Skutečná kombinovaná spotřeba bez zátěže: 7,2 l/100 km

Skutečná kombinovaná spotřeba s nákladem 500 kg: 8,1 l/100 km

 Toyota Proace, stejně jako sesterský Citroën Jumpy nebo Peugeot Expert, nabízí dva povedené vznětové motory objemu 1,5 a 2,0 litru. Svým charakterem a spotřebou je ale výjimečná menší patnáctistovka. V segmentu nabízí suverénně nejnižší spotřebu a schopnost zrychlovat prakticky od volnoběžných otáček.

Toyota po dlouhých 17 letech zcela změnila nabídku dodávek střední třídy. Před šesti lety přehodnotila přístup ke svému působení v kategorii středně velkých dodávek. Mnohokrát modernizovaný model vlastní konstrukce Hiace po dlouhých 17 letech nahradil nový model Proace. Japonci začali na vývoji spolupracovat se skupinou PSA. Citroën Jumpy a Peugeot Expert tak s Proace sdílí společnou techniku.

Extrémně nízká spotřeba

Trojčata využívají povedené vznětové čtyřválce objemu 1,5 a 2,0 litru od PSA. Zatímco Toyotu Proace jsme měli možnost vyzkoušet s motorem 2.0/110 kW, sesterský Peugeot Traveller jsme testovali s novou patnáctistovkou, která kvůli emisím nahradila nepatrně objemnější a starší čtyřválec 1.6 BlueHDi/85 kW. Pávě tento motor překvapí výjimečnou vitalitou v nízkých otáčkách a hospodárností.

Velkému proace samozřejmě sluší nejvýkonnější motorizace. Při předjíždění se nadbytek výkonu vždy hodí. Je samozřejmě patrné, zda proace zrychlí z 0 na 100 km/h za 12 sekund s motorem 1.5/88 kW, nebo za 8,8 s v případě nejvýkonnějšího motoru 2.0/130 kW. Tím ale výhody objemného motoru končí. V ostatních disciplínách výrazně dominuje modernější patnáctistovka. Má překvapivě výtečnou dynamiku v nízkých otáčkách, ve vyšších jí ale výkon chybí. Zrychluje prakticky od volnoběžných otáček. Dvoulitrový motor je přesným opakem. Výkonovou špičku nabízí ve vyšších otáčkách, v těch nízkých nezklame, na reakce pedálu je ale mdlý. Výrazný rozdíl je ve spotřebě. Zatímco s patnáctistovkou je možné jezdit v kombinovaném režimu za 6,6 l/100 km, u dvoulitru je to 7,2 l/100 km a v případě, že je spojen se samočinnou převodovkou, stoupne spotřeba čtyřválce 2.0 D-4D na 8,0 l/100 km.

Výtečný komfort pro 9 cestujících

Nabídku tvoří tři délky karoserie. Nejkratší verze City má délku jen 4,6 metru a rozvor 2925 mm. Delší verze staví na prodlouženém rozvoru 3275 mm, liší se však velikosti zadního přesahu. Kratší verze L1 se vejde těsně pod hranici 5 metrů (4959 mm), delší L2 nabízí o 350 mm delší zadní převis. Celková délka je 5309 mm

Toyota Proace tak výtečně supluje komfortní velkoprostorové automobily. Interiér je mimořádně dobře odhlučněný, odpružení staví na povedeném kompromisu a pocitově se řídí jako běžné osobní auto. Není bez zajímavosti, že všechny verze včetně té nejkratší mohou mít tři řady sedadel pro 8 nebo 9 cestujících.

Není bez zajímavosti, že Toyota nabízí v ceně vozu záruku na 5 let bez omezení počtu ujetých kilometr, respektive do 1 000 000 km.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

Základní údaje testované verze
Toyota Proace Verso 2.0 D-4D L1

Výkon/točivý moment (kW/Nm) 110/370
Typ převodovky Ručně řazená, šestistupňová
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,3
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1722/1108
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2300
Délka/šířka/výška (mm) 4959/1920/1899
Rozvor (mm) 3275
Základní objem zavaz. prostoru (l) 2381 až 3968
Cena testované motorizace s DPH (Kč) 728 420 (cena od 580 800 Kč)
REDAKCÍ ZMĚŘENÉ SPOTŘEBY (L/100 KM). HODNOTY V ZÁVORKÁCH PLATÍ PRO JÍZDU S NÁKLADEM 500 KG.
Model Při ustálené rychlosti 90/130 km/h (změřeno redakcí) Město/mimo město/kombinace (změřeno redakcí) Město/mimo město/kombinace (údaje výrobce)
Toyota Proace Verso 2.0 D-4D 110 kW 5,7/8,1 (5,8/8,3) 7,9/5,9/7,2 (8,9/6,1/8,1) 6,4/5,3/5,7
Toyota Proace Verso 1.5 D-4D 88 kW 5,1/7,8 (5,2/8,0) 7,2/5,4/6,6 (8,1/5,7/7,4) 5,3/4,7/4,9
(Toyota Proace Verso)
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota (Eurotax)
90 000 3 roky 42,85 %
150 000 3 roky 38,90 %
210 000 3 roky 36,10 %

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit