Manažer testuje

MANAŽER TESTUJE: Ford Kuga ST-Line X HEV 4×4

>Mario Rychtera Mario Rychtera
19 listopadu, 2021

V rámci naší rubriky Manažer testuje si tentokrát dva flotiloví manažeři vyzkoušeli jeden automobil, konkrétně středně velké SUV Ford Kuga 4×4 s hybridním pohonným ústrojím, které kombinuje zážehový atmosféricky plněný čtyřválec 2,5 litru (140 kW) a elektromotor. Ten zároveň pracuje jako generátor elektrické energie, který na jedné straně dobíjí a na druhé odebírá elektrickou energii z baterie o kapacitě 1,1 kWh.

 Akumulátor nelze dobíjet ze zásuvky, na všechna čtyři kola posílá točivý moment bezestupňová převodovka eCVT. Hybridní kuga zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 s a uhání 196 km/h. Kombinovaná spotřeba je 5,5 litru na 100 km. S ohledem na palivovou nádrž o objemu 54 litrů by Kuga HEV měla mít dojezd na plnou nádrž benzinu bezmála 1000 km. Právě nízké emise (130–135 g CO2 na 100 km) a solidní akční rádius předurčuje kugu k tomu, aby se prosadila do firemních vozových parků. Testovaná kuga byla v druhé nejvyšší výbavě ST-Line X, která přijde v základu na 839 900 korun.

Kugu hodnotil Pavel Hrnčíř z Equa Bank

Normální auto, které od člověka nic moc nechce. Je pohodlné a ve městě dokonce úsporné. Na dálnici je pak spotřeba o něco vyšší, než jakou má turbodiesel, který běžně používám, říká na úvod Pavel Hrnčíř a dodává, že když kugu přebíral, byla na palubním počítači průměrná spotřeba 4,8 litru na 100 km. „Takhle úsporně jsem s tím jezdit nedokázal, ale i naměřených 5,9 litru mi přijde jako vynikající hodnota.“

Automobil disponuje bezestupňovou převodovkou CVT, která vyžaduje trochu jiný styl jízdy. „Pokud sešlápnete plynový pedál až na podlahu, motor se vytočí a pak drží vysoké otáčky a spotřeba roste. Efektivnější je proto sešlápnout plyn jen napůl. Dynamika není o moc horší a otáčky přitom nevyletí tolik nahoru,“ vysvětluje Pavel Hrnčíř svou zkušenost a dodává, že atmosféricky plněný zážehový motor kugy ani s elektrickou přípomocí nemá takový zátah jako dvoulitrový turbodiesel jeho škodovky. Flotilový manažer společnosti Equa Bank je totiž zvyklý na koncernové automobily, přesto mu přechod na ford nečinil větší problémy. „Chvilku jsem si zvykat musel, ale zase tak velký rozdíl to není. Možnost volby různých jízdních režimů jsem moc nevyužíval, vyhovoval mi ten základní.“

Špičkově vybavený ford nabízel také bezpočet jízdních asistentů, které pomáhají řidičovi v mnoha jízdních situacích. „Často využívám především adaptivní tempomat, ale u kugy mi přišlo, že by reakce na překážku mohla být plynulejší. Jinak asistenty, jako třeba hlídání jízdy v pruhu, spíše vypínám,“ říká Pavel Hrnčíř.

„Mnoho asistentů je sice příjemných, ale vyhovuje těm řidičům, kteří se řízením nechtějí moc zabývat. Trochu mi vadil menší zavazadlový prostor a také možnost tahat brzděné přívěsy jen do hmotnosti 1500 kg. Jízdně je lepší focus než octavie i mondeo než superb a pro kugu to platí taky,“ říká a dodává, že automobil byl i pěkně vybavený, což však zároveň vyšroubovalo nahoru i cenu.

O flotile společnosti

Equa Bank je česká banka, která u nás pod tímto jménem působí od roku 2011. Její předchůdkyní byla IC Banka založená už v roce 1993. V současné době má Equa Bank po celé ČR 52 obchodních míst a 16 bankomatů, její služby využívá přes půl milionu klientů. Sídlo banky najdete v pražském Karlíně v Karolínské ulici. Firemní flotila čítá v současnosti mezi 60 a 70 automobily. Až na výjimky se jedná o škodovky a většina z nich spaluje naftu. Nejvíce je Octavií Combi, ale nechybějí ani superby, management pak nejčastěji využívá kodiaqy. Přestože by mohla svůj vozový park banka financovat sama, všechny automobily jsou financovány na operativní leasing od externí společnosti.

Kugu vyzkoušel David Volf z Blumenbecker Prag

Stejné auto putovalo i do rukou finančního ředitele firmy Blumenbecker Prag. Během týdne s ní najezdil přes 500 km. „Byla to moje první zkušenost s hybridním pohonným ústrojím. Kuga má velmi dobré jízdní vlastnosti, příjemně zrychluje. Jsem zvyklý na automatickou převodovku DSG ve spojení s turbodieselem a CVT ve fordu byla extrémně tichá, převod velmi plynulý,“ říká David Volf a dodává, že celý týden bedlivě sledoval spotřebu. „Když jsem moji jízdu celkově vyhodnotil, vyšlo mi, že jsem čistě elektricky najel asi 120 km, což je přibližně 25 procent z celkově ujetých kilometrů při průměrné spotřebě 6,5 litru na 100 km. Čekal jsem, že to bude trochu méně, ale spotřebu negativně ovlivňuje vyšší hmotnost i pohon všech kol. Podle mě je z pohledu uživatele hybridní verze přívětivější než plug-in hybrid, protože se v tomto případě nemusíte starat o externí dobíjení. Z pohledu ekologie samozřejmě dává větší smysl plug-in,“ říká David Volf.

Co se týče automobilu samotného, plusové body dává David Volf za skvělý podvozek a také za design. „Oproti koncernovým značkám mi připadá design fordů obecně mnohem odvážnější a moc se mi líbí. Také interiér je na úrovni jak z hlediska komfortu, tak ergonomie, i když na logiku ovládání jsem si musel chvíli zvykat a mnoho funkcí i učit. Občas mi přišlo, že tlačítka jsou trochu menší a méně přehledná. Nicméně konektivita, respektive připojení telefonu fungovalo perfektně, velmi jednoduchá je i volba jízdního režimu přes kruhový ovladač.“

I když se Davidu Volfovi hybridní kuga zamlouvala, zatím je ve firemní flotile hybrid nebo plug-in velký přepych. „Rozhoduji o tom za firmu jako ekonom a tady musím hodnotit podle parametrů výkon/cena. Takže ekologická myšlenka je skvělá, ale ekonomicky se tato auta zatím bez dotací nevyplatí.“

O flotile společnosti

Blumenbecker Prag je česká pobočka stejnojmenné německé společnosti, která se celosvětově zabývá průmyslovou automatizací a robotizací za účelem zefektivnění výroby. Zaměstnává po celém světě okolo dvou tisíc lidí, z toho okolo stovky jich pracuje v pražské pobočce v Malešicích. Více než polovina jejích klientů je z oboru automotive včetně mladoboleslavské Škody Auto, pro kterou Blumenbecker sestavuje například výrobní linky. Firemní flotila disponuje přibližně 60 osobními automobily, z toho 90 procent tvoří Škoda Octavia, zbytek pak Škoda Superb a Scala popřípadě Ford Transit. Devadesát procent vozového parku má pod kapotou turbodiesel, jen několik vozidel, které se pohybují převážně po městě a ročně ujedou do 25 tisíc km, pohání zážehový motor. Všechny automobily firma financuje na operativní leasing.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit