Ostřejší verze VZ nabízí systémový výkon 180 kW, který získá ze spolupráce přeplňovaného čtyřválce 1,4 litru (110 kW) a synchronního elektromotoru (85 kW). Španělský hybrid akceleruje z klidu na 100 km/h za 7,0 s, dosáhne nejvyšší rychlosti 210 km/h a v čistě elektrickém režimu by měl ujet až 55 km. V základu jej pořídíte za 1 264 900 korun.
Hodnocení Pavola Šindléryho
Formentora hodnotil Pavol Šindléry, správce vozového parku ve společnosti Alimpex Food.
„Jezdil jsem několik let Seatem Leon a Alteou na LPG. I když v současnosti mám octavii na CNG, na seaty nedám dopustit,“ ríká mi Pavol Šindléry, když mu předávám na týdenní test sněhobílý Formentor VZ.
První svébytný model nové koncernové značky Cupra je povedenou kombinací karoserií hatchback, kombi a SUV a od začátku výroby se dobře prodává už proto, jak vypadá.
„Je to velice pěkný a moderní automobil s výraznou maskou, jeho vnitřní prostor je příkladně zorganizovaný,“ hodnotí design Pavol Šindléry.
Kompaktní crossover nabízí atraktivní design, špičkové jízdní vlastnosti, výkonné i hospodárné pohonné jednotky a bohatou výbavu. Vedle standardních modelů je k dispozici také ve sportovních variantách VZ, které dostanete buď s výkonnými zážehovými dvoulitry TSI (180 a 228 kW) nebo plug-in hybridním pohonem. Model VZ e-Hybrid na první pohled odlišují zejména v měděné barvě koncovky výfuku a víčko elektrické zásuvky vlevo za předním kolem.
Formentor je postaven na koncernové platformě MQB Evo stejně jako model Seat Leon nebo VW Golf. Na délku měří 4450 mm a rozvor je 2680 mm. Zavazadlový prostor v základním uspořádání nabízí 450 litrů využitelného objemu.
„Prostor na předních i zadních sedačkách je velice dobrý. Zavazadlový prostor jsem očekával podle mohutného exteriéru větší,“ komentuje vnitřní uspořádání Pavol Šindléry a dodává, „trochu jsem bojoval se sedačkou, bolela mě z ní záda při delší jízdě, ale to asi souvisí spíše s mým věkem…“ Jinak se mu za volantem cupry líbilo. „Asistenty fungují perfektně, moc se mi líbila signalizace mrtvého úhlu v rámci ambientního osvětlení na vnitřní straně dveří.“
Z ovládání automobilu ho nejvíce překvapilo, jak málo bylo nutné díky rekuperaci používat brzdový pedál.
„Jinak při svižné jízdě seděla cupra jako přibitá zvláště ve sportovním režimu. Ale já jsem nejčastěji využíval režim Comfort, který na nerovnostech nejlépe eliminuje tuhost podvozku,“ dodává Pavol Šindléry.
V týdenním testu dosáhl flotilový manažer společnosti Alimpex Food minimální spotřeby 4,8 litru, při využívání výkonu pohonné jednotky se tahle hodnota přehoupla přes 7 l/100 km. S plně nabitou baterií v čistě elektrickém režimu pak při defenzivní jízdě ujel 58 km.
„Nabíjel jsem pouze ze standardní zásuvky. Do plného nabití to trvalo to 7,5 hodiny.“
Já jen dodám, že nabíjecí výkon je u AC zásuvky 7,4 kW a lithium-iontová baterie má kapacitu 12,8 kWh.
Celkově se Pavolu Šindlérymu hybridní formentor líbil, jen ho překvapila vyšší cena.
„Počítal jsem, že stojí okolo milionu korun, ale Cupra je prémiová značka, tak se to musí akceptovat.“ Ve firemní flotile by však asi nenašel uplatnění. „Měli bychom problém s malým zavazadlovým prostorem. V osobních autech vozíme chlazené nebo mražené vzorky v polystyrénových přepravkách, které jsou náročné na prostor.“