Evropská komise připravuje legislativu, která by od roku 2030 zásadně změnila pravidla pro velké provozovatele vozových parků. Podle návrhu, o němž informovala média jako Road & Track nebo Carscoops, by autopůjčovny, leasingové firmy a korporace s více než stovkou vozidel mohly pořizovat pouze elektromobily. Opatření, které má urychlit dekarbonizaci dopravy, však naráží na tvrdý odpor provozovatelů, včetně německé společnosti SIXT, jež patří k největším hráčům v evropské branži.

Zatímco zákaz prodeje nových spalovacích aut občanům vejde v platnost až v roce 2035, Brusel chce jít u firem ještě dál – a hlavně rychleji. Materiál, který se podle Carscoops a Bild právě připravuje na úrovni Evropské komise, má za cíl přinutit autopůjčovny a velké leasingové společnosti, aby už od roku 2030 pořizovaly výhradně elektromobily. Opatření by se týkalo zejména těch hráčů, kteří provozují více než 100 vozidel – tedy například společností SIXT, Europcar či Hertz, nebo Arval, Ayvens nebo znovu SIXT Leasing.
Podle ekologické organizace Transport & Environment, která za návrhem lobbovala, tvoří firemní flotily přibližně 20 % všech registrací nových vozidel v EU, a mají tak výrazný vliv na tempo elektrifikace celé Evropy. Komise by návrh mohla oficiálně představit ještě v létě 2025, s cílem jeho platnosti od ledna 2030.
Obavy z nesouladu
Zástupci společnosti SIXT SE, která v roce 2023 provozovala přes 240 000 vozů ve více než 100 zemích, reagovali na návrh s ostrou kritikou. COO firmy Nico Gabriel označil zákaz jako nevyvážený krok, který nebere v úvahu realitu na trhu. Upozornil na nízkou poptávku po elektromobilech mezi zákazníky půjčoven, nedostatečnou infrastrukturu a vysoké náklady na pořízení a provoz elektrických vozů.

SIXT tvrdí, že nucené omezení spalovacích vozů by omezilo mobilitu řidičů. Je třeba si uvědomit, že krátkodobý zákazník autopůjčovny řídí v cizí neznámé zemi se spoustou pro něho nezvyklých pravidel, řídí jiné auto, než na které je zvyklý, velmi obtížně plánuje svoji trasu nebo pokud se jedná o obchodního cestujícího, ten řeší primárně čas mezi příletem a odletem. Korporace totiž dnes tlačí své zaměstnance do jednodenních pracovních cest. Administrativně nařízená elektromobilita s níž dostupnost služeb a povede k významnému zdražení krátkodobého pronájmu aut. Firma zároveň připomíná, že i přes počáteční komplikace postupně rozšiřuje nabídku elektromobilů a hybridů – ale tempem, které odpovídá zájmu zákazníků a technickým možnostem trhu.
Podle Petra Kosmáka, obchodního ředitele společnosti SIXT v České republice by měl být nástup elektromobility v harmonii s poptávkou trhu, nikoliv legislativně nařízeným procesem. Jeho slovy: „elektromobilita má být přirozeným rozhodnutím, nikoliv vynucenou volbou“. Vzhledem k tomu, že v případě autopůjčovny SIXT jsou elektromobily poptávány jen v jednom procentu objednávek, je nesoulad mezi preferencemi klientů a záměrem Evropské unie na první pohled patrný.

Petr Kosmák vidí současně problém i v nepředvídatelném vývoji prodejních cen elektromobilů na sekundárním trhu a tím zhoršené predikci zůstatkových hodnot. Na nich jsou kalkulace autopůjčoven a leasingových společností závislé. Z interních dat společnosti SIXT vyplývá, že zatímco u automobilů se spalovacím motorem je roční pokles hodnoty tři až šest procent u elektromobilů vzhledem k rychlému zastarávání technologie mohou být ztráty až dvacet procent, což ekonomicky nedává smysl.
Převládá názor, že elektromobilita není pro všechny a tomu by se mělo přizpůsobit její zavádění. V půjčovnách není o bateriové vozy zájem, ale čím dál častěji si je pořizují firmy formou operativního leasingu. V případě společnosti SIXT Leasing tvoří bateriové vozy sedm až deset procent uzavřených smluv, a to zejména u firem, které jezdí opakované trasy a mají možnost vlastního nabíjení.
Přestože SIXT návrh EU tvrdě kritizuje, elektrifikaci flotily dlouhodobě připravuje. V roce 2023 uzavřela společnost strategické partnerství s automobilkou Stellantis, na jehož základě má do roku 2026 převzít až 250 000 nových vozů – včetně řady bateriových elektromobilů a plug-in hybridů značek jako Peugeot, Fiat, Opel či Jeep.

Podle interní klimatické strategie chce SIXT dosáhnout toho, aby do roku 2030 tvořily elektrifikované vozy až 90 % jeho západoevropské flotily. Přesto ale upozorňuje, že legislativní nátlak může negativně ovlivnit obchodní model, zejména v regionech s nedostatečnou infrastrukturou a nízkým zájmem o elektromobilitu – například právě ve střední a východní Evropě.
Situace v České republice je pro SIXT i další autopůjčovny složitá. Nabíjecí síť se sice rozrůstá, ale stále zaostává za západní Evropou.
Petr Kosmák, obchodní ředitel značky SIXT.
„Šedesát procent dobíjecích bodů v EU je dnes ve třech konkrétních zemích západní Evropy. Tedy z toho vyplývá, že na zbývajícím území EU, které činí 80% plochy je zbytek, tedy zásadní nedostatek“, připomíná Petr Kosmák, obchodní ředitel značky SIXT.
„Zákazníci mají v půjčovnách výrazně nižší zájem o elektrická auta, a to jak kvůli obavám z dojezdu a dostupnosti nabíjení, nebo i náročnosti plánovat další parametr cesty (dobíjení) místo aby se soustředili na svůj pracovní úkol. Tedy pro krátkodobého uživatele ztráta času. Oprávněné obavy potenciálních firemních zákazníků plynou i z vyšších cen nájemného, neboť do TCO elektrických vozidel je potřeba zahrnovat i obrovské ztráty času dobíjením. Využití autoparku autopůjčoven při testování v roce 2024 se snížilo o významných 30% právě kvůli dobíjecímu procesu.“ dodává Petr Kosmák.





























