Volkswagen vyvinul novou moderní přímo řazenou převodovku. „MQ281“ se vyznačuje vysokou účinností a v závislosti na kombinaci motoru a převodovky sníží emise CO2 až o pět gramů na kilometr. Poprvé bude převodovka MQ281 využita v novém modelu Passat a poté se rozšíří do téměř všech segmentů vozidel koncernu Volkswagen.
.jpg?1563514554)
Přímo řazeným převodovkám je v současnosti věnována malá pozornost. Ale i drobná zdokonalení, vedoucí ke zvýšení účinnosti a snížení spotřeby paliva, mají enormní vliv na emise a ochranu životního prostředí. Přímo řazené převodovky mají navzdory své nenápadné funkci významný podíl na trhu převodovek, protože jsou na celém světě součástí výbavy mnoha nových automobilů.
Trend k vozidlům segmentu SUV s většími průměry kol klade na převodovky velké požadavky. Převodovka MQ281 je koncipována pro motory s točivým momentem 200 až 340 N.m. Díky tomu zcela nebo částečně nahradí současné varianty převodovek Volkswagen s interními označeními MQ250 a MQ350.
.jpg?1563517015)
Nová převodovka MQ281 vychází z „2,5hřídelového“ konceptu a vyznačuje se velkým rozsahem převodů až 7,89. Tím je na jedné straně zaručena dynamická akcelerace při rozjezdu – a to i u těžkých vozidel s velkými koly – a na druhé straně je na vyšší převodové stupně umožněn hospodárný provoz s nízkými otáčkami.
Vývoj převodovky se zaměřil především na zvýšení účinnosti. Za použití technologie virtuálního vývoje navrhli konstruktéři zcela nový systém vedení oleje. Tím zajistili rovnoměrné mazání všech ozubených kol a ložisek při současném snížení obejmu oleje na 1,5 litru, jehož životnost je shodná s životností vozidla. Speciální koncept ložisek, přizpůsobený požadavkům na novou převodovku, přispěl k dalšímu snížení tření. Ložiska s minimalizovaným třením jsou vybavena bezkontaktními těsněními.
Optimalizována byla také konstrukce skříně převodovky včetně materiálu, z něhož je vyrobena. Pomocí nástrojů virtuálního vývoje se podařilo vytvořit konstrukci skříně s optimální tuhostí. Nově uspořádaná skříň zabraňuje vzniku nežádoucího hluku, a přispívá tak ke zvýšení jízdního komfortu. Do interiéru se díky tomu přenáší méně slyšitelných a citelných vibrací.
Koncern Volkswagen svěřil výrobu převodovky MQ281 závodu SEAT Componentes na základě zvýšení efektivity výroby a produktivity v uplynulých letech. Výrobní závod ve městě El Prat de Llobregat nedaleko barcelonského letiště má velmi integrované provozy, v nichž vyrábí všechny potřebné hliníkové díly, ozubená kola i hřídele. Součástí závodu je slévárna a provozy pro strojní opracování, montáž i testy na zkušebních stolicích. SEAT Componentes vyrobil v roce 2018 téměř 700 000 převodovek MQ200 a vyvezl 56 % své produkce. Maximální kapacita výroby je 450 000 převodovek MQ281 ročně.




























