Stelvio je tu s námi už osm let, z pohledu jízdních vlastností ale stále drží krok s konkurencí. Jízdně jde o mimořádně povedené SUV. Za humny se ale už rýsuje nástupce. Nové SUV kupé má nabídnout až 725 kW.

Nástupce stelvia má zpoždění. Přechod na novou platformu STLA Large od Stellantisu pro specifickou značku Alfa Romeo neprobíhá hladce a je nutné vyřešit některé technické odlišnosti. Nástupci modelů Stelvio a Giulia by se tak mohli objevit nejdříve na sklonku roku 2026. Protože společnost Stellantis přehodnotila svou strategii rychlého přechodu na elektromobily, dotkne se tato změna i těchto dvou modelů, které budou kromě čistě elektrické varianty s velkým akumulátorem o kapacitě až 118 kWh a reálným dojezdem přes 600 km a s výkonem 250 až 725 kW k dispozici také ve verzích s mildhybridním a plug-in hybridním pohonem s výkony 205 až 280 kW. Ve hře je i řadový šestiválec, který používá nový Dodge Charger.

Ale vraťme se ke stávajícímu stelviu. Alfa Romeo kvůli zpřísňujícím se emisním limitům stahuje z nabídky oblíbený zážehový čtyřválec 2.0 Turbo (280 k, ZF automat, pohon Q4). Od září jsou k dispozici už jen skladové zásoby. V ceníku tak nadále zůstává verze se vznětovým motorem 2.2 JTDm o výkonech 118 kW (1 329 000 Kč; pohon zadních kol) nebo 154 kW (1 429 000 Kč; pohon všech kol Q4) a verze Quadrifoglio se sportovním dvojitě přeplňovaným vidlicovým šestiválcem o výkonu 382 kW, ale s cenou 2,5 milionu korun.
Vyrobeno pro řidiče
Řidičsky patřilo stelvio vždy na vrchol segmentu. Nyní svou pozici posiluje použitím hliníku a karbonu na karoserii, hnacím hřídeli i vnitřních komponentech motoru. Srdcem pohonu všech kol Q4 je aktivní osmistupňová samočinná převodovka ZF. V reálném čase monitoruje podmínky přilnavosti a podle toho řadí, aby pomohla vylepšit trakci.

Systém Q4 upřednostňuje zadní kola, při ztrátě přilnavosti během 150 ms pošle 50 procent výkonu dopředu. Od výbavy Veloce je zadní víceprvková náprava vybavena samosvorným diferenciálem. Zajímavostí je její koncepce se čtyřmi půlrameny pro vynikající ovladatelnost (patent Alfa Romeo). Vpředu stelvio využívá dvojité lichoběžníkové zavěšení kol.
Atraktivní TCO
K dispozici je nyní akční nabídka Stelvio Sprint 2.2 JTDm, 118 kW, se zadním pohonem, bohatou základní výbavou a cenou 1 199 000 Kč. To je s ohledem na velikost vozu a prémiový segment velmi atraktivní nabídka. A také díky nízké spotřebě a solidním zůstatkovým hodnotám patří celkové náklady na provoz v prémiovém segmentu SUV k nejnižším.

Vznětová motorizace je totiž oproti zážehovému dvoulitru úspornější o téměř 3 l/100 km. V rámci testu jsme verzi 2.2 JTDm, 118 kW, se zadním pohonem v kombinovaném režimu naměřili 6,5 l/100 km, verzi 2.2 JTDm, 154 kW, s pohonem všech kol 6,9 l/100 km a zážehové verzi 2.0 Turbo, 206 kW, pak 9,4 l/100 km.
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
| ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm |
|
| Motor, převodovka | Vpředu podélně uložený vznětový čtyřválec pohání zadní kola. Zdvihový objem 2143 cm3, výkon 118 kW při 3500 1/min, točivý moment 450 Nm při 2250 1/min. Osmistupňová samočinná převodovka ZF. |
| Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4686/1903/1693 mm, rozvor 2818 mm. Zavazadlový prostor 0,525/1,600 m3. |
| Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 1760/650 kg, hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 1600/750 kg. |
| Výkony | Nejvyšší rychlost 198 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 s, kombinovaná spotřeba dle WLTP 5,9 l/00 km. |
| CENA s DPH | 1 329 000 (1 199 000 akční cena) |
| NAMĚŘENÁ SPOTŘEBA PALIVA V RÁMCI TESTU (l/100 km) | ||
| Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
| 7,7/5,7 | 5,5/7,8 | 6,5 |
| Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | ||
| Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) |
| 90 000 | 3 roky | 53,30 % |
| 150 000 | 3 roky | 46,40 % |
| 210 000 | 3 roky | 39,10 % |
| CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
| KLADY | ZÁPORY |
| Příkladné jízdní vlastnosti, radost z řízení | Omezená variabilita zadních sedadel, nelze je posouvat ani měnit úhel sklonu opěradla |
| Spotřeba vznětového motoru | Kratší servisní intervaly (15 000 km nebo 1 rok) |
| V prémiovém segmentu atraktivní TCO | Jen průměrný prostor pro kolena vzadu |
| Záruka 5 let | Spotřeba zážehového motoru |




























