Technologie

Citroën C5 X plug-in hybrid odhaluje tajemství jízdy na létajícím koberci

>Redakce Redakce
28 července, 2022

Plug-in hybridní verze C5 X nabízí ve světové premiéře aktivní odpružení Citroën Advanced Comfort, které kombinuje tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy s aktivním řízením odpružení. Vůz přizpůsobuje odpružení každého kola, které je tak v závislosti na stavu vozovky měkčí, nebo tužší.

Díky senzorům, které během několika milisekund vyhodnotí vozovku a její nerovnosti, se informace přenášejí do počítače, který v každém okamžiku určí správné nastavení pro zajištění maximálního komfortu všem cestujícím.

Kromě snímačů systému dynamické kontroly stability ESP má řízené odpružení k dispozici čtyři snímače svislé polohy a tři snímače otáček kol, které analyzují pohyby karoserie a rytmus jízdy: Všechny tyto informace umožňují počítači průběžně upravovat odpružení.

Systém řízení odpružení tak posiluje účinnost progresivních hydraulických dorazů® tím, že během jízdy ještě více uvolňuje odpružení, aby vůz mohl na rovině doslova letět nad silnicí, a zároveň zaručuje účinnou stabilitu karoserie při velkém namáhání a posiluje tak pocit bezpečí na palubě.

C5 X Plug-in Hybrid nabízí čtyři režimy jízdy, které lze nastavit pomocí voliče jízdních režimů na středové konzole, a to podle typu cesty a úrovně komfortu, kterou řidič a cestující zvolí. V hybridním i elektrickém režimu je podvozek nastaven na “normální” tuhost. Pouze v režimu komfort je efekt tlumení výraznější. 

Režimy odpružení Normal a Komfort jsou do rychlosti 50 km/h podobné, aby byla zajištěna co nejlepší úroveň pružnosti při nízkých frekvencích. Při rychlosti nad 50 km/h se režimy liší, v režimu Komfort je zajištěna co nejlepší pružnost a v režimu Normal co nejlepší kombinace komfortu a stability v závislosti na rychlosti.

A konečně v režimu Sport pracuje nepřetržitě spalovací motor a pro maximální dynamiku mu pomáhá elektromotor. Dynamičtější je současně nastavení řízení, akcelerace a automatické převodovky. Systém aktivního odpružení se také přepne do tužšího režimu Sport, aby se zvýšil požitek z jízdy.

Dvě úrovně tlumení

Při lehkém stlačení a následném odskoku kontroluje pružina a tlumič vertikální pohyby bez nutnosti použití hydraulických dorazů. Přítomnost těchto dorazů však konstruktérům umožnila poskytnout vozu větší zdvih kol, a vytvořit tak efekt jízdy na létajícím koberci.

 

Při velké kompresi a následném odskoku pracuje pružina a tlumič ve spojení s hydraulickým dorazem, který postupně zpomaluje pohyb, čímž zabraňuje náhlému zastavení na konci zdvihu. Na rozdíl od běžného mechanického dorazu, který energii pohlcuje, ale část jí uvolňuje, hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptyluje. Nedochází tedy k žádnému odrazu.

Partneři magazínu

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit