Společnost AUDI AG s rozšiřováním své produktové řady od roku 2024 nově strukturuje označování svých modelů. Číslicemi jsou přitom odlišeny elektricky poháněné modely od modelů se spalovacím motorem – sudé číslice jsou přiřazeny elektromobilům, liché vozidlům se spalovacím motorem. Dlouholetý bestseller Audi A4 ponese s debutem nejnovější generace označení Audi A5 a bude vyráběn v Neckarsulmu. Nový model bude nabízen ve čtyřech nových variantách: A5, S5, A5 Avant a S5 Avant. Tyto verze budou uvedeny na trh jako první modely na platformě PPC pro prémiové automobily se spalovacím motorem.

Přídi dominuje maska chladiče Singleframe s trojrozměrnou voštinovou strukturou a širokými a výrazně nižšími proporcemi. Výrazně rozšířené blatníky v ramenních oblastech nad předními a zadními koly připomínají první model Audi quattro a patří mezi klíčové prvky DNA designu značky Audi.

Přesvědčivou symbiózou designu a funkčnosti je zadní výklopné víko, které se otevírá spolu se zadním oknem a svou velikostí významně usnadňuje přístup k zavazadlovému prostoru.
Brilantní výhled na silnici
Modelová řada Audi A5 nabízí vpředu digitální denní světla s technikou LED a vzadu je na přání k dispozici druhá generace digitálních zadních svítilen OLED. Každý digitální panel OLED je osazen 60 segmenty. Záď modelu A5 tak udělala další krok na cestě k displeji. Tento vývoj umožňuje realizovat komunikaci Car-to-X a zvyšuje bezpečnost silničního provozu, například komunikačním světlem, které je v modelu A5 nové.

Dynamické světelné inscenace při odemykání a zamykání vozidla zrcadlí estetiku pohybu jako součást DNA značky Audi v oblasti osvětlení. Světlomety a zadní svítilny mají trojrozměrný design a nabízejí volitelné digitální charakteristické designy.
Evoluce digitalizace pokračuje
Nový koncept ovládání v modelové řadě Audi A5 zlepšuje interakci s vozidlem díky elektronické architektuře E3. Nové Audi A5 se hladce začlení do digitálního ekosystému uživatele a díky konektivitě nabízí individualizované zážitky. Štíhlý panoramatický displej Audi MMI vyčnívá z přístrojové desky do prostoru, má zakřivený design, využívá technologii OLED a je tvořen digitálním panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 11,9 palce a 14,5“ dotykovým displejem MMI touch display.

Audi rozšiřuje „digitální pódium“ na přání dodávaným 10,9“ displejem MMI pro spolujezdce vpředu, který je dokonale začleněn do designu přístrojové desky. Nové Audi A5 má v porovnání s předchůdcem zdokonalený, konfigurovatelný head-up displej. Řidič tak poprvé může ovládat funkce vozidla a informačního a zábavního systému prostřednictvím head-up displeje.
Nová řada mild-hybridního pohonu
Nový systém MHEV plus na základě 48V elektrické sítě podporuje spalovací motor a současně zlepšuje jízdní výkony. Nový generátor PTG (Powertrain Generator) s funkcí pohonu umožňuje zapojovat elektrický systém do procesu pohonu, čímž přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Systém MHEV plus přináší modelové řadě Audi A5 v porovnání se systémem MHEV výrazné výhody z hlediska emisí CO2 a spotřeby paliva. V případě motoru 2.0 TDI 150 kW došlo ke snížení až o 10 g/km, resp. 0,38 l/100 km, a u motoru V6 3.0 TFSI 270 kW až o 17 g/km, resp. 0,74 l/100 km (v normovaném jízdním cyklu WLTP)1.
PTG má navíc funkci krátkodobé podpory spalovacího motoru elektrickým dodatečným výkonem až 18 kW (24 k). Při zpomalování ukládá PTG rekuperovanou energii – výkonem až 25 kW – zpátky do sady akumulátorů. V omezeném rozsahu je tak možné manévrování a parkování výhradně s elektrickým pohonem. Díky možnosti používat čistě elektrický kompresor klimatizace může být klimatizace zapnutá i při stání na semaforech s vypnutým spalovacím motorem.

Integrovaný systém řízení brzdové soustavy (iBRS) hladce kombinuje zpomalování rekuperací a třecími brzdami. To znamená, že vůz nejprve brzdí výhradně prostřednictvím rekuperace. Až při větším sešlápnutí brzdového pedálu přicházejí ke slovu mechanické třecí brzdy.
Potěšení hned od začátku
Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 110 kW (150 k). Tento agregát bude alternativně k dispozici také s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k).

Přeplňovaný čtyřválec je k dispozici s dvouspojkovou převodovkou. Varianta o výkonu 110 kW je nabízena výhradně s pohonem předních kol, zatímco u verze o výkonu 150 kW mají zákazníci na výběr pohon předních kol nebo pohon všech kol quattro ultra.
Vznětový motor 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 150 kW stanovuje svou technologií MHEV plus v modelu A5 nová měřítka. Tento motor poskytuje nejvyšší točivý moment 400 N.m mezi 1750 a 3250 min-1. Jednotka 2.0 TDI je k dispozici ve spojení s dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol nebo s pohonem všech kol quattro ultra.
Dynamická řada S5
Základem pohonu sportovních modelů S5 je motor V6 3,0 litru TFSI s nejvyšším výkonem 270 kW (367 k) a optimalizovaným spalovacím procesem. Modernizovaná dvouspojková převodovka S tronic v modelu Audi S5 je koncipována pro přenos vyšších točivých momentů a přispívá k nižšímu zatížení přední nápravy a vyšší agilitě vozu. V porovnání s předchozím modelem S4 Limuzína TDI snižuje S5 TFSI emise CO2 až o 14 g/km.

Sériově dodávaný sportovní diferenciál quattro s rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola v kombinaci s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou pohonu všech kol je nastaven pro nejvyšší úroveň příčné dynamiky.
Na přání dodávaný podvozek s adaptivními tlumiči navíc umožňuje měnit celkové nastavení mezi komfortem a sportovností v mimořádně širokém rozsahu. Nový model je nabízen výhradně s progresivním řízením, které je výrazně preciznější.
Příjezd na trh a ceny
S novou modelovou řadou Audi A5 začíná Audi psát novou kapitolu své úspěšné historie v segmentu střední třídy. Modely Audi A5 a Audi S5 budou uvedeny na trh v České republice a mnoha dalších evropských zemích v listopadu.

Zákazníci v České republice mohou začít modelovou řadu Audi A5 objednávat v průběhu léta 2024, kdy budou oznámeny také ceny a výbavy pro český trh.




























