| Náklady na elektřinu ve snížené sazbě 4,50 Kč/kWh | 0,93 Kč/km |
| Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu | 20,7 kWh/100 km |
| Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +5 °C | 320 km |
Mercedes EQA je novinkou letošního roku, ovšem není to elektromobil na čistě elektrické platformě, nýbrž vychází z tradičního modelu GLA. Jde o kompaktní crossover, který má ve verzi 250 motor vpředu a pohon předních kol. Může mít ale i druhý motor vzadu, pohon všech kol 4Matic a výkon 168 nebo 215 kW.

Mercedes EQA je tedy kompaktní SUV nebo spíše crossover a podle automobilky míří hlavně do města a příměstského provozu. Jeho cena je vyšší než u srovnatelně velkých elektrických crossoverů, ale oproti nim nabídne prémiový interiér včetně špičkového infotainmentu MBUX a má i nadstandardní velikost baterie, díky které má delší dojezd než běžné městské crossovery.
Účinná rekuperace, dojezd až 350 km
Elektromotor je umístěn vpředu pod kapotou a má výkon 140 kW, což vozu o hmotnosti bezmála 2 tuny dává poměrně dynamiku, ale limitující je trakce na přední nápravě. Aby se plný výkon podařilo přenést na vozovku, je potřeba suchý asfalt. V tomto by si měly lépe vést verze, které mají pohon všech kol a vyšší výkon (EQA 300-4Matic: 168 kW; EQA 350-4Matic: 215 kW). Pro běžného řidiče jsou ale tyto parametry naprosto dostačující a zvláště pak ve městě, kam je vůz primárně určený. Podvozek je na danou třídu opravdu komfortní a má i dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách. Baterie o využitelné kapacitě 66,5 kWh teoreticky stačí na ujetí 426 km dle WLTP. Náš test sice potvrdil dojezd 350 kilometrů v úsporném ekologickém modu nebo 320 km v běžném režimu, ale je potřeba dodat, že teplota byla jen těsně nad 0 °C a tak bylo potřeba neustále topit.

Chválíme výkonnou rekuperaci, která navyšuje dojezd především ve městě. S EQA se dá jezdit zcela bez brzdového pedálu. Míru rekuperace si lze navolit, v té nejvyšší úrovni dokáže při sundání nohy z akceleračního pedálu výrazně zpomalovat a do akumulátoru vracet 100 kW.
Plochá nabíjecí křivka
Nabíjet lithium-iontový akumulátor je teoreticky možné pomocí rychlonabíječky výkonem až 100 kW. My jsme se ale v testu na stanici Ionity dostali i mírně nad tuto hodnotu, konkrétně 105 kW. Ještě v 75 % byl výkon 81 kW a při 80 % pak 70 kW, což není špatné. Až na cca 90 % klesl nabíjecí výkon mírně pod 50 kW, ale i to je skvělá hodnota v této horní části stavu baterie. Až při 98 % spadl výkon mírně pod 30 kW, zatímco mnohé elektromobily této kategorie už v této části nabíjí výkonem okolo 10 kW.
Neobvykle vysoká zůstatková hodnota
Akutní nedostatek nových automobilů zvyšuje zůstatkové hodnoty všem značkám. Prémiovému segmentu ale nejvíce. Mercedes je v tomto ohledu ještě o něco úspěšnější nežli konkurenční Audi nebo BMW. Po 3 letech provozu a ujetí 150 000 km se zůstatkové hodnoty u testovaného WQA drží nad rekordní hranicí 55 %. Podle společnosti Eurotax si modely Mercedesu polepšily v zůstatkových hodnotách o 10 až 16 %.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Mercedes EQA 250 |
|
| Motor, převodovka | Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 140 kW, točivý moment 375 Nm. Stálý redukční převod |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4463/1834/1620 mm, rozvor 2729 mm. Zavazadlový prostor 0,340/1,060 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1965/505 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 750/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 160 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Spotřeba 17,7 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 426 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátorů 66,5 kWh. |
| CENA s DPH | 1 275 340 Kč |
| SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 20,6/19,7 | 17,2/26,4 | 20,7 |
| ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota |
| 90 000 km | 3 roky | 63,02% |
| 150 000 km | 3 roky | 55,3% |
| 210 000 km | 3 roky | 47,6% |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Solidní jízdní vlastnosti i dojezd | Absence předního zavazadlového prostoru |
| Komfortní podvozek, prémiový interiér | Asistent opuštění jízdního pruhu po najetí na vodorovné značení zbytečně výrazně brzdil |
| Pořizovací cena, neobvykle vysoké zůstatkové hodnoty | |




























