Divizi užitkových automobilů Volkswagen se navzdory pandemii daří. Zájem o crafter ani o nové verze Transporteru neklesá. Přelom roku byl navíc ve znamení příchodu nové generace Caddy. O rozehrané modelové obnově i aktuálních tématech jsme si povídali s Jakubem Šebestou, ředitelem divize Volkswagen Užitkové vozy.

Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy
Řada importérů užitkových automobilů hodnotí loňský rok relativně dobře. Některé značky dokonce hlásí meziroční nárůst prodejů především díky zvýšené poptávce doručovacích společností. Platí to i u vaší značky?
Nárůst prodejů v určitých segmentech mohu potvrdit. Vedle tzv. „food delivery“, kde jsme loni prodali rekordní množství vozů, jsme zaznamenali až neskutečný nárůst zájmu o naše kempovací californie. U Grand Californie na bázi craftera to bylo meziročně 63 %, u T6.1 dokonce 328 %. Zde určitě pomohla naše loňská kampaň oslavující sedmdesátileté narozeniny transporteru. Nakonec vezmeme-li v potaz dopady pandemie v komplexním slova smyslu, pokles trhu lehkých užitkových vozů není ve srovnání s jinými odvětvími zas tak enormní.
Změnilo se nějak výrazněji chování zákazníků? Mají jiné požadavky a nároky?
Neřekl bych. V privátním sektoru je nákup vozu téměř vždy velkou událostí z hlediska výše investice. Také firmy si vždy budou hlídat poměr nákladů a hodnoty, kterou nakupují. Naše vozy patří na špičku v jednotlivých segmentech a jako takové jsou velmi žádané. Koupě volkswagenu není jen o image, ale s ohledem na větší bezpečnost, technickou vyspělost a spolehlivost i o dobré investici. Zákazníci jsou s našimi vozy spokojení, nechávají si je dlouho a trvale tak trochu bojujeme s nedostatkem ojetin naší značky. To vše přispívá k vysoké zůstatkové hodnotě našich vozů.
V jakém rozpětí se pohybují dodací lhůty nových automobilů? Daří se dodací lhůty krátit? Jak se u jednotlivých modelů liší?
Většina našich zákazníků využívá široké možnosti individualizace, které nabízíme, a dává tak přednost objednávce přímo ve výrobě před nákupem skladového vozu. Standardní dodací lhůty jsou 6–10 týdnů. Aktuálně se ale může stát, že některé modely v závislosti na výbavě mohou být zpožděny až o několik měsíců. Musíme si uvědomit, že také ve výrobě musí být splněny přísnější hygienické normy. Výroba tak nejede na plný výkon. Též celá řada subdodavatelů se potýká s nebývalými problémy.
Koncern se potýká s nedostatkem čipů do řídicích jednotek především osobních automobilů. Je ovlivněna i výroba užitkových automobilů?
Ano, přesně tak, tento problém postihuje všechny světové výrobce.
Začátkem roku jste začali prodávat novou generaci modelu Caddy. Auto jsme v rámci testu vyzkoušeli a příjemně překvapilo. Oproti starší generaci ale bylo o dost dražší. Nyní nabízíte akční ceník. Jak dlouho bude platit?
Děkujeme, stejně tak my jsme s novou generací velmi spokojeni. Po 17 letech se jedná o zcela novou konstrukci, která přidává k praktičnosti kromě designu také o dost více komfortu a může tak být skvělou alternativou k rodinnému kombi. Cílem je, aby akční ceník, který caddy zlevňuje o více než sto tisíc korun, platil po celý rok. Reakce odborné veřejnosti i zákazníků jak k produktu, tak k zacenění jsou mimořádně pozitivní. Vždyť cena se oproti předchozí generaci nenavýšila a za stejné peníze tedy dostanete ještě lepší, modernější auto.
Pro nový caddy nabízíte výhodné značkové financování formou úvěru nebo operativního leasingu. Jaká je úroková sazba úvěru a od jaké částky se pohybují ceny u operativního leasingu?
Úroková sazba u úvěru startuje na 0 %. Záleží na výši akontace, nebo naopak můžete mít nulovou akontaci a úrok pod 4 % – záleží na vašich preferencích. U operativního leasingu se pohybujeme na splátce mezi pěti až šesti tisíci korun bez DPH u dvouleté smlouvy s nájezdem 30 000 kilometrů. Nabídky se mohou lišit podle zvolené konfigurace i podle dealera. Pro konkrétní nabídku určitě doporučuji konzultaci s autorizovaným prodejcem.
Jak budou do prodeje nabíhat různé deriváty modelu Caddy? Kdy se v prodeji objeví verze na CNG? A objeví se plynový pohon také v dalších modelech?
Náběh výroby caddy zatím běží naprosto bez jakýchkoli problémů. Zanedlouho se můžeme těšit na pohon všech kol nebo kempingový model Caddy California. CNG bude k dispozici do roka, ale zatím bohužel pouze pro model Caddy. Následně se představí také hybridní pohony známé z osobních vozů.
S elektromobilem se tedy u caddy nepočítá?
Nepočítá. Tuto roli zastane I.D. Buzz s krásným retro Bulli designem. K dispozici bude jak užitková, tak MPV verze. Na tento nový model se můžete těšit už během příštího roku.
Jak se daří elektrickému crafteru a kdy dorazí verze s vyšším dojezdem?
E-crafter úspěšně funguje jako kurýrní vůz v Praze a v Brně. Letos plánujeme prodat dalších 30 kusů navzdory absenci státní podpory pro rozvoj elektromobility. Verze s delším dojezdem se zatím neplánuje. Pro určitý způsob provozu je aktuální dojezd plně dostatečný.
Na všechny vaše modely nabízíte standardní záruku výrobce 2 + 2 roky nebo 200 000 km. Na jak dlouhé období lze záruku rozšířit a kolik stojí?
Nabízíme prodloužení na pátý rok. Zákazníkům doporučuji v případě zájmu poptat prodlouženou záruku v rámci vyjednávání s dealerem. Záleží samozřejmě na modelu, nicméně chystáme různé akční nabídky za zvýhodněnou cenu. Stejně tak nabízíme i zvýhodněné pětileté servisní balíčky.