Čtvrtá generace Renaultu Master odstartovala další velice slibnou budoucnost této modelové řady. Nový master nabízí pohon na naftu, elektřinu i vodík. Přední pohon doplní verze 4×4. Na výběr je dvacet karoserií ve čtyřech délkách a dvou výškách s objemy od 11 do 22 m3.
Objednávky čtvrté generace Renaultu Master odstartovaly v srpnu a začátkem září jsme se sním svezli jako jedni z prvních v polském Krakově. Hned nato si ho kromě nás mohli vyzkoušet také flotiloví manažeři a porotci v rámci testovacích jízd ankety Fleet Derby, která vybírá nejlepší flotilové automobily. Po prvních zkušenostech mastera jednoznačně řadíme mezi nejlepší velké dodávky na trhu.
Novota od základu
Master je na trhu 40 let a v 50 zemích se jej prodalo na tři miliony kusů. Čtvrtá generace je postavená na zcela nové platformě připravené na vznětové motory, elektrickou i vodíkovou verzi, která přijde v roce 2026. Jde o jediný vůz svého druhu vyráběný ve Francii.
Mastera lze objednat s dvoulitrovým dieselem o výkonech 77, 96, 110 a 125 kW vždy s ručně řazenou převodovkou, ale jinde se dodává i devítistupňový automat. Pohon všech kol přijde v polovině příštího roku. Holému podvozku s označením Pro jsou vyhrazeny dvě nejsilnější motorizace. Nástavby od počátku vyvíjelo 20 různých společností a do vývoje vozu samotného významnou měrou přispěl dlouhodobý partner Volvo Group. Van lze proměnit na chladírenský vůz, dílnu, transportér s nájezdovou plošinou a mnoho dalšího.
Z ekologického hlediska jsou spalovací motory už nyní uzpůsobeny pro biopaliva, která budou v roce 2026 prohlášená za bezemisní.
A pak je tu čistě elektrická verze. Do ní se montuje elektromotor s výkonem 100 nebo 105 kW a točivým momentem 300 Nm. Základní, 40kWh akumulátor, který zatím v nabídce v Česku chybí, zajišťuje podle metodiky WLTP dojezd 200 km a lze ho nabíjet 50kW stanicí se stejnosměrným proudem (DC). S větším akumulátorem (87 kWh) ujede master 460 km a zvládne nabíjení 130 kW. Střídavým napětím AC lze nabíjet do 22 kW. Vůz může nabíjet i jiné elektromobily, případně pohánět elektrospotřebiče s příkonem do 3,5 kW. Na akumulátor se vztahuje garance 70 % kapacity po dobu 7 let.
Dvacet karoserií ve čtyřech délkách
Když vedení uvidělo první skici mastera, obávalo se, že je až příliš výrazný, ale právě to se ukázalo jako silná stránka. Aerodynamické pojetí přídě zlepšilo koeficient odporu vzduchu o 20 % a spolu s dalšími vylepšeními je nový master o 20 % úspornější, elektrická verze si dokonce polepšila o 27 %.
Celkem je na výběr 20 karoserií ve čtyřech délkách a dvou výškách s objemy od 11 do 22 m3. Boční dveřní vstup se zvětšil o 40 mm a ložná plocha se při stejné délce protáhla o 100 mm. Nosnost může být až 2316 kg a lze připojit brzděné přívěsy o hmotnosti až 2,5 tuny.
Kabina je po ergonomické stránce mimořádně povedená. Levá a středová část palubní desky je po vzoru tahačů návěsů výrazně natočena k řidiči. Po sklopení prostředního opěradla nabídne stolek s organizérem dost velkým pro sedmnáctipalcový notebook. Pod sedáky jsou velké úložné prostory, stejně jako nad hlavou a v palubní desce. Celkový objem schránek je úctyhodných 135 litrů.
Z aplikací firmy oceníme prohlížeč Vivaldi otevírající e-mailové přílohy včetně YouTube videí. Dále placení parkování z vozu a navigaci Waze. Samozřejmostí je vzdálená lokalizace vozu, zobrazení plánu údržby, stav zámků a podobně. U elektrické verze lze přes aplikaci My Renault kontrolovat dojezd, stav akumulátoru, spravovat nabíjení a platit za něj přes kartu Mobilize Charge Pass.
Tichý, úsporný, komfortní
Hned po rozjetí vás zaskočí dokonalé odhlučnění kabiny. Při přejezdu nerovností není téměř slyšet pro dodávky celkem typický plechový hluk skříňového provedení, což ukazuje na zvýšenou tuhost karoserie a dostatečný počet nosníků, které větší plechové plochy vyztužují.
Velmi mile nás překvapila i spotřeba. I nejvýkonnější dvoulitrový diesel se u verze L2H2 v kombinovaném provozu spokojil s 8,5 l/100 km, 500 kg nákladu spotřebu zvýší o 0,8 l/100 km. Po okresních silnicích pak lze jezdit za 7,4 l/100 km. Motor je navíc překvapivě pružný a ochotně zrychluje od 1200 1/min. Zvládá ale i zrychlení de facto od volnoběhu.
Pochvalu zaslouží také podvozek, který je velmi příjemně komfortní i při jízdě bez zátěže. Zadní listové pero má progresivní charakteristiku a při výrazném přetížení se opře o pryžový doraz karoserie, který také pracuje s progresivní tuhostí pryže.
Technické údaje: Renault Master a Master E-Tech
Renault Master | ||||
Verze | Blue dCi 105 | Blue dCi 130 | Blue dCi 150 | Blue dCi 170 |
Objem (cm3) | 1 998 | |||
Výkon (kW)/otáčky | 77 při 3500 | 96 při 3500 | 110 při 3500 | 125 při 3500 |
Točivý moment (Nm)/otáčky | 330 při 1500 | 350 při 1500 | 360 při 1500 | 380 při 1500 |
Poháněná kola | Přední | |||
Převodovka | 6st. Ručně řazená | |||
Nejvyšší rychlost (km/h) | 150 | 162 | 170 | 177 |
Zrychlení 0–100 km/h (s) | 19,8 | 16,5 | 14,1 | 12,9 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 7,5–7,6 | 7,6–7,8 | ||
Emise CO2 (g/km) | 196–197 | 198–204 | 200–204 | 198–204 |
Délka/šířka/výška | 5681–6311/2080/2500–2780 | |||
Rozvor (mm) | 3585–4215 | |||
Provozní hmotnost (kg) | 2318–2391 | |||
Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného (kg) | 2500/750 | |||
Cena L2H2P2 Advance (Kč) | 793 000 | 823 000 | ||
Cena L2H2P2 Extra (Kč) | 853 000 | |||
Cena L3H2P2 Advance (Kč) | 843 000 | |||
Cena L3H2P2 Extra (Kč) | 873 000 | |||
Cena L2H2P3 Advance (Kč) | 808 000 | 838 000 | 868 000 | 898 000 |
Cena L2H2P3 Extra (Kč) | 868 000 | 898 000 | 928 000 | |
Cena L3H2P3 Advance (Kč) | 858 000 | 868 000 | 918 000 | |
Cena L3H2P3 Extra (Kč) | 888 000 | 918 000 | 948 000 |
Renault Master E-Tech | |
Verze | EV87 140k long range |
Motor | Elektromotor |
Výkon (kW) | 105 |
Točivý moment (Nm) | 300 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Bezestupňová, samočinná |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 120 |
Kapacita baterie (kWh) | 87 |
Dojezd (km) | 460 |
Kombinovaná spotřeba (kWh/100 km) | 24,5–25,4 |
Délka/šířka/výška | 5681–6311/2080/2500 |
Rozvor (mm) | 3585–4215 |
Provozní hmotnost (kg) | 2600–2681 |
Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného (kg) | 2500/750 |
Cena L2H2P3 Advance (Kč) | 1170000 |
Cena L2H2P3 Extra (Kč) | 1220000 |
Cena L3H2P3 Advance (Kč) | 1190000 |
Cena L3H2P3 Extra (Kč) | 1240000 |