V rámci rubriky Manažer testuje si tentokrát dva flotiloví manažeři vyzkoušeli jeden dost neobvyklý elektromobil Ford Mustang.

První čistokrevný elektromobil značky Ford má karoserii SUV a nese ikonické jméno Mustang s dodatkovým označením Mach-E. Testované provedení s pohonem všech kol pohání dva elektromotory o celkovém výkonu 258 kW. Zvětšená kapacita akumulátoru 98,7 kWh (využitelná 91 kWh) umožňuje při spotřebě 18,7 kWh na 100 km ujet přes 500 km. Základní provedení elektrického mustangu přijde na půldruhého milionu korun, testovaná verze je o více než 300 tisíc korun dražší.

Hodnocení Rostislava Servátky

Mustang Mach-E vypadá báječně. Designu nemám celkově co vytknout, uvnitř je vzadu prostorný a vpředu překvapivě praktický a univerzální,“ říká Rostislav Servátka, který spravuje vozový park společnosti Tubes International.

Stejně tak mu celkem vyhovoval i multimediální systém s velkou středovou obrazovkou, i když nebylo to bez výhrad: „Ten displej je pro mě hodně veliký a trochu odváděl moji pozornost při řízení. Ale je možné, že při dlouhodobějším používání bych si na něj zvykl.“ A přípomínky měl i k ovládání vozidla, zvláště k nastavování režimů jízdy. Bohužel měnič jízdních režimů jsem stále srovnával s klasickým voličem automatické převodovky a při jeho používání jsem ho vždy musel zrakově zkontrolovat. I zde ale jde o zvyk.“

Rostislav Servátka však kladně hodnotí pohonné ústrojí a jízdní výkony, líbily se mu i jízdní vlastnosti, přehlednost karoserie stejně jako spotřeba elektřiny: Všechno bylo perfektní. I spotřeba se mi zdála nízká, přestože jsem stále používal klimatizaci. Dojezd necelých 500 km je už solidní. Jen doufám, že stejný komfort jízdy včetně garantovaného dojezdu by se dal udržet podobně i v zimě. Adaptivní tempomat je pro mě velmi praktický pomocník, hlídání jízdy v pruzích jsem si také vyzkoušel. Na dálnici funguje výborně, na okreskách jsme se někdy přetlačovali.“

Mustang by v naší flotile mohl využívat vyšší management firmy. Náš generální ředitel je v Polsku a často cestuje po pobočkách, kterých je přes dvacet. Musely by se ale detailně projít možnosti nabíjení. V budoucnu nás ale stejně elektromobilita nemine. Jen se děsím front u dobíjecích stanic. Teď je to samozřejmě lepší, elektromobilů jezdí stále málo a když jsem někde dobíjel, nemusel jsem čekat.“

O flotile společnosti Tubes International

Společnost Tubes International se zabývá prodejem a servisem hadic, šroubení a armatur a jejich kompletací pro použití v různých odvětvích průmyslu.

Vozový park využívají především obchodní zástupci, kteří mají k dispozici 20 automobilů na CNG. K jejich financování firma využívá jak operativní leasing, tak úvěry i přímé platby. „S nynější situaci ohledně cen zemního plynu však nejsme úplně spokojeni a uvažujeme o nějaké změně,“ říká Rostislav Servátka a dodává, že se aktuálně chystá rekonstrukce centrály v Ostravě, při které se počítá jak s instalací fotovoltaických panelů, tak s nabíjecími místy pro elektromobily. „Při pořizování elektromobilů bychom zřejmě zvolili operativní leasing.“

Hodnocení Václava Fröhlicha

„Elektrický mustang vypadá skvěle. Má pěkné zaoblené tvary působící robustně a majestátně. Má zajímavě vyřešené otvírání dveří,“ říká Václav Fröhlich, která má na starosti správu vozového parku společnosti NTT Czech Republic.

Na fotografiích se mi středový displej zdál obrovský, ale ve skutečnosti je velký tak akorát. Ukazuje vše, co je potřeba mít při jízdě k dispozici. Jediná věc, která mi z pozice řidiče nesedí, je lem v horní části středového tunelu, který mě tlačil do nohy. Jinak za mě celkově vyvedený design. Vozidlo jsem testoval s rodinou a místa na nohy i kolem sebe jsme měli všichni dostatek. Není divu, že je interiér prostorný, když má mustang téměř třímetrový rozvor a celkovou délku přesahující 4,7 metru. Zavazadlový prostor, který se hodí především pro kabely, má Mustang Mach-E vzadu i vpředu.“

Interiér působí prémiovým dojmem, což však u vozidla za více než 1,8 milionu korun očekáváte. Ovládání naopak působí minimalisticky a po vzoru tesly je středobodem palubní desky na výšku postavený obrovský dotykový displej. Pavel Fröhlich byl z něj nadšený: „Naprosto. Vše je přehledně umístěné na velkém středovém displeji, jehož ovládání je intuitivní. Celkově mě jízda v elektrickém mustangu velice bavila, myslím si, že právě k tomu bylo toto vozidlo stvořeno. Při sešlápnutí pedálu plynu máte pocit, že sedíte v letadle, které právě vzlétá, a k tomu vám hraje skvělá muzika,“ rozplývá se Pavel Fröhlich a pokračuje ve výčtu superlativů: „Dále musím ocenit tichý provoz, bezpečné a rychlé předjíždění a jízdní vlastnosti. Po celou dobu seděl na silnici jako přikovaný. Nenašel jsem sebemenší detail, který by mi vadil. Co se týká spotřeby elektřiny, dokázal jsem se pohybovat okolo 18 kWh na 100 km, čemuž odpovídá dojezd kolem 500 km. Při svižnějším tempu ale spotřeba stoupá k 22 kWh, na dálnici je pak nutné počítat s 35 kWh. Pokud bych si měl vybrat, volil bych variantu s delším dojezdem, ale to zejména proto, že bydlím za Prahou a rád se projedu,“ dodává Pavel Fröhlich.

„No, vzhledem k naší firemní politice by si jej mohl dovolit pouze generální manažer, ale umím si představit, že by zaujal i někoho z top managementu,“ reaguje Pavel Fröhlich na otázku, zda by se elektrický mustang uplatnil ve firemní flotile společnosti NTT, a dodává:

„My se elektromobilitou zabýváme zatím z pohledu pozorovatele a snažíme se pomalu na tento typ pohonu vozidel připravit.“

O flotile společnosti NTT

Společnost NTT je velká mezinárodní IT firma s mateřskou společností v Japonsku, která se zabývá servisem výpočetní techniky a dalšími službami již od roku 1999. Její vozový park v ČR čítá okolo 120 vozidel, se kterými jezdí zejména zaměstnanci z obchodu a servisu. Převažuje značka Škoda. Součástí flotily je také toyota s hybridním pohonem a několik MPV Volkswagen Touran. Podle firemní politiky se přidělují vozidla se zážehovými motory řidičům, kteří najedou do 30 000 kilometru za rok, ostatní mají nárok na vznětový motor. Služební vozidlo je pro zaměstnance společnosti NTT ve velké míře také benefitem, neboť jej může užívat nejen on, ale i jeho blízká rodina.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit