V rámci rubriky Manažer testuje si flotiloví manažeři tentokrát vyzkoušeli historicky nejdražší škodovku na trhu. Elegantní mladoboleslavské elektrické SUV hodnotil flotilový manažer Vladimír Kalivoda a Tomáš Janál.

Elektrický Enyaq RS iV 4×4 disponuje dvěma elektromotory. Ten hlavní o výkonu 150 kW pohání zadní kola, přední má výkon 80 kW. Systém pohonu tak disponuje celkovými 220 kW a mohutným točivým momentem 460 Nm. Energii Enyaq RS čerpá z baterie o kapacitě 82 kWh (využitelných je 77 kWh), nabíjecí výkon je 135 kW. Ceny začínají na částce 1 559 000 korun.

Enyaq Coupé hodnotil Vladimír Kalivoda

Elegantní mladoboleslavské elektrické SUV nejdříve hodnotil flotilový manažer Vladimír Kalivoda ze společnosti Union Grid.

Škoda Enyaq Coupé se od běžného enyaqu liší výrazně se svažující střešní linií. To samozřejmě zlepšuje aerodynamiku vozidla (hodnota cx dosahuje hodnoty 0,234). Rozvor a šířka zůstaly stejné, atraktivitu pak zvyšují
až 21palcová kola.

Vladimír Kalivoda ze společnosti Union Grid kladně hodnotil jízdní vlastnosti, design a vnitřní prostor. Vadí mu nutné sledování dojezdu a omezený dojezd.

Z hlediska designu se jedná o velice povedený model, který na první pohled upoutá sportovním designem s velice kvalitním zpracováním karoserie i interiéru,“ říká Vladimír Kalivoda a dodává, že automobil působí větším dojmem, než jaká je skutečnost. „To ovšem neznamená, že vnitřní prostor je malý, naopak z hlediska vnitřního prostoru patří k největším ve své třídě.

Interiér se funkčně příliš neliší od běžného enyaqu. „Z hlediska ovládacích prvků a jejich umístění nelze konstruktérům nic vytknout. Ovládání je přehledné, intuitivní a vše v dosahu řidiče. Multimediální systém vyžaduje trochu studování, především po stránce proklikání se až na požadované funkce, ale po chvíli vyzkoušení není problém zvládnout práci se systémem a zjistit veškeré informace potřebné pro provoz vozidla,“ říká Vladimír Kalivoda.

Dva elektromotory o největším celkovém výkonu 220 kW (jen při nabité baterii do 85 %, jinak je výkon 195 kW) zajišťují svižné svezení. Zrychlení z klidu na stovku zvládne Enyaq RS za 6,5 s, nejvyšší rychlost je 180 km/h. „Jízdní vlastnosti jsou s ohledem na vyšší hmotnost solidní a díky pohonu všech kol i velmi bezpečné. Enyaq dobře zvládá i ostřejší jízdu, v zatáčku přesně drží stopu i na horších cestách,“ říká Vladimír Kalivoda a vzápětí dodává, že s ohledem na elektrický pohon, omezený dojezd a časově náročnější doplnění energie je třeba cesty plánovat s rozmyslem.

Je nutné pro vyšší dojezd brát na zřetel více faktorů než u ostatních koncepcí. Je dobré řídit se jízdním profilem a časem, který na danou cestu máme, protože jak profil, tak vyšší rychlost významně snižují dojezd. Mně vozidlo při plném nabití ukazovalo dojezd 420 km, čehož ve standardních podmínkách nelze dosáhnout, ale je možné se téhle hodnotě přiblížit.

K tématu dojezdu pak ještě přidává jeden zajímavý poznatek: „Vyzkoušel jsem jízdu s adaptivním tempomatem, který se jednoduše ovládá i nastavuje. Jízda stabilní rychlostí však příliš nešetří baterii, a tak je dobré si rozmyslet, jestli preferovat komfortní jízdu na tempomat před delším dojezdem.

Designem, komfortem, výbavou i jízdními výkony a vlastnostmi se Škoda Enyaq Coupé RS Vladimíru Kalivodovi líbila. „Pro společnost, která využívá jízdy v určitém regionu, bych vozidlo určitě doporučil a myslím, že by se uvedený model uplatnil i v naší flotile, protože jízd v okolí hlavního města naši zaměstnanci absolvují poměrně dost.

O flotile společnosti

Společnost Union Grid se zabývá především výstavbou a projektováním distribučních trafostanic, kabelových vedení, rozvoden a venkovních vedení vysokého a velmi vysokého napětí (VN, VVN). Vzhledem k mnoha rozličným činnostem a oborům má firma poměrně rozmanitý vozový park, kde nechybí nákladní vozidla včetně speciálně upravených verzí, menší užitkové automobily, off-roady a samozřejmě také osobní automobily. Ve flotile je aktuálně 98 automobilů. Co se týká zastoupených značek, u nákladních vozidel převažuje tatra a iveco, u užitkových, terénních a osobních najdete toyoty, škodovky, suzuki, volkswageny a mercedesy s benzinovými, dieselovými a hybridními pohony. Všechna vozidla firma financuje z vlastních zdrojů.

Enyaq Coupé hodnotil také Tomáš Janál

Stejného enyaqa vyzkoušel také Tomáš Janál, vedoucí vozového parku společnosti XLCZ Nábytek.

Tomáš Janál chválil enyaq za design, pohon všech kol i vysokou užitnou hodnotu. Vadí mu nutnost plánovat delší jízdy a ztrácet čas dobíjením.

I jemu se červený enyaq zamlouval: „Mladoboleslavský elektromobil má velmi líbivý design, za kterým se každý otočí,“ říká Tomáš Janál, ale zároveň dodává, že místo pro cestující je sice vyhovující, ale zavazadlový prostor by mohl být o něco větší, respektive hlubší. My dodáváme, že zavazadelník Enyaqu Coupé nabídne v základu 570 litrů, což je jen o 15 litrů méně než u standardního enyaqu. Přístup do něj je pak díky zadnímu výklopnému víku velmi snadný a jeho uspořádání praktické. „Interiér je však celkově velmi povedený a uživatelsky příjemný, jen některé funkce v infotainmentu je třeba hledat delší dobu a také mě překvapila nemožnost přepnutí displeje před volantem. Naopak příjemný je head-up display a jeho zobrazení. Také mě překvapily až příliš aktivní jízdní asistenti. Dostalo mě velmi spolehlivé čtení dopravních značek, které automaticky upravuje rychlost adaptivního tempomatu a například v obci začne samo zpomalovat.“

Jízda tímto elektromobilem se vyznačuje hladkým komfortem. Po sešlápnutí plynového pedálu následuje plynulé zrychlování, které „neruší“ přeřazování převodovky, není třeba řešit otáčky a potřebný zátah je okamžitý bez zpoždění. Díky pohonu všech kol se pak můžete spolehnout na dokonalou trakci.

Nejvíce se však debata točí okolo dojezdu. „Samozřejmě záleží na stylu jízdy a člověk musí hodně plánovat. Dojezd 460 km se při svižnější jízdě rázem změní na 230 km,“ říká Tomáš Janál a dodává: „Mám to štěstí, že mám rychlonabíjecí stanici kousek od domu u obchodu, ale stejně je obtěžující, když po příjezdu domů, musíte ještě jednou vyjít a po hodině přeparkovat automobil k domu.“ Právě dojezd a nutnost zdlouhavého nabíjení je určitou překážkou pro pořízení elektrického crossoveru.

O flotile společnosti

Firma XLCZ Nábytek provozuje v České republice síť prodejen nábytku. Velmi pestrá flotila čítá celkem 560 vozidel, kde dominují značky Škoda, Hyundai, Opel, Kia a Volkswagen.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit