Řada věcí už nebude jako dřív. Konec koronavirové pandemie je zatím v nedohlednu, a tak zkouška odolnosti trhu dál pokračuje. Vozové parky nyní zeštíhlují a mění svou skladbu. Přesto se i nadále počítá s rostoucí poptávkou po operativním leasingu. Firmy víc než kdy jindy potřebují volné peníze investovat do svého oboru podnikání, nikoli do nákupu služebních automobilů.

Martin Bulíř, jednatel společnosti Business Lease
Poskytovatelé operativního leasingu se museli vypořádat s celou řadou překážek, které koronavirová pandemie přinesla. Společnost Business Lease, která mimochodem na českém trhu slaví čtvrt století, přišla s novými produkty a rozšířila nabídku služeb. Při komunikaci se zákazníky společnosti pomohly i nové nástroje. „Jmenoval bych především naši Linku služeb. Jde o unikátní, jednotný způsob telefonického objednávání vozidel do servisu. Díky tomu dochází k výraznému zkrácení čekací doby. Navíc auto lze po domluvě zákazníkovi odvézt i převézt, případně nabídnout náhradní vozidlo. Na významu také nabyla naše konzultační a poradenská činnost, kterou považujeme za velmi důležitý prvek naší komunikace s klienty,“ vysvětluje Martin Bulíř, jednatel společnosti Business Lease.
Loňský rok byl extrémně náročný. Jaro přineslo tvrdý lockdown, následovala celá řada restrikcí. Jak byste rok 2020 hodnotil?
Uplynulý rok nás toho mnoho nového naučil. Víceméně ze dne na den jsme museli začít fungovat plně on-line. Jsem hrdý na náš tým, kdy jsme byli schopni poskytovat veškeré služby v nezměněné kvalitě, což se i odrazilo v hodnocení spokojenosti klientů, které každoročně provádíme. Náš obchodní tým se musel naučit poskytovat své konzultační služby on-line, což bylo pro některé zprvu nepředstavitelné, a na konci roku to všichni brali za samozřejmé. Během roku se zpožďovaly dodávky nových vozidel a museli jsme našim klientům zajistit mobilitu i jinými způsoby. Zároveň to byl rok, kdy někteří naši klienti začali o mobilitě uvažovat jinak a začali preferovat více flexibilní řešení, což se konkrétně u nás projevilo výrazným nárůstem zájmu o vozidla z naší půjčovny. Jiní zákazníci odložili rozhodování o mobilitě na letošní rok a loni svůj leasing vozidel prodloužili.
Získali jste nějaké významné nové zákazníky?
Ano. Z nových klientů bych mohl jmenovat například společnosti O2, OBI či Rossmann, z obhájených pak třeba Net4Gas.
Loňský rok tedy lze z vašeho úhlu pohledu považovat za úspěšný. Čím si to vysvětlujete?
Myslím si, že je to celá řada důležitých drobností. Asi nejdůležitější je přístup k novým i stávajícím klientům, nabídka služeb, komunikace. Klienti nás také chválí za kvalitu našich služeb po celou dobu pandemie.
Velmi nás těší hodnocení spokojenosti klientů – Net promoter score. Za loňský rok jsme dosáhli celkového skóre 81 bodů, což je o 11 % více než v roce 2019. Z výsledků dále vyplývá, že 87 % klientů by doporučilo naše služby dalším společnostem. V porovnání s konkurencí nás klienti hodnotí lépe v rychlosti odezvy, přívětivosti zaměstnanců, péči o klienta a v proaktivním přístupu.
Nejhorší byla situace na jaře, kdy došlo k tvrdému lockdownu. Jak jste situaci tehdy řešili?
Stoprocentní zastupitelnost jsme vyřešili rozdělením na dva plnohodnotné a vzájemně zastupitelné týmy. Ověřili jsme si, že umíme zajistit všechny služby bez dopadu na úroveň jejich kvality i ve ztížených podmínkách při práci on-line a na home office. Již vyzkoušený systém tak můžeme při podobné situaci využít i v budoucnu.
Rád bych ještě zmínil obětavý přístup všech našich servisních partnerů a externích poskytovatelů služeb. Jejich nasazení a spolupráce je v době pandemie příkladná a rád bych jim touto cestou poděkoval.
Jak klienti reagovali na pandemický stav? Docházelo k masivnímu prodlužování smluv na stávající vozy?
Požadavky na prodloužení smluv nám v první polovině roku vzrostly přibližně o 200 % ve srovnání s rokem 2019. Tehdy vládla velká nejistota, a tak klienti odkládali řadu rozhodnutí včetně obnovy vozových parků. Od poloviny roku se situace začala postupně uklidňovat a vše se začalo vracet k normálu.
Zaznamenáváte zvýšený zájem o poradenskou činnost především v oblasti úsporných opatření, ale i elektromobility a změny skladby vozového parku?
Zde záleží na individuálních potřebách dané společnosti. Myslím si, že je na závěry ještě příliš brzy. U řady firemních flotil jistě dojde s ohledem na zajištění finanční stability k pořizování aut s nižší výbavou, motorizací nebo nižších modelových řad, případně alternativních značek. Například v souvislosti s příchodem nové verze modelu Škoda Octavia někteří klienti více řeší náklady z pohledu TCO a začali přemýšlet o alternativách. V rámci poradenské činnosti jsme pomáhali se srovnáním vozů dle zadaných kritérií.
S financováním elektromobilů máme dlouholeté zkušenosti, takže i v této oblasti dokážeme nabídnout atraktivní podmínky. Než o elektromobily je ale větší zájem o hybridní pohony.
Na jaře došlo k výraznému navýšení poptávky o auta z vaší autopůjčovny Business Rent. Trvá zvýšený zájem i nadále, nebo se jednalo jen o dočasný stav?
V naší autopůjčovně máme přes 300 vozidel, přičemž míra jejich obsazenosti byla loni 93 % a průměrná délka zápůjčky 45 dnů. Je tak patrné, že máme správně nastaveny smluvní podmínky i ceny. Dlouhodobější výpůjčky jsou finančně výrazně zvýhodněné a na všechny automobily jsou poskytovány služby srovnatelné s operativním leasingem.
Rád bych ještě připomněl, že odborná porota v rámci vaší ankety Fleet Derby – Flotila roku dala autopůjčovně Business Rent nejvíce bodů, stejně tak v kategorii Flotilová služba roku 2020. Toto vítězství nás velmi těší! A s úspěchy rozhodně na vavřínech neusínáme. Připravujeme další rozšíření a modernizaci vozového parku půjčovny. Změny zároveň pomohou reagovat i na současnou potřebu flexibilního pronájmu i na dobu kolem jednoho roku.
Časy štědrých benefitů končí. Pandemie zvýšila poptávku především po službách, které pomáhají snížit náklady na provoz služebních automobilů. Co nového můžete v tomto směru nabídnout?
Mezi zajímavé novinky reagující na současné potřeby firem patří nový produkt operativního leasingu Direct, který funguje na principu uzavřené kalkulace a počítá s garantovanou zůstatkovou hodnotou vozu. Je vhodný především pro ty, kteří si chtějí pořídit vozidla bez nutnosti investovat vlastní zdroje a zároveň by rádi výrazně snížili své pravidelné měsíční náklady na firemní vozidla. Díky této službě klient hradí některé služby až v okamžiku jejich využití. Není tedy nutné si je předplácet. Produkt si tedy může složit ze služeb, které skutečně potřebuje a využije.
Zajímavá je také služba s názvem Havarijní program. Jde o alternativu k tržnímu havarijnímu pojištění, která slouží ke krytí rizik souvisejících s poškozením vozidla. Díky smluvní servisní síti a řízení likvidace škod ze strany Business Lease lze získat transparentní a předvídatelný vývoj nákladů a možnost dosažení úspor. Škodní zatížení lze snížit také změnou chování řidičů a osvojením si zásad defenzivní jízdy. Kurz defenzivní jízdy je součástí Havarijního programu.




























