Skutečná kombinovaná spotřeba bez zátěže: 7,2 l/100 km
Skutečná kombinovaná spotřeba s nákladem 500 kg: 8,1 l/100 km
Toyota Proace, stejně jako sesterský Citroën Jumpy nebo Peugeot Expert, nabízí dva povedené vznětové motory objemu 1,5 a 2,0 litru. Svým charakterem a spotřebou je ale výjimečná menší patnáctistovka. V segmentu nabízí suverénně nejnižší spotřebu a schopnost zrychlovat prakticky od volnoběžných otáček.
Toyota po dlouhých 17 letech zcela změnila nabídku dodávek střední třídy. Před šesti lety přehodnotila přístup ke svému působení v kategorii středně velkých dodávek. Mnohokrát modernizovaný model vlastní konstrukce Hiace po dlouhých 17 letech nahradil nový model Proace. Japonci začali na vývoji spolupracovat se skupinou PSA. Citroën Jumpy a Peugeot Expert tak s Proace sdílí společnou techniku.
Extrémně nízká spotřeba
Trojčata využívají povedené vznětové čtyřválce objemu 1,5 a 2,0 litru od PSA. Zatímco Toyotu Proace jsme měli možnost vyzkoušet s motorem 2.0/110 kW, sesterský Peugeot Traveller jsme testovali s novou patnáctistovkou, která kvůli emisím nahradila nepatrně objemnější a starší čtyřválec 1.6 BlueHDi/85 kW. Pávě tento motor překvapí výjimečnou vitalitou v nízkých otáčkách a hospodárností.
Velkému proace samozřejmě sluší nejvýkonnější motorizace. Při předjíždění se nadbytek výkonu vždy hodí. Je samozřejmě patrné, zda proace zrychlí z 0 na 100 km/h za 12 sekund s motorem 1.5/88 kW, nebo za 8,8 s v případě nejvýkonnějšího motoru 2.0/130 kW. Tím ale výhody objemného motoru končí. V ostatních disciplínách výrazně dominuje modernější patnáctistovka. Má překvapivě výtečnou dynamiku v nízkých otáčkách, ve vyšších jí ale výkon chybí. Zrychluje prakticky od volnoběžných otáček. Dvoulitrový motor je přesným opakem. Výkonovou špičku nabízí ve vyšších otáčkách, v těch nízkých nezklame, na reakce pedálu je ale mdlý. Výrazný rozdíl je ve spotřebě. Zatímco s patnáctistovkou je možné jezdit v kombinovaném režimu za 6,6 l/100 km, u dvoulitru je to 7,2 l/100 km a v případě, že je spojen se samočinnou převodovkou, stoupne spotřeba čtyřválce 2.0 D-4D na 8,0 l/100 km.
Výtečný komfort pro 9 cestujících
Nabídku tvoří tři délky karoserie. Nejkratší verze City má délku jen 4,6 metru a rozvor 2925 mm. Delší verze staví na prodlouženém rozvoru 3275 mm, liší se však velikosti zadního přesahu. Kratší verze L1 se vejde těsně pod hranici 5 metrů (4959 mm), delší L2 nabízí o 350 mm delší zadní převis. Celková délka je 5309 mm
Toyota Proace tak výtečně supluje komfortní velkoprostorové automobily. Interiér je mimořádně dobře odhlučněný, odpružení staví na povedeném kompromisu a pocitově se řídí jako běžné osobní auto. Není bez zajímavosti, že všechny verze včetně té nejkratší mohou mít tři řady sedadel pro 8 nebo 9 cestujících.
Není bez zajímavosti, že Toyota nabízí v ceně vozu záruku na 5 let bez omezení počtu ujetých kilometr, respektive do 1 000 000 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
Základní údaje testované verze Toyota Proace Verso 2.0 D-4D L1 |
|
Výkon/točivý moment (kW/Nm) | 110/370 |
Typ převodovky | Ručně řazená, šestistupňová |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 10,3 |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1722/1108 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2300 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4959/1920/1899 |
Rozvor (mm) | 3275 |
Základní objem zavaz. prostoru (l) | 2381 až 3968 |
Cena testované motorizace s DPH (Kč) | 728 420 (cena od 580 800 Kč) |
REDAKCÍ ZMĚŘENÉ SPOTŘEBY (L/100 KM). HODNOTY V ZÁVORKÁCH PLATÍ PRO JÍZDU S NÁKLADEM 500 KG. | |||
Model | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h (změřeno redakcí) | Město/mimo město/kombinace (změřeno redakcí) | Město/mimo město/kombinace (údaje výrobce) |
Toyota Proace Verso 2.0 D-4D 110 kW | 5,7/8,1 (5,8/8,3) | 7,9/5,9/7,2 (8,9/6,1/8,1) | 6,4/5,3/5,7 |
Toyota Proace Verso 1.5 D-4D 88 kW | 5,1/7,8 (5,2/8,0) | 7,2/5,4/6,6 (8,1/5,7/7,4) | 5,3/4,7/4,9 |
(Toyota Proace Verso) ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAX |
||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
90 000 | 3 roky | 42,85 % |
150 000 | 3 roky | 38,90 % |
210 000 | 3 roky | 36,10 % |