje na dálnici žádnou výhodu |
| Pružnost z nízkých otáček srovnatelná s turbodieselem | Dostupné pouze v nejvyšší výbavě |
| Velmi dobrá ovladatelnost | Pouze pětistupňová převodovka |
| Mimořádně vysoká zůstatková hodnota | |
Další zajímavé testy najdete v novém vydání magazínu Business-Car.
Najdete v něm reportáž z odborného dne Business Academy, věnujeme se alternativním pohonům a energetice spojené s elektromobily. Nechybí ani cestování po Evropě, či technické inovace. Předplatné objednávejte ZDE




























