Automobilový průmysl nejvíce trápí pandemie. O změnách způsobených covidem, o aktuálních problémech, ale i novinkách jsme si povídali s Ondřejem Pospíšilem, obchodním ředitelem značky Hyundai.

Ondřej Pospíšil, obchodní ředitel značky Hyundai
Loni jste dosáhli téměř 8% tržního podílu. Jak moc covidová doba ovlivnila vaše prodeje a jak významně pomohl on-line prodej? Jak se v letošním roce vyvíjí počet objednávek?
Stejně jako pro ostatní byla i pro nás nastalá situace zcela nová a bezprecedentní. Okamžitě jsme se pokusili přesunout kontakt se zákazníky – a částečně i prodej – do on-line světa a myslím, že se nám to velmi dobře povedlo. Aktuální obecný trend postupného přechodu k on-line nákupu nám v tom pomohl. Velmi se nám také osvědčilo motivovat zákazníky k předobjednávce nových vozů, což k navýšení prodejů také velmi přispělo. Letos jsou naše objednávky dokonce nad plánem, což je velmi pozitivní zprávou.
Jak pandemie ovlivnila prodeje firemním zákazníkům? Poptávka klesala více u menších, nebo u větších firem?
Jsme strategicky zaměřeni spíše na menší fleetové zákazníky, což je oblast, kde nám během koronavirové krize podíl dokonce narostl. To je trend, který lze během tohoto období pozorovat obecně u všech fleetových prodejů. Naší výhodou byl také menší podíl vozidel financovaných operativním leasingem, u kterých se řada klientů rozhodla prodloužit své smlouvy a nový vůz nepořizovat.
Flotily bude řada firem výrazně zeštíhlovat. Bude podle vás postupně zanikat tento tradiční pracovní benefit?
I my tento trend vnímáme, v rámci firem se rovněž navyšuje i podíl sdílených vozů. Nás však tato skutečnost nijak dramaticky neovlivňuje. Naopak, naše podmínky s fleetovými zákazníky nejsou podmíněny vysokými objemy a jsme tak schopni i v případě jejich snížení nabídnout vysoce atraktivní podmínky pro pořízení a nízké náklady na užívání.

Změnila současná pandemie požadavky či nároky zákazníků?
Pozorujeme, že zákazníci častěji volí více vybavená vozidla. S očekávaným nižším nájezdem také méně volí vznětové motorizace a v souladu s obecným trendem také častěji sahají po elektrifikovaných či hybridních variantách.
Kvůli pandemii se prodloužily dodací doby nových automobilů. Jak moc byla zasažena vaše značka?
V tomto ohledu bylo klíčové, že standardně držíme široké skladové zásoby, kterými jsme poptávku zákazníků dokázali relativně rychle vyrovnávat i v době, kdy byly naše výrobní závody uzavřeny. Dodací lhůty se tak prodloužily jen minimálně.
Automobilový průmysl trápí nedostatek čipů do řídicích jednotek. Jak to ovlivňuje výrobu vašich modelů?
Našim výrobním závodům se podařilo díly včas předzásobit, proto nedostatek čipů výrobu prozatím výrazně neovlivnil. Prodlevy v dodacích lhůtách jsou v tuto chvíli minimální.
Jak hodnotíte zájem o vaše elektromobily a plug-in hybridní modely?
Zájem ze strany zákazníků o elektromobily evidujeme. Bohužel bez státní podpory nejsou takové vozy pro širokou veřejnost vzhledem k pořizovací ceně patřičně atraktivní. I přesto se nám daří plnit naše prodejní cíle, navíc v letošním roce na český trh uvedeme nový Ioniq 5, který bude v mnoha ohledech zásadní a v mediích i u zákazníků už vzbudil velký zájem. Mezi plug-in hybridy pozornost přitahují především naše novinky Tucson PHEV a Santa Fe PHEV.

Elektromobilita mění firemní fleetovou politiku. Jak moc to podle vás ovlivní prodeje ostatních, především konvenčních modelů ve střednědobém horizontu?
U prodejů elektromobilů očekáváme spíše mírný než jakkoliv dramatický nárůst. V případě, že by však přišla možnost získání dotací na jejich pořízení, může se podíl takových vozů navyšovat podstatně rychleji, než je tomu dnes.
Pociťujete v rámci firemních flotil odklon od vznětových motorů?
Určitě ano, vždyť u segmentů A, B a C již tento pohon u většiny výrobců téměř nenajdete. Je to prostý důsledek nižšího zájmu zákazníků a ekologických norem, které finančně značně zatěžují i vývoj a výrobu, kvůli čemuž tyto vozy přestávají být pro zákazníky dostatečně finančně zajímavé.
Sdílení aut služebních vozidel je v řadě zemí Evropské unie poměrně rozšířené. Je náš trh v tomto stále konzervativní?
Tento trend pozorujeme i na českém trhu, byť v omezené míře. Osobně se ale domnívám, že v tomto ohledu můžeme určitý nárůst zájmu očekávat.
Máte 46 dealerů značky. Hodláte tento počet dál rozšiřovat i o specializovaná fleetová centra?
Fleetová centra musí splňovat řadu přísných kritérií a v tuto chvíli výrazné navýšení jejich počtu neplánujeme. Naším cílem v oblasti rozvoje dealerské sítě je v tomto ohledu především specializace sítě tak, aby fleetovým zákazníkům dokázala efektivně poskytnout veškeré služby a produkty, které pro firemní zákazníky připravujeme.
Tucson a samozřejmě i30 jsou z hlediska prodejů vaše nejdůležitější flotilové modely. Jak se jim daří pronikat do firemních flotil.
V rámci prodejů modelu i30 tvoří fleetoví zákazníci přes 50 % klientely. Další navyšování v plánu ale není, máme ambice být stále atraktivní značkou především pro privátní zákazníky a toto postavení nadále posilovat. Svou cestu do firemních flotil – zejména jako manažerský vůz pro střední management – si však rychle našel i nový tucson, přestože i ten je modelem určeným spíše pro retailového zákazníka. Nyní ho nabízíme nově také ve variantě plug-in. A pevně věříme ve velký zájem už proto, že jeho ceny začínají na velmi atraktivních 899 990 Kč včetně DPH. Tucson PHEV tak završil naší nabídku tohoto populárního SUV, které je nyní k dispozici jak s klasickými spalovacími motory, tak jako mild hybrid, full hybrid a konečně jako plug-in hybrid.

Sportovní řadu N rozšiřujete o nové modely. Ve třídě SUV jste dokonce jedni z mála. Jaká je reakce zákazníků a počítáte také s navýšením firemních prodejů v tomto segmentu?
Modely divize N jsou důležitou součástí DNA naší značky a jsme rádi, že zájemcům o sportovní zážitky můžeme vedle populární i30 N nabídnout i modely i20 N a Kona N. Pevně věřím, že tyto novinky dokážou na úspěch jejich nošovického sourozence navázat. Zde se však jedná primárně o soukromé zákazníky, ve firemních flotilách jsou tyto modely jen velmi okrajovou záležitostí.
Ioniq 5 je po konstrukční stránce velice zajímavý elektromobil. Ultrarychlé nabíjení s výkonem přes 200 kW opravdu nenabízí každý. Jak úspěšný bude podle vás na našem trhu?
Uvedení modelu Ioniq 5 je pro nás v tomto roce klíčovou událostí, plně totiž demonstruje, jak velký technologický skok naše značka v posledních letech udělala. O Ioniq 5 už dnes evidujeme velký zájem a jsem přesvědčený, že všechny vozy dodané v rámci letošních kvót vyprodáme dříve, než vůbec fyzicky přijedou.
U elektrifikovaných modelů nabízíte na akumulátor záruku osm let nebo 160 000 km. Jaké jsou limity, tedy především pokles kapacity pro uznání záruky?
K výměně v rámci záruky lze přistoupit, pokud stav baterie klesne pod 70 %.




























