
Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy.
Užitkovým Volkswagenům se loni dařilo různě. Propad prodejů byl razantní například ve východní Evropě (pokles o 17,3 %), naopak na Blízkém východě dodávky vzrostly o 26,7 %. Velké rozdíly byly i mezi jednotlivými státy. Zatímco německý trh klesl o 7,5 %, výrazně se dařilo ve Španělsku (+ 17,6 %), Turecku (+ 31,8 %) i v ČR (+ 25 %). Existuje pro to vysvětlení?
Každý trh je něčím specifický. České ekonomice se začalo dařit a růst je vyšší než v okolních státech. Na trhu tak vládne optimismus a chuť peníze utrácet. Navíc v dlouhotrvající recesi firmy s obnovou vozového parku vyčkávaly. A právě užitková auta snesou velkou porci kilometrů, a tak lze taková rozhodnutí bez výraznějších negativních vlivů odkládat.
Další vliv může mít skutečnost, že ceny nových automobilů jsou u nás velmi výhodné. Tím se do segmentu nových užitkových vozů může částečně přesouvat poptávka z ojetých vozů. Investice do zcela nového vozu s plnou čtyřletou tovární zárukou je tak daleko zajímavější i pro menší firmy nebo zákazníky kupující automobily na IČO, respektive rodné číslo.

Volkswagen počátkem roku v Las Vegas představil koncept stylového mikrobusu poháněného elektřinou. Velikostí zapadá mezi caddy a multivan. Mohl by se brzy dočkat sériové výroby.
Zmínil jste čtyřletou záruku. Tato prodloužená záruka se vztahuje na všechna vaše užitková auta? A jedná se o tovární záruku?
Prodlouženou záruku 2+2 roky poskytujeme s nástupem nových automobilů, tedy se čtvrtou generací modelu Caddy a Transporteru T6. Jde o plnohodnotnou tovární záruku, která je omezena zmíněnými čtyřmi lety nebo nájezdem do 200 000 km. Nejde přitom o žádnou akční nabídku. Zkrátka nemáme žádné důvody, proč bychom tuto záruku měli v budoucnu nějak omezovat. Spíše naopak.
Jaký je nyní postup v rámci aféry Dieselgate?
Celá situace, která v rámci Dieselgate vznikla, je nešťastná a je mi líto, že zákazníci mohou mít otázky tohoto typu. Nicméně se k problému stavíme čelem. Současná situace je taková, že plánujeme oslovit majitele postižených modelů prostřednictvím Ministerstva dopravy ČR. Svolávací akce je však dobrovolná. U většiny motorů postačí přehrát software, což je časově nenáročné.
Registrujete vliv Dieselgate na prodeje?
Jak už jsem zmínil, loni jsme měli historicky nejlepší prodeje, meziročně jsme zaznamenali nárůst o 25 %. Ani letošní prodeje nenaznačují, že by tato záležitost měla na prodeje negativní vliv. V přepisování prodejní historie pokračujeme i letos, kdy jsme za první čtvrtletí zaznamenali meziroční nárůst o 12 %. Zdá se, že zákazníci celou situaci berou velmi racionálně.

VW Amarok si ve fleetech vybudoval silnou pozici pro všestranné použití a vysokou užitnou hodnotu. Ve světě získal i mnoho mezinárodních ocenění.
Jak vidíte v této souvislosti budoucnost vznětových motorů?
Nahradit vznětové motory není v užitkových automobilech snadné a koncern Volkswagen tyto motory samozřejmě dál vyvíjí. Je ale otázkou, jak budou automobiloví výrobci schopni i nadále nabízet vznětové motory za stále konkurenceschopné ceny při neustálém zpřísňování emisních limitů. Volkswagen má v nabídce jak hybridní pohony, tak elektromobily. Otázkou ale zůstává, jak budou tyto technologie splňovat náročné požadavky užitkového trhu. Bude také záležet na zákaznících, zda tyto pohony budou poptávat. V současnosti asi nejzajímavější možnosti úspor nabízí zemní plyn. Jsem rád, že nový caddy má k dispozici osvědčenou přeplňovanou čtrnáctistovku, která nahrazuje původní atmosférický dvoulitr. I když mají shodný výkon, nový menší motor překvapí velmi nízkou spotřebou. V kontextu s extrémně nízkými cenami klasických paliv bude ale zajímavé sledovat poptávku po CNG pohonech. Dále není jisté, jak na ojetá plynová auta zareaguje trh a jak to ovlivní jejich zůstatkovou cenu. Teprve po těchto zkušenostech můžeme zhodnotit skutečný význam CNG pohonů. A to bezezbytku platí i pro ostatní ekologické pohony.
Celkem v tichosti jste loni otevřeli zcela novou autopůjčovnu užitkových automobilů Das Rent Auto. Je to ryze český nápad, nebo je autopůjčovna převzata z Německa?
Je to náš nápad. Pokud je mi známo, půjčovna tohoto typu nikde jinde není. Výjimečnost naší autopůjčovny tkví ve skutečnosti, že ji tvoří samotni dealeři, kteří disponují automobily Transporter, Crafter a Caravelle. Stáří automobilů je maximálně šest měsíců. Jedná se tak o největší autopůjčovnu s nejmladším a nejkvalitnějším vozovým parkem u nás. Ceny půjčovného přitom nejsou nikterak přemrštěné, startují od 1200 Kč na den. Automobily je možné zapůjčit u celkem 31 dealerů značky, kteří jsou rozmístěni v rámci celé republiky. Máme radost, že jsme na trhu našli místo, kde existovala poměrně velká poptávka, kterou jsme dokázali uspokojit.
Vaše obchodní aktivity před čtyřmi lety nově zastřešilo jedno flotilové oddělení, společné pro všechny čtyři značky. Co pozitivního to zákazníkům přineslo?
S tímto flotilovým oddělením souvisí také nový koncept flotilových prodejů. Máme totiž řadu klientů, kteří od nás odebírají více značek. Některé firmy dokonce mají ve svých vozových parcích všechny naše značky, tedy Audi, SEAT, Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy. Dříve na takového zákazníka nahlížela každá značka separátně a podmínky se tak určovaly podle počtu odebraných vozidel dané značky. V roce 2013 jsme přešli na zcela nový systém, který zákazníkovi do určitého počtu vozů sčítá odběry všech značek.
Řada našich klientů tak ocenila jedno kontaktní místo a jednu osobu pro komunikaci. Odvážím se tvrdit, že uvedená změna má pro zákazníka v procesní rovině ještě o něco větší přidanou hodnotu než tu finanční. Byl to rozhodně krok správným směrem. V tomto ohledu nechystáme žádné další zásadní změny. S nastavením prodejního systému jsme velmi spokojeni a podobné je to i s naší dealerskou sítí, která patří k velmi stabilní a profitabilní. Ani zde neplánujeme žádnou revoluci.




























