Audi používá v mnoha oblastech svých podnikových činností umělou inteligenci ke zvyšování efektivity a kvality i jako zdroj inspirace. Cílem je komplexně využívat veškerý potenciál umělé inteligence a dat, a to jak v podnikových procesech, tak i v oblasti zákaznických zážitků se službami a produkty. Umělá inteligence v současnosti nabízí největší přínosy v oblastech výroby a logistiky.

V těchto případech pomáhá nejen při hledání úspor financí a času, jak vysvětluje Gerd Walker, člen představenstva odpovědný za výrobu:
„Umělá inteligence přináší do našeho odvětví revoluci. Jejím cíleným využíváním ve výrobě vytváříme prostředí, které je nejen efektivnější a nákladově výhodnější, ale také splňuje nejvyšší standardy kvality a nejlepším možným způsobem podporuje naše zaměstnance. Proto v současnosti s důrazem začleňujeme umělou inteligenci všude tam, kde je to možné a smysluplné, a důsledně rozšiřujeme její využívání.“
Audi v současnosti používá ve výrobě více než 100 přístupů založených na umělé inteligenci v různých stupních vývojové vyzrálosti, které společnost postupně zařazuje do sériové výroby. V současnosti je pozornost zaměřena především na kontrolu kvality s podporou umělé inteligence a na generativní umělou inteligenci.
Objemy dat přinášejí úsporu času
Kromě zavádění nových nástrojů s umělou inteligencí urychluje Audi systematickou výstavbu datové organizace. Ve výrobě je přitom množství dat mnohem větší než v ostatních podnikových oblastech. V současnosti je to již mnoho stovek petabytů dat a denně vznikají další tisíce gigabytů nových dat. Gerd Walker vysvětluje, jaký potenciál spočívá v této hustotě dat.

„Umělá inteligence nám umožňuje ještě komplexněji využívat enormní množství dat z naší výroby a urychlovat pokrok v realizaci naší strategie 360factory směřující k výrobnímu závodu založenému na datech.“
Pod označením „360factory“ se skrývá výrobní strategie společnosti Audi, jejímž cílem je vytvořit kompletně síťově propojenou, inovativní a udržitelnou výrobu.
Značka se čtyřmi kruhy začala nedávno používat umělou inteligenci při analýzách nabídek v rámci výběrových řízení. Nástroj s umělou inteligencí nese označení „Tender Toucan“ a na základě zadaných specifikací sestaví seznam požadavků, vyhledá vhodné odstavce z nabídek a vyhodnotí míru plnění požadavků. Zaměstnanci práci nástroje kontrolují a doplňují.

Tímto způsobem ušetří až 30 procent času. „Tender Toucan“ vstoupí do sériové výroby v létě v rámci plánování výroby pohonů a vysokonapěťových akumulátorových baterií. U značky Audi i v koncernu Volkswagen je již plánováno další využití. Vývoj nástroje „Tender Toucan“ vytváří navíc základy pro uplatnění mnoha dalších aplikací s umělou inteligencí u značky Audi.
Pečlivá kontrola kvality
Ve výrobních závodech Ingolstadt a Neckarsulm začala být nedávno využívána v oblasti montáže aplikace pro zpracování obrazu na základě umělé inteligence. Nástroj s označením „IRIS“ kontroluje pomocí kamer správné umístění štítků s technickými údaji na vozidle. Předmětem kontroly je umístění štítku na správný díl, jeho poloha, obsah a jazyk. Tím je zajištěna konformita vozidel. Zaměstnanci i nadále uskutečňují namátkové kontroly. Kontrola štítků nástrojem IRIS ušetří z doby výroby každého vozidla přibližně jednu minutu.

Nedávno značka Audi společně se společností Siemens zavedla do sériové výroby další kontrolu kvality podporovanou umělou inteligencí, a to v karosárně v Neckarsulmu. Dosud zaměstnanci manuálně kontrolovali přítomnost svařovacích rozstřiků a následně je odstraňovali. Technologie WSD (Weld Splatter Detection) nyní pomocí umělé inteligence rozpoznává případné svařovací rozstřiky na spodní části karoserií. Tyto nánosy kovu by mohly způsobit mimo jiné přerušení kabelu. V další fázi projektu bude od léta 2025 automaticky zajišťovat odstraňování svařovacích rozstřiků ruka robota. Aplikace WSD s umělou inteligencí šetří v tomto případě nejen čas ve výrobě, ale pro zaměstnance zvyšuje také úroveň bezpečnosti práce a optimalizuje ergonomii.




























