12. června 2024

V rámci naší rubriky Manažer testuje si tentokrát dva flotiloví manažeři vyzkoušeli jeden automobil, konkrétně plug-in hybrid Ford Kuga, pod jehož kapotou najdete zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,5 litru (165 kW), který v kombinaci s elektromotorem a prostřednictvím bezestupňové převodovky eCVT pohání přední kola. V praxi kuga ujede na elektřinu přes 50 km.

 Ford Kuga hodnotil Vladimír Kalivoda z Union Grid

Nové plug-in hybridní SUV automobilky s modrým oválem se mu líbilo, v jeho hodnocení se ale našla i negativa: „Nová kuga vypadá moc dobře a už na první pohled působí jako bezpečný automobil. Výhled na všechny strany je z pozice řidiče také velmi dobrý, vnitřní prostor dostačující, jen zavazadlový prostor je průměrný. Na druhou stranu je ale jeho tvar velmi dobře využitelný, bez problémů jsem do něj naložil i kočárek.

Vladimír Kalivoda ze společnosti Union Grid dokázal s vybitým akumulátorem jezdit za 4,5 l/100 km. Dále chválil jízdní vlastnosti, u hybridu mu vadila absence pohonu 4×4 a nižší světlá výška.

Z hlediska jízdních vlastností se mi líbil komfort odpružení, překvapila mě však relativně malá světlá výška a také absence pohonu všech kol, který je k dispozici pouze u nejvýkonnějšího dieselu.

Ergonomie při řízení je skvělá. Ovládání je zcela intuitivní, adaptivní tempomat a jízdní asistenty lze využívat okamžitě. Přechod z koncernového modelu (V. Kalivoda má služební VW Golf; pozn. red.) mi v tomto ohledu nedělal žádný problém.

Velmi chválím vysouvací ochranu dveří při jejich otevření, to je velmi praktická vychytávka. Co se týče hybridního pohonu, zkušenost jsem do této doby měl pouze se značkou Toyota. Tady mě překvapilo, jak výkonná a přitom úsporná kuga je i při jízdě s vybitým akumulátorem. Ve smíšeném provozu jsem jezdil dlouhodobě za 4,5 litru, což je na takhle výkonný automobil perfektní hodnota. Přitom máte k dispozici dostatek výkonu v jakékoliv situaci. Na rozdíl od DSG, se kterým mám zkušenost, je zde blesková reakce automobilu na plynový pedál. Bavilo mě sledovat na středovém monitoru toky energií a moc se mi líbilo, jak efektivně automobil využívá elektromotor a také jak často a účinně rekuperuje. Kuga je v celku velmi povedené a po technické stránce zajímavé auto.“

O flotile společnosti Union Grid

Společnost Union Grid nabízí své služby zákazníkům od roku 2014, kdy akvizicí převzala část podniku společnosti E.ON Servisní. Zabývá se především výstavbou a projektováním distribučních trafostanic, kabelových vedení, rozvoden a venkovních vedení vysokého a velmi vysokého napětí.

Od její činnosti se samozřejmě odvíjí i skladba vozového parku. „Naše flotila má aktuálně 78 automobilů, nejvíce jsou v něm zastoupeny Škody Fabie, Toyoty Hilux a Toyoty Proace. „Máme ještě několik Volkswagenů Transporter, Golf a Passat pro manažery stejně jako několik BMW a jeden Lexus. A také nákladní automobily Tatra. Automobily nakupujeme na úvěr, operativní leasing nevyužíváme, uživatelé mají k dispozici palivové karty CCS. K vyhodnocování provozních nákladů a efektivity flotily využíváme počítačový systém s GPS.“

Kugu hodnotil flotilový manažer Antonín Šafránek ze společnosti Olympus

„Pamatuji si první kugu, která mě moc nezaujala a tak jsem do nové generace sedal se smíšenými pocity. O to větší překvapení pro mě bylo, když jsem ji pak viděl na živo. Je to opravdu nádherné auto,“ řekl na úvod Antonín Šafránek, který s SUV zatím nemá mnoho zkušeností. „Věděl jsem ale, že zavazadlový prostor mají ve srovnání s passatem kombi menší a to se potvrdilo. Nicméně, jako rodinný automobil si to dovedu představit. Musím říci, že takové auto mi přijde i lepší na cestování. Člověk sedí výše, lépe vidí okolo, je to komfortní. Prostě ideální auto na delší vzdálenosti,“ dodává a připomíná, že dosud měl nějaké zkušenosti pouze s VW Tiguan. „Ten se víc naklání, u fordu jsou jízdní vlastnosti bez problémů. Zkoušel jsem jet i trochu na hraně, ale podvozek mě vždy podržel. Problém jsem neměl ani s ergonomií a ovládáním. U dotykového displeje infotainmentu by snad mohla být rychlejší reakce, nicméně jsem se v ovladačích dokázal v podstatě okamžitě zorientovat.

Plug-in hybridní kugu testoval Antonín Šafránek ze společnosti Olympus. Chválil nízkou spotřebu v hybridním režimu, vadila mu delší reakce dotykového displeje.

U plug-inu je velmi příjemné, že se při běžném sešlápnutí plynového pedálu rozjede na elektřinu, což se podepisuje na nízké spotřebě. Přestože jsem automobil nemohl nabíjet s ohledem na aktuální servisní akci, při které bylo nutné aktualizovat software dobíjení, i s vybitou baterií jsem jezdil v určitých pasážích pouze na elektřinu a při jízdě z kopce bylo znát, jak intenzivně dokáže energii rekuperovat. Kuga je i s vybitou baterií překvapivě dynamická, přitom velmi úsporná. V průběhu týdenního testování jsem spotřebu udržel lehce pod 5 l/100 km. Nejvyšší spotřeba byla na dálnici, to si kuga řekla o 7 litrů, ale po Praze se dalo jezdit i za 3 litry,“ vysvětluje Antonín Šafránek, který s kugou na jednu nádrž ujel okolo 800 km.

O flotile společnosti Olympus Czech Group

Japonská společnost s více než stoletou tradicí ve výrobě optických a digitálních technologií vyvíjí a prodává inovativní lékařskou techniku, zařízení pro vědu a průmysl a donedávna také fotoaparáty. Její české zastoupení najdete v Praze – Vokovicích. Firemní flotila čítá v současnosti 125 automobilů financovaných pomocí operativního leasingu na 3,5 až 4,5 roku. 20 let byla partnerem společnosti firma Eurocar Zlín, v současnosti využívá služeb firmy Samohýl Motor Zlín. Ve firemní flotile najdete nejrůznější volkswageny, nejvyšší management pak má k dispozici také audi a volva. Mimochodem, devadesát procent firemních automobilů českého Olympusu pohání vznětový motor, zbytek jezdí na benzin. „Naši servisní pracovníci mají velké nájezdy a v tomto ohledu je stále výhodnější nafta. Ve srovnání s dieselovou verzí je hybridní kuga výrazně dražší. V případě slevy v podobě dotací při nákupu by se ale situace mohla zásadně změnit. Kuga je mezi plug-iny velmi zajímavé auto.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit