4. prosince 2025
Náklady na elektřinu ve snížené sazbě 4,50 Kč/kWh 0,93 Kč/km
Dlouhodobá spotřeba elektřiny v rámci testu 20,7 kWh/100 km
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +5 °C 320 km

Mercedes EQA je novinkou letošního roku, ovšem není to elektromobil na čistě elektrické platformě, nýbrž vychází z tradičního modelu GLA. Jde o kompaktní crossover, který má ve verzi 250 motor vpředu a pohon předních kol. Může mít ale i druhý motor vzadu, pohon všech kol 4Matic a výkon 168 nebo 215 kW.

Mercedes EQA je tedy kompaktní SUV nebo spíše crossover a podle automobilky míří hlavně do města a příměstského provozu. Jeho cena je vyšší než u srovnatelně velkých elektrických crossoverů, ale oproti nim nabídne prémiový interiér včetně špičkového infotainmentu MBUX a má i nadstandardní velikost baterie, díky které má delší dojezd než běžné městské crossovery.

Účinná rekuperace, dojezd až 350 km

Elektromotor je umístěn vpředu pod kapotou a má výkon 140 kW, což vozu o hmotnosti bezmála 2 tuny dává poměrně dynamiku, ale limitující je trakce na přední nápravě. Aby se plný výkon podařilo přenést na vozovku, je potřeba suchý asfalt. V tomto by si měly lépe vést verze, které mají pohon všech kol a vyšší výkon (EQA 300-4Matic: 168 kW; EQA 350-4Matic: 215 kW). Pro běžného řidiče jsou ale tyto parametry naprosto dostačující a zvláště pak ve městě, kam je vůz primárně určený. Podvozek je na danou třídu opravdu komfortní a má i dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách. Baterie o využitelné kapacitě 66,5 kWh teoreticky stačí na ujetí 426 km dle WLTP. Náš test sice potvrdil dojezd 350 kilometrů v úsporném ekologickém modu nebo 320 km v běžném režimu, ale je potřeba dodat, že teplota byla jen těsně nad 0 °C a tak bylo potřeba neustále topit.

Chválíme výkonnou rekuperaci, která navyšuje dojezd především ve městě. S EQA se dá jezdit zcela bez brzdového pedálu. Míru rekuperace si lze navolit, v té nejvyšší úrovni dokáže při sundání nohy z akceleračního pedálu výrazně zpomalovat a do akumulátoru vracet 100 kW.

Plochá nabíjecí křivka

Nabíjet lithium-iontový akumulátor je teoreticky možné pomocí rychlonabíječky výkonem až 100 kW. My jsme se ale v testu na stanici Ionity dostali i mírně nad tuto hodnotu, konkrétně 105 kW. Ještě v 75 % byl výkon 81 kW a při 80 % pak 70 kW, což není špatné. Až na cca 90 % klesl nabíjecí výkon mírně pod 50 kW, ale i to je skvělá hodnota v této horní části stavu baterie. Až při 98 % spadl výkon mírně pod 30 kW, zatímco mnohé elektromobily této kategorie už v této části nabíjí výkonem okolo 10 kW.

Neobvykle vysoká zůstatková hodnota

Akutní nedostatek nových automobilů zvyšuje zůstatkové hodnoty všem značkám. Prémiovému segmentu ale nejvíce. Mercedes je v tomto ohledu ještě o něco úspěšnější nežli konkurenční Audi nebo BMW. Po 3 letech provozu a ujetí 150 000 km se zůstatkové hodnoty u testovaného WQA drží nad rekordní hranicí 55 %. Podle společnosti Eurotax si modely Mercedesu polepšily v zůstatkových hodnotách o 10 až 16 %.

Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení

ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE
Mercedes EQA 250
Motor, převodovka Vpředu napříč uložený elektromotor pohání přední kola, výkon 140 kW, točivý moment 375 Nm. Stálý redukční převod
Rozměry Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4463/1834/1620 mm, rozvor 2729 mm. Zavazadlový prostor 0,340/1,060 m3.
Hmotnosti Provozní/užitečná hmotnost 1965/505 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 750/750 kg.
Výkony Nejvyšší rychlost 160 km/h (omezena), zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s. Spotřeba 17,7 kWh/100 km (WLTP), maximální dojezd 426 km (WLTP), využitelná kapacita akumulátorů 66,5 kWh.
CENA s DPH 1 275 340 Kč
 SPOTŘEBA ELEKTŘINY V RÁMCI TESTU (kWh/100 km)
Město/mimo město Při ustálené rychlosti 90/130 km/h Kombinovaná
20,6/19,7 17,2/26,4 20,7
ZŮSTATKOVÉ HODNOTY AUTOVISTA CZECH SPOLEČNOSTI EUROTAX
Počet ujetých km  Stáří Zůstatková hodnota
90 000 km 3 roky 63,02%
150 000 km 3 roky 55,3%
210 000 km 3 roky 47,6%
CELKOVÉ HODNOCENÍ
KLADY ZÁPORY
Solidní jízdní vlastnosti i dojezd Absence předního zavazadlového prostoru
Komfortní podvozek, prémiový interiér Asistent opuštění jízdního pruhu po najetí na vodorovné značení zbytečně výrazně brzdil
Pořizovací cena, neobvykle vysoké zůstatkové hodnoty  

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit