4. prosince 2025
„Nejvěrohodnější způsob, jak získat o kvalitních pneumatikách přehled, je sledovat nezávislé testy,“ řekl Zdeněk Fořt na téma povinných štítků pneumatik

Nejvěrohodnější způsob, jak získat o kvalitních pneumatikách přehled, je sledovat nezávislé testy,“ řekl Zdeněk Fořt na téma povinných štítků pneumatik.

Sporná je například doba, po kterou je možné pneumatiky skladovat nebo bezpečně používat. Také kolem povinného štítkování panuje řada nejasností. O těchto zajímavých tématech jsme se bavili se Zdeňkem Fořtem, ředitelem prodeje pro ČR, Slovensko a Maďarsko společnosti Goodyear Dunlop Tires.

Povinné štítky hodnotí pneumatiky jen ve třech parametrech. To je ale poměrně málo. Neřeknou například nic o záběrových vlastnostech zimních pneumatik… Je stávající podoba štítků podle vás ideální?

Už od začátku zavádění štítků říkáme, že by zákazníci neměli sledovat jen štítky, ale měli by si zjišťovat i další informace. Pouhé tři parametry, které jsou na štítcích uvedeny, pro jejich spolehlivý popis skutečně nestačí. V nezávislých testech jsou obvykle pneumatiky hodnoceny pomocí patnácti různých kritérií, a my pneumatiky interně testujeme dokonce podle padesáti parametrů! Jen dle takto strukturovaných údajů pak lze pneumatiky skutečně objektivně posuzovat.

Časopis dTest při testování letních pneumatik mimo jiné zjistil, že informace uváděné na energetických štítcích ne vždy odpovídaly naměřeným parametrům. Přitom neexistuje žádný postih pro výrobce, pokud jsou uvedené informace zavádějící. Mají tedy štítky v praxi své opodstatnění?

Štítky mají opodstatnění samozřejmě jen v případě, že se dodržují stanovená pravidla. Pro nás, jakožto jednoho z nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik, je nepředstavitelné, že bychom hodnoty na štítcích jakýmkoliv způsobem upravovali. Dovedu si však představit, že by to pro některé výrobce mohla být cesta, jak spotřebitele zaujmout. Každopádně byste však měl tuto otázku směřovat spíše na Evropskou komisi, která nařízení v této podobě vydala.

Průzkumy ukazují, že pětina tuzemských motoristů dojíždí zimní pneumatiky v létě. Výjimkou nejsou ani vozové parky. Lze to akceptovat, nebo je to z finančního i bezpečnostního hlediska nerozumné?

Dojíždění zimních pneumatik v létě nemá žádné logické opodstatnění. Nevyplatí se především s ohledem na bezpečnost, ale ani ekonomicky či z hlediska jízdního komfortu. Zimní pneumatiky totiž mají v létě výrazně delší brzdnou dráhu na mokrém povrchu. V důsledku použití měkčí směsi mají také vyšší valivý odpor, což se negativně projevuje na hodnotě spotřeby pohonných hmot. Současně se také rychleji opotřebovávají a jsou hlučnější.

Na automobilky je vyvíjen enormní tlak na stálé snižování spotřeby a emisí. Jenže v současné době už nezbývá příliš možností, jak je dál snižovat. Bude tedy nutné více využívat pneumatiky s extrémně nízkým valivým odporem. Je to správná cesta?

Otázka spotřeby a emisí je velmi komplikovaná. Už jen s ohledem na nedávnou kauzu Volkswagen lze konstatovat, že snižování za každou cenu nemusí být správnou cestou. My, jako velmi inovativní výrobce, budeme nadále hledat všechny možné cesty, jak maximálně snižovat valivý odpor pneumatik. Zároveň však musíme mít na paměti, že každá pneumatika je mimořádně složitý výrobek, který má určitý soubor vlastností, které jdou mnohdy proti sobě. Výsledné celkové „nastavení“ je pak určitým kompromisem mezi jednotlivými vlastnostmi. Pro nás bude z tohoto hlediska vždy na prvním místě stát bezpečnost, a teprve až na druhém místě pak spotřeba pohonných hmot a další charakteristiky.

Kdy jsou nové pneumatiky staré? Respektive kdy lze reklamovat novou pneumatiku jako příliš starou?

To je velmi aktuální otázka. Občas se setkáváme s tím, že zákazníci si nechtějí kupovat pneumatiky vyrobené v loňském roce. Domnívají se, že taková pneumatika je už stará. To musím uvést na pravou míru. Pneumatika totiž v podstatě začíná stárnout teprve ve chvíli, kdy začne být používána. Až od tohoto okamžiku přichází do styku s vlhkem, UV zářením, oleji a prachem, je namáčena, vystavena změnám teplot, zahřívá se při provozu a tak dále. To všechno jsou vlivy, které na pneumatiku působí negativně a během několika let mají za následek ztrátu jejích původních vlastností. Pokud je však pneumatika správně skladována, zachovává si své původní vlastnosti mnoho let.

Při nákupu pneumatik je tedy vhodné zároveň překontrolovat jejich stáří?

V obecné rovině by si člověk měl zkontrolovat stáří každého výrobku, který si pořizuje. Zároveň se však domnívám, že pokud nakupuje v některém z renomovaných pneuservisů, například v naší pneuservisní síti Premio, není obava z nákupu starých pneumatik na místě.

Představili jste dvě zajímavé novinky  Dunlop Sport Maxx RT2 a technologiemi nabitý Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. Jaké inovace stojí za zmínku?

Obě naše nové pneumatiky patří do segmentu vysoce výkonných pneumatik určených pro silné a sportovní vozy a tomu samozřejmě odpovídá i jejich vysoká technologická úroveň a novátorská konstrukce. Zakomponovali jsme do nich prakticky všechny dostupné inovativní technologie a při jejich výrobě využíváme nejmodernější výrobní postupy.

Z technologického hlediska stojí v případě obou novinek za zmínku zejména sofistikovaná nová směs s přídavkem složky na bázi pryskyřice, která přispívá k dosažení maximální přilnavosti na suché i mokré vozovce. Požadavkům na ultravýkonné pneumatiky odpovídá u Sport Maxx RT2 kordová vrstva z vysokopevnostní oceli, do níž se promítly naše zkušenosti z nejnáročnějších automobilových závodů, jak se u pneumatiky tak sportovního charakteru samozřejmě očekává.

V případě Eagle F1 Asymmetric 3 je novým klíčovým prvkem technologie aktivního brzdění, která při použití brzd zvyšuje styčný povrch pneumatiky s vozovkou, což znatelně zkracuje brzdnou dráhu. Nová je i technologie vyztužení pneumatik, která dále zlepšila přesnost řízení a odolnost nové pneumatiky, a dodala jí tak i při odlehčené konstrukci lepší ovladatelnost a spolehlivější chování v zatáčkách. Goodyear se tak i v tomto segmentu profiluje jako značka, pro kterou je nejdůležitějším slovem bezpečnost.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit