Dlouhodobá spotřeba elektřiny | 27,5 kWh/100 km |
Dlouhodobá spotřeba s nákladem 500 kg | 29,8 kWh/100 km |
Skutečný dojezd na elektřinu při teplotě +19 °C | 251 km |
Do kategorie velkoprostorových elektromobilů vnáší Citroën nečekanou flexibilitu. Jeho ë-SpaceTourer, stejně tak jako sourozenecký Peugeot e-Traveller a Opel Zafira-e, je dostupný ve všech třech úrovních výbavy a se třemi délkami karoserie, nicméně na českém trhu se nejkratší XS nenabízí.
Výkon elektromotoru je 100 kW a lze k němu zvolit ze dvou velikostí baterie – 50 kWh pro ty, kdo kladou důraz na cenu, nebo 75 kWh pro delší dojezd.
Pohonné ústrojí umožňuje vždy jet rychlostí až 130 km/h, výkon se ale liší podle jízdního režimu. Normal zpřístupní výkon motoru 80 kW a 210 Nm, zatímco Eco ho omezuje na 60 kW a 190 Nm a k tomu sníží výkon topení a klimatizace. Power nabízí plný výkon 100 kW a 260 Nm.
Citroën ë-SpaceTourer uveze až devět pasažérů a dle konkrétní verze má užitečné zatížení 676 až 981 kg. Mezi elektromobily příjemnou výhodou je možnost táhnout brzděný přívěs do hmotnosti 1000 kg, a to bez ohledu na konkrétní konfiguraci vozu.
Nejlevnější elektrické MPV
Pohonné ústrojí pochází z menších elektromobilů koncernu PSA, elektrická výstroj je prakticky shodná s o třídu menším e-berlingem nebo Peugeotem e-208 a Opelem Corsa-e. To automobilce umožňuje snížit náklady na vývoj a výrobu, výsledkem je příplatek 218 000 korun proti dieselovému automatu. Nevýhodou je relativně nižší výkon, zrychlení z 0 na 100 km/h je za průměrných 13 sekund a za průměrný lze označit i dojezd. Konkurentů je minimum, nicméně Mercedes eVito Tourer nabízí podstatně lepší parametry.
Výkon elektromotoru je o znatelných 50 kW vyšší (150 kW) a o znatelných 25 % je vyšší i kapacita akumulátorů. Na druhou stranu mercedes je o dalších 400 tisíc dražší. Citroën je tedy kompromisem, který za cenu konvenčního elektromobilu střední třídy nabízí skromnější parametry, než je v této kategorii prakticky dosažitelné. Má to svoji logiku a jako první krok v elektrifikaci této klíčové řady Citroënu jde o důležitý krok. Stejné parametry navíc nabízí i ryze užitkový ë-jumpy s tunovou nosností.
Dojezd 250 km, rychlé nabíjení a nízká ztráta hodnoty
Citroën ë-SpaceTourer má velkou šanci se do firemních autoparků postupně probojovávat. Oproti obdobně vybavené vznětové verzi je dražší jen o 218 000 korun, s výkonnějším akumulátorem má akceptovatelný dojezd 251 km, s nákladem 500 kg jsme pak naměřili 230 km, se slabším akumulátorem pak ale sotva 160 km. Mimořádně vysoké jsou zůstatkové hodnoty, kde trumfne i konkurenční Mercedes e-Vito.
Pro nabíjení nabízí ë-SpaceTourer tři možnosti, které jsou na českém trhu součástí standardní výbavy: dvoufázových 7,4 kW, třífázových 11 kW a stejnosměrných 100 kW, které přes konektor CCS nabijí baterii na 80 % za půl hodiny, resp. tři čtvrtě (větší kapacita baterie).
Technické údaje, náklady na opotřebení a hodnocení
ZÁKLADNÍ ÚDAJE TESTOVANÉ VERZE Citroën ë-SpaceTourer |
|
Motor, převodovka | Vpředu uložený elektromotor pohání přední kola, maximální výkon 100 kW při 3673–10000 1/min, točivý moment 260 Nm při 300–3673 1/min. Automatická jednostupňová převodovka. |
Rozměry | Vnější rozměry (délka/šířka/výška) 4956/1920/1890 mm, rozvor 3275 mm. Zavazdlový prostor 522/1407/2413 l. |
Hmotnosti | Provozní/užitečná hmotnost 2699/801 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu se neudává. |
Výkony | Nejvyšší rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,1 s. Spotřeba kombinovaná dle WLTP 24,4–27,3 kWh/100 km, emise CO2 0 g/km, kapacita akumulátoru 75 kWh. |
CENA bez DPH | od 1 230 000 Kč s výkonnějším akumulátorem 75 kWh. |
SPOTŘEBA V RÁMCI TESTU (l/100 km). Údaje v závorce platí pro jízdu s nákladem 500 kg. | ||
Město/mimo město | Při ustálené rychlosti 90/130 km/h | Kombinovaná |
23,3/21,6 (28,2/24,2) | 20,2/33,1 (20,4/33,3) | 27,5 (29,8) |
Zůstatkové hodnoty, náklady na servis a díly | |||
Počet ujetých km | Stáří | Zůstatková hodnota (Eurotax) | Náklady na servis a díly |
90 000 | 3 roky | 58,44 % | Údaje nejsou k dispozici |
150 000 | 3 roky | 51,73 % | Údaje nejsou k dispozici |
210 000 | 3 roky | 45,02 % | Údaje nejsou k dispozici |
CELKOVÉ HODNOCENÍ | |
KLADY | ZÁPORY |
Cena srovnatelná s osobním elektromobilem střední třídy | Průměrné zrychlení |
Bohatá základní výbava | Dojezd se zátěží 230 km, se slabším akumulátorem 160 km |
Nízké TCO, vysoká zůstatková hodnota | |
Nabíječka 100 kW ve standardní výbavě |
x
Aktuálně

Zkoumáme dynamické změny firemní mobility. Účastí v průzkumu získáte roční předplatné magazínu Business Car zdarma a možnost soutěžit o nového Forda na týden
