4. prosince 2025

Užitkového sprintera vyzkoušel Marek Štikar, vedoucí oddělení Silniční dopravy společnosti ŽĎAS. Vozový park společnosti ŽĎAS se skládá z více jak 60 vozidel. Jeho součástí jsou nákladní vozidla, traktory, dodávky, speciální hasičská vozidla záchranného sboru, jedna sanitka, osobní vozidla a vozidla managementu. Auta jsou z velké části pořizována formou finančního leasingu.

„O vozidla se naši řidiči, jak se říkávalo dříve, starají s péčí řádného hospodáře. Máme ale i vozidla v interní firemní půjčovně, kde už to není vždy tak růžové, jak se – také s nadsázkou – říká: ‚nejrychlejší vozidlo je vozidlo z půjčovny‘. Ale nemůžu házet všechny řidiče referenty do jednoho pytle,“ konstatuje Marek Štikar.

Akciová společnost ŽĎAS se sídlem ve Žďáře nad Sázavou zahájila svoji výrobu před více než šedesáti lety. V současnosti zde pracuje na 2500 zaměstnanců. Výrobní program se zaměřuje na výrobu tvářecích strojů, kovacích lisů, zařízení na zpracování šrotu a válcovaných výrobků, odlitků, výkovků, ingotů a nástrojů pro automobilový průmysl.

Mercedes-Benz Sprinter

Sprinter nabízí nespočet verzí. Nechybí ani pohon 4×4 nebo model se zvýšenou nosností. Právě posledně jmenovaná verze je v nabídce novinkou. Vyšší nosnost zákazníci často poptávají především kvůli montáži speciálních nástaveb. Bytelnější sprinter má celkovou hmotnost 5,5 tuny, což je v této třídě dodávek ojedinělé. Je to o půl tuny více, než doposud. Nosnost tak stoupla o 450 kg. Mercedes-Benz uvádí, že celkové užitečné zatížení se má nyní pohybovat v rozmezí od 2,95 do 3,41 tuny v závislosti na modelu.

Mercedes-Benz Sprinter

Testovaný vůz byl vybaven sadou BlueEFFICIENCY, která zajišťuje co nejekonomičtější provoz. Ve standardní výbavě je elektricky ovládané palivové čerpadlo, řízení alternátoru, hospodárná zadní náprava a pneumatiky s optimalizovaným valivým odporem. Díky hospodárným motorům jde o první dodávku splňující požadavky emisních norem Euro VI.

Zapůjčené vozidlo poháněl třílitrový šestiválec o výkonu 140 kW (440 Nm při 1400 až 2400 1/min) ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou ECO Gear.

Hodnocení flotilového manažera

„Jízdní vlastnosti vozidla mi v podstatě byly známy už předem, protože ve firmě používáme identická vozidla VW Crafter,“ říká Marek Štikar, „u těchto vozidel mě vždy příjemně překvapí výkon motoru a hodně slušný podvozek. S těmi pak koresponduje velmi dobrá spotřeba pohonných hmot. Tak tomu bylo i u sprinteru. Tato vozidla většinou řídí profesionálové, kteří stráví za volantem mnohdy více než je délka pracovní směny. Podle mého by tedy ve vozidle nemělo chybět odpružené sedadlo řidiče. U tak velkého vozu by měly rovněž být samozřejmostí i couvací senzory popřípadě couvací kamera, což jsem u testovaného vozidla postrádal.

 

Vozidlo má velmi slušný zátah i při plném naložení, jízdní vlastnosti jsou velmi dobré. Nejdelší provedení vozu je, zvláště při předjíždění kamionů, citlivější na boční vítr, ale ne tolik, jak jsem očekával. Je patrné, že výrobce aerodynamice věnoval velkou pozornost, což je patrné i na poměrně nízkém aerodynamickém hluku. Cena tohoto vozu odpovídá jeho užitným vlastnostem, což nebývá vždy, především u levnějších značek. Do našeho vozového parku bych však tento vůz rozhodně doporučil, ale zvolil bych trochu vyšší výbavu.“

 

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit